Jump to content

yamaha 90hk 2takt 89mod, hvordan koble turteller?

Piction.13

Recommended Posts

med yamaha turteller :   koble til gul (+12V), grønn (signal) og svart (minus) ut fra fjernkontrollen om du har yamaha fjernkontroll. 
Turtelleren må stå på 12 pulser 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Balder.. skrev On 4.5.2019 at 10.39:

Den kan du koble inn på en hvilken som helst plussledning på ledningsnettet, den fanger opp pulsene fra tenningssystemet.

plussledningene i ledningsnettet gir strøm fra batteriet , ikke så mye pulser å fange opp da.... :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Balder..

Har koblet opp turtellere rett på el nett/strømførende+ på div 2takt motorer siden jeg begynte å skru på motorer, strømførende ledning som benyttes må selvsagt "snakke" med motorens elsystem, kan ikke kobles til ett rent batteri.....merkelig att det skal ha forandret seg, hyggelig att du ler av meg, blir ikke veldig inspirert av å komme med råd av slikt, best å ikke stikke hodet for langt frem her, skal passe meg:smiley:

Å følge en fabrikmanual fungerer men ting kan ofte gjøres enklere.

En 3cyl motor kan også bruke 12puls, avhandlingen rundt det lar vi ligge:wink:

Redigert av Balder.. (see edit history)

Kunne nok spart meg :giggle:.. beklager den. 

Nå vet vi jo ikke hva slags turteller trådstarter har, det avgjør jo hva som blir enklest mtp kobling.  

Disse motorene (75-90hk) har 12 pols stator, 30-70hk 3syl yamaha har 6 pols. 

Dere har vel litt rett begge to?

Både +12 V til lading av batteri og signalet til turteller for 2-takts motorer kommer vel fra ladespolen på de fleste 2-taktere. Men signalet til turteller skal vel normalt hentes fra utgangen av ladespolen FØR likeretteren, mens batteriet og øvrig elektrisk utstyr skal tilkobles etter likeretteren. Men jeg forstår at ivar syntes teksten var litt upresis/misledende med "rett på el nett/strømførende+" da jeg tror de fleste da vil tenke + 12V likespenning.

Redigert av Helge (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...