Guest Balder.. Startet 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2019 Hei, har veldig lyst på frontmontert ankervinsj for å kunne ankre opp ved agnfiske. Spørsmålet er om luken for anker/ankertau dere ser på bildet er sterk nok til vinsjen? har ikke plass ved siden av luke. Den er tykk nok i strukturen for å holde boltene til selve vinsjen men vil hengsler holde ? tenker å montere ekstra hengsler som er solide samt ekstra låsing på luken....hva tenker dere som har slik vinsj montert ? Anker er ca 6kg + 2m kjetting før tauet. Jeg vet ikke hvor stor påkjenningen det blir når man ankret opp slik, det er kun snakk om normalt fint vær uten bølger å snakke om. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Er ikke kvalifisert til å si noe om luken, men tenker umiddelbart at du uansett ikke bør ligge på selve vinsjen. Vi har kun kjetting, men bruker en avlaster - med tau - som så gjøres fast på kryssholt. Det bør du gjøre også - med ankertau kan man kanskje gjøre fast tauet på kryssholtet? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Nei du kan ikke sette vinsjen i luka. Da kommer du til å miste alt. Evt om det er plass nede i kjettingluka så kandu støpe inn et feste der. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Takker for råd ! Tenker på denne vinsjen. Hva om jeg lager plater i rustfritt...som de jeg lagde brakettene til ledbaren på bildet av...å bolter fast luken...altså "innrammer" luken med en rustfri omramming som gjør den til en del av skroget ? har sett forholdsvis store båter med vinsj som denne boltet rett i baugen. Mitt problem er att jeg ikke trygt kan gå ut og forbi vindskjerm/rute trygt da jeg alltid har fremre del av kalesje på under fiske. Driver for det meste med dorging...men er ikke av "piggsvina" med 10 stenger :)) stangorgel ol...men har lyst å prøve meg på agnfiske der vi har fått kveite under ordinær dorging, kreves da oppankring uten fare for å ramle i sjøen i prosessen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 (redigert) all belastning kommer på hengslene til luka - som er festet med små skuer, og luka skulle hoppe opp... Om du ikke trenger å kunne åpne luka kan du kanskje få den permanent festet? Redigert 4.Mai.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Bitteliten....var det jeg mente med ovenstående forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Jeg har kappet min luke i to, støpt inn en kryssfinerplate og en drøss lag glassfiber i underkant for å feste og forsterke fremre halvdel av luka. Det står vinsjen. Bakerste del av luka har fremdeles hengsler. Det kan bli en del belastning på dette når ankeret skal opp (og når du setter ankeret), så innfesting bør være solid. Når du først har ankret opp og skal bli en stund burde du uansett avlaste vinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Jeg skal spekulere litt, ønsker å finne en løsning som er både praktisk å pen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Kanskje du kan hengsle luka i bakkant, slik at du får rent drag i hengslene? I tilfelle bør du nok forsterke luka og ha solide hengsler med gjennomgående bolter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.