Baard Startet 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2019 (redigert) Hei, Vet det er en del tråder her på lufting fra før, men velger å prøve alikevel. Har montert en Garmin Reactor 40 i min båt. Har samtidig byttet styring til Sleipner SP-60, ny sylinder og pumpe. Har i dag forsøkt å få luftet for å klargøre til sjøsetting. Får styringen til å virke, men autopiloten kjører ikke roret i noen retning. Jeg hører at pumpen går i begge retninger når jeg trykker på konrollen, men det skjer absolutt ingenting på sylinderen, den beveger seg ikke. Det ser slik ut i ved sylinderen: Til/fra rattet er de to slangene som kommer inn nederst i bildet. I bruksanvisningen står det at pumpen fortrinnsvis skal monteres horisontalt, men det gikk ikke. Det står at om den allikevel må monteres vertikalt, så skal hydraulikktilkoblingene vende oppover, så dette er i henhold til monteringsanvsning. T-stykkene er montert på sylinderen - jeg regner ikke med at det er noe problem? Jeg har luftet ved å styre hele veien til babord, deretter åpnet lufteventilen på sylinder til det ikke kom mer luft. Samme prosedyre mot styrbord. Dette ble gjentatt mange ganger til det ikke lenger kom luft og styringen fungerte brukbart. Forsøkte deretter å kjøre pumpen fram/tilbake, men det er ingen bevegelse, kun motorlyd fra pumpen. Jeg regner med det må være noe luft som gjør dette? Noen som har tips for dette? /Baard Redigert 4.Mai.2019 av Baard (see edit history) Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Timmeeh Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Har nylig plagdes med luft i mitt system. Har sleipner jeg også, med autopilot. Er det luft vil fortsatt sylinderen bevege seg. Men det vil være ujevn bevegelse og slakke i roret og sylinder. Hvis du mistenker at den ikke har olje i seg i det hele tatt kan du jo prøve å løsne slangene på AP pumpa og se. Jeg hadde t-stykkene oppe på rattpumpa så mulig det ble litt annerledes? Jeg fylte kun på rattpumpe og tvangskjørte AP pumpa til begge sider noen ganger. For så å lufte som du gjorde på søeve rattpumpen, da ble det bra. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 5.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Hei, Da fikk vi liv i den i dag etter å ha glippet på alle slangekoblingene og blindpluggene på pumpen. Det satt en luftlomme i oljemanifoldet øverst på pumpen. Etter dette var det bare å lufte på sylinderen til den gikk jevnt. Grisete og plundrete greier, men forhåpentlig er alt på stell nå :-) Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Timmeeh Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Hoff ja luft er morsomme greier.... Ser bilverksteder lufter med vakuum, kanskje det jeg skal prøve imorgen når jeg monterer min nyoverhalte rorsylinder. Bra det ordnet seg, autopilot burde vært en menneskerett Sitér dette innlegget Link to post
Niarnst Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 (redigert) Hei Er det 1.2 L pumpen du har montert. Dimensjon på slanger er det lite opplysninger om i manual. Er det 1/4" slange du har brukt på returledning og 3/8" inn på sylinder? Har bestilt samme pakken men ikke mottatt enda. Redigert 24.Mars.2020 av Niarnst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Niarnst Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Hei Er det 1.2 L pumpen du har montert. Dimensjon på slanger er det lite opplysninger om. Er det 1/4" du har brukt på returledning og 3/8" inn på sylinder. Har bestilt samme pakken men ikke mottatt enda. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.