Jump to content

Får ikke autopilot til å fungere - helt ny Garmin Reactor 40 - Lufting?

Baard

Recommended Posts

Hei,

Vet det er en del tråder her på lufting fra før, men velger å prøve alikevel. Har montert en Garmin Reactor 40 i min båt. Har samtidig byttet styring til Sleipner SP-60, ny sylinder og pumpe. Har i dag forsøkt å få luftet for å klargøre til sjøsetting. Får styringen til å virke, men autopiloten kjører ikke roret i noen retning. Jeg hører at pumpen går i begge retninger når jeg trykker på konrollen, men det skjer absolutt ingenting på sylinderen, den beveger seg ikke. Det ser slik ut i ved sylinderen:

IMG_1539.JPG.54a9b45253a375baac8deca8ba8bd1ba.JPG

Til/fra rattet er de to slangene som kommer inn nederst i bildet. I bruksanvisningen står det at pumpen fortrinnsvis skal monteres horisontalt, men det gikk ikke. Det står at om den allikevel må monteres vertikalt, så skal hydraulikktilkoblingene vende oppover, så dette er i henhold til monteringsanvsning.

T-stykkene er montert på sylinderen - jeg regner ikke med at det er noe problem? Jeg har luftet ved å styre hele veien til babord, deretter åpnet lufteventilen på sylinder til det ikke kom mer luft. Samme prosedyre mot styrbord. Dette ble gjentatt mange ganger til det ikke lenger kom luft og styringen fungerte brukbart. Forsøkte deretter å kjøre pumpen fram/tilbake, men det er ingen bevegelse, kun motorlyd fra pumpen.

Jeg regner med det må være noe luft som gjør dette? Noen som har tips for dette?

/Baard

Redigert av Baard (see edit history)

/Baard

Har nylig plagdes med luft i mitt system. Har sleipner jeg også, med autopilot. Er det luft vil fortsatt sylinderen bevege seg. Men det vil være ujevn bevegelse og slakke i roret og sylinder. 

Hvis du mistenker at den ikke har olje i seg i det hele tatt kan du jo prøve å løsne slangene på AP pumpa og se. Jeg hadde t-stykkene oppe på rattpumpa så mulig det ble litt annerledes? Jeg fylte kun på rattpumpe og tvangskjørte AP pumpa til begge sider noen ganger. For så å lufte som du gjorde på søeve rattpumpen, da ble det bra. 

Hei,

Da fikk vi liv i den i dag etter å ha glippet på alle slangekoblingene og blindpluggene på pumpen. Det satt en luftlomme i oljemanifoldet øverst på pumpen. Etter dette var det bare å lufte på sylinderen til den gikk jevnt.

Grisete og plundrete greier, men forhåpentlig er alt på stell nå :-)

/Baard

• 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...