Jump to content

Thruster-problem, relee?

skruknott

Recommended Posts

Takk for gode tips :thumbsup: Skjønner at det er litt vedlikehold på thrustere også.

Nå har jeg "tjuvkoblet" baugpropellen utenom koblingsboksen (Engbo) der ledningene fra bryterne kommer og går videre til thrusteren (har bryterpanel nede og spaker oppe), og da fungerer den. Er vel ikke så sannsynlig at begge sett med brytere ryker samtidig(?), så mistenker Engbo-boksen. Skal åpne den og se om jeg ser noen åpenbar feil på kretskortet.

Virker jo strengt tatt som mye elektronikk for å få en motor til å gå til høyre eller venstre...

skruknott skrev for 5 timer siden:

Virker jo strengt tatt som mye elektronikk for å få en motor til å gå til høyre eller venstre...

Har en lignende boks på min og synes også det virker litt overflødig. Jeg tenkte at den er mottaker for trådløs fjernkontroll som jeg ikke har. Mulig den også har innebygd forsinkelse slik at truster tar et par sekunders pause om du brått prøver og endre fra høyre til venstre. Det blir jo stor påkjenning på brytepinnen om den ikke gjør det. Men om det er denne boksen som styrer dette eller mottar trådløse signaler, ja, det vet jeg ikke.

Godt poeng @hegra. Det er nok en grunn til at den er der 

Men;

- når jeg bruker bryter/joystick kommer det klapring i relé og thruster kjører 1 sekund

- når jeg trykker på knappene inni Engbo-boksen skjer akkurat det samme

- når jeg tar ut ledningen som går mellom Engbo-boksen og thruster og setter blå eller grønn på 12v går thrusteren akkurat slik den skal gå....

Tips til hva mer jeg kan sjekke?

Dårligt/uegnet batteri eller for stort spenningsfall i ledninger/dårlig kontakt i koblinger, nesten garantert batteri, er det litt sliten kan det godt vise greit på måling uten last, mens spenningen raser med en gang det brukes, da sitter det sikkert en funksjon i styreboksen/relee som kobler ut igjen, evt kan jo denne styreboksen være dårlig. Hadde akkurat en lignende case hos en kjenning, dårlig batteri.

Redigert av chrbje1976 (see edit history)
  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...