espenhogbakk Startet 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2019 Jeg prøver å få ut motor og girkasse til en elektrisk vinsj jeg har, og har kommet så langt at jeg har demontert hele vinsjen, og fått skrudd av elmotoren fra girkassen. Men så kommer man til det morsomme, og det er at det fortsatt ikke er plass til å få girkassen ut av "rommet" den er montert i. Hullet under vinsjen er akkurat litt for lite, og åpningen jeg har på siden (som dere ser i bildene) er ikke høy nok. Det er ikke langt unna riktignok, så hvis jeg klarer å demontere girkassen ytterligere så burde det gå. Jeg har løsnet alle skruene rundt som ser ut til å holde den øverste delen på plass, men den slipper ikke av seg selv, og jeg skjønner ikke helt hvor jeg eventuelt kan utøve makt for å få splittet disse 2 delene. Jeg har prøvd å banke sidelengs på dette for å se om det bevegde seg, men det gjorde det ikke. Sitter jo også en flens eller hva man kaller det der regner med at man kan få av den etter man har fått splittet disse delene, eller er det noe rundt den kanskje som holder alt dette sammen? Sånn i tilfelle noen har direkte erfaring med denne, så gjelder det girkassen til en elektrisk Lewmar 66ST. Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Dennis57 Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Hei. For meg ser det ut som om du må løsne alle skruene(umbrako) mellom topplokk og (gearhuset) Sitér dette innlegget Link to post
espenhogbakk Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Jepp og det har jeg gjort @Dennis57 men det sitter fortsatt fast. Og er ikke noe åpenbart sted å splitte/løfte det fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
espenhogbakk Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 @Dennis57 i de hullene du ser så satt det tidligere noen bolter med unbrako, trudde det var de du mente, men ser nå at du sansynligvis mente at de sort "hullene" er unbrako, men det er det altså ikke. men ser nå at jeg kanskje kan skru inn skruer i de større hullene, som er for å montere girboksen opp i vinsjen, for så å kunne bruke de til å prøve å løfte delen av. Sitér dette innlegget Link to post
Dennis57 Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Da kan du forsøke å holde den oppe i luften, skru inn bolter i gjengede hull og heng den opp, deretter «kakker» du på sidene med en kunststoffhammer eller lignende. Antar at topplokk er «limt» til huset med fuge/lim eller lign. Sitér dette innlegget Link to post
espenhogbakk Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Ja får nesten prøve meg på det. Så du trur ikke det er noe annet som holder det fast? Sitér dette innlegget Link to post
Dennis57 Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Det eneste som nytter er å prøve Sitér dette innlegget Link to post
Dennis57 Svart 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Hei. Fikk du løst problemet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
espenhogbakk Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Ja @Dennis57, hengte opp girkassen igjen, og da delte den seg med litt roterende kraft. Men den var fortsatt for stor til å få opp igjennom hullet, og kom seg ikke ut åpningen bildet er tatt igjennom heller. Så måtte rive av taklistene rundt åpningen (limt godt fast), og da gikk den ut. Så nå må jeg få laget nye teaklister. Men den gikk ut til slutt. Jeg fant ikke noe åpenbart galt inne i girkassen, men har ikke renset den helt for gammelt fett/olje enda. Men håper det skal holde å få sveiset den tett igjen (skade/sprekk i bunn), ny pakninger (kan bli vanskelig å få tak i), og sette den tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.