sunnmøre Startet 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2019 På grunn av eg fekk olje i kjølevannet, og at det generelt var dårleg vedlikehalde, så må eg rense slangene til vannvarmesystemet. Er snakk om ca 20-25 meter med slange, og radiatorer av kobber. Tenker å spyle gjennom med ferskvatn først, deretter bruke ei blanding på ca 10 literen varmt vatn med noko lurium, og la det sirkulere i systemet. I tillegg til olje så er der litt rustflak, og eit slags belegg på innsida av slangene. Forslag til kva «lurium» som bør brukast, og kor lenge det bør sirkulere i slangene? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Oppvaskemaskinpulver fungerer veldig godt til dette. Må helt sikkert kjøre flere runder for å få bort alt. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 5.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Såpass enkelt. Ikkje dumt! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Støtter bruk av oppvaskmaskinpulver, utrolig hva dette kan ta av drit og belegg Bare sørg for å få pulveret skikkelig løst opp i det varme vannet før du heller det på systemet, hvis ikke kan det sette seg «kaker» med pulver inni trange passasjer. Er du plaget med mye rust i systemet kan du også vurdere systemrens, den tar også rusta (men har du anoder i systemet må du ta ut disse først). Kjølevannet hos meg var tilnærmet diarebrunt, en runde med systemrens gjorde det gullende rent før jeg skiftet til ny kjølevæske. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 5.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Høyrast bra ut. Har de tenker om kor lenge dette bør sirkulere? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Systemrens kan stå et par dager (i alle fall den til Maritim, i følge bruksanvisningen). Brukte oppvaskmaskinpulver til å rense ferskvannstanken og rør/slanger fra denne, da lot jeg også dette stå et par dager før grundig gjennomskylling av systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Sirkulasjon er effektivt, helst med bytte av retning undervegs. Dette får ofte ut ein del større partiklar som ikkje kjem gjennom finmaska opningar i radiator / defroster. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Takker for tips. Då blir det rensing av slanger i løpet av veka Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.