Timmeeh
Fiska litt idag med tyttebærkroker (std hekle fra sølvkroken eller noe sånt, smått) og på mitt åpne fiskehjul smatt altså krokene gjennom utriggeren og la seg på hjulet. På tur ut hendte det de hekta seg. Da fikk jeg en åpenbaring. Har lenge tenkt på hvordan jeg skulle få tak i en angelvinsj til en fornuftig pris. De hydrauliske er dyre, de elektriske er dyre.. Og hjemmelaget var det fint lite av på nettet. Men hvis
Jeg tar å fester mitt åpne juksahjul horisontalt, og har den på en stang så kan jeg sveive på oversiden og bare la gummumarkene henge nedfør bi. Da vil den jo funke som en angelvinsj bare at man bruker den til hele greia. Det blir på grunt vann etter makrell, sild og småsei da. Blir sikkert fort en eventyrlig vase hvis det blir slakke på snøret men. Så hvis man i tillegg henger et makrell hjul på utsiden og lager avriving på dekk så må jo dette bli like effektivt som en smarthaler?
Makrell hjulet og avrivern kan jo brukes av flere som fisker på samme side av båten, bare legge snøret i og dra gjennom siste biten feks?