Lskov Startet 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2019 Hei! Jeg har søkt og søkt etter info om dette men ikke funnet noe konkret. Er det noen her som har koblet til for eksempel RS11 fra Noland til denne motoren for så å koble til plotter? Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Du kan få ut motordata til plotteren med denne: https://www.sailtuv.no/products/volvo-penta-engine-gateway-kad Hvis du ikke har et NMEA2000 nettverk i båten fra før må du etablere et lite nettverk ved hjelp av et NMEA2000 starter kit. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
kdtran Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Den gatewayen funker dårlig på kad43. Kad 43 er en full-mekanisk motor uten noen ecm eller data-bus. Sensorene på motoren er resistorer og Volvo Penta instrumentene (fra VDO) er tilpasset den varierende motstanden i disse. Dersom du prøver å dele signalene fra disse sensorene får du helt feil visning på motorinstrumentene. Det er med andre ord ikke videre enkelt å få motordata fra din motor inn på en plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Eg har EMU-1 frå Actisense. Det fungerer bra. Veit det er minst ein type til som har fått god omtale, men hugsar ikkje navnet.. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Denne måske? https://www.yachtd.com/products/j1708_gateway.html Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Du har egentlig fått svarene over men jeg tenkte å oppsummere så vidt her: Volvos eldre motorer (dvs f eks KAD 43 og eldre) leverer kun analoge signaler. Da må du ha et instrument som kan omforme analogt til CAN-bus format (f eks NMEA 2000). Begge produkter listet over skal kunne håndtere dette for din KAD 43. RS11 fra Noland EMU-1 fra Actisense (jfr @Havlengt) Motorer med Volvos eldste digitalteknologi, (EDC-systemet) leverer elektroniske data iht den amerikanske standarden SAE J1709. Disse kan konverteres over i NMEA 2000-format via f eks instrumentet linket over (fra både @MajorAndy og fra @Zhik) og som er fra YachtDevices: Volvo KAD/TAMD Engine Gateway / J1708 Engine Gateway YDES-04 I KAD-serien kom EDC-systemet først på KAD-44 og deretter KAD-300 samt på diverse andre litt større motorer i 60-, 70- og 122-serie fra ca 1996 og utover. Tidlig på 2000-tallet gikk Volvo over på det de kaller EVC, som er basert på en nyere teknologi kalt SAE J1939 som bruker CAN-bus og som derved er noe enklere å konvertere over i NMEA 2000, samt at det har bedre funksjonalitet, er raskere osv. Konklusjon: Det skal være mulig å hente ut data og presentere på en plotter også fra en 43-motor, om enn i litt begrenset utvalg. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Meget fint og udtømmende svar, @HansH ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.