Jump to content

Defekt Nordic Power batterilader

V8 bensin

Recommended Posts

Min batterilader, Nordic Power 20 A har nå tatt kvelden. Det lyste "FAULT" på indikator diodene. Jeg dissekerte liket og fant 2 stk blå diode lignende komponenter som var brent over. Er det noen som har erfaring med disse laderene? Under feilsøkingen leste jeg gjennom  brukermanualen (for første gang) og der står det blant annet: "Do not charge the battery on boats. Remove the battery and charge on shore." Hva i granskauen skal det bety da? Er ikke dette en lader for bruk i båt??  Se bildet under.

Jeg har denne laderen tilkoblet landstrøm hele sommeren når jeg ligger i hjemmehavnen. Her kjører jeg kjøleskapet kontinuerlig (hele ferien og vel så det) så den må levere vedlikeholds strøm "all the time". Jeg spekulerer litt på dette blir for mye for laderen eller om jeg kan ha ødelagt den ved å starte motoren før jeg har koblet fra landstrømmen? Har hatt laderen i 3-4 år uten at den har feilet. I fjor hadde jeg imidlertid store problemer med utladde batterier på ferieturen og måtte ha starthjelp flere ganger. I år har jeg kjøpt nye batterier.  

Jeg har to batteribanker ombord og begge blir ladet fra denne laderen: 2x115 Ah  til forbruk og 1x60 Ah som nød startbatteri. Dette veksler jeg bare til om det er tomt når jeg skal starte. Ellers er det ikke innkoblet. Båten er en 82 mod. Draco 25 TC. 

Er det kanskje noen her som har forslag til en god lader hvis jeg ikke velger å sende den gamle til Maritim i Arendal for service? Kanskje like billig å handle ny? 

batterilader manual.jpg

Har samme lader. Min gikk i bosset i vinter. Denne sto også fast i båten. Tror ikke den liker fuktig klima. Det er ganske rått der hvor batteriene står. Hadde tenkt og forlenge ledningene slik at den kom inn i kabin, men tydeligvis for sent. Den lyste ikke fault , men bare float enten jeg prøvde og lade gode eller dårlige batteri. Tangampermeter viste at den ikke ladet noe inn på batteri, men den klarte og opparbeide brukbar ladespenning. Ellers satte jeg den på power supply når jeg brukte strøm ombord. Tror det er det riktige i følge bruksanvisning. Startet aldri motor med laderen innkoblet, men tror ikke det skulle bety noe. Kjøpte ny lader hos biltema og da ble det liv i tangampermeteret på de samme batteriene.

Takk for svar Hegra. Tenker nok jeg kjøper en ny av samme type, men går nok opp en størrelse (til 30 A) da den gamle er et nummer for liten for batteribanken.

Men den nye skal jeg nå montere inne i kabinen. Bedre klima der som du sier. Og lettere å komme til for å stille den om til forbruk når jeg ligger på landstrøm og har kjøleskapet på. Har forresten skiftet motor og ryddet  litt i motorrommet siden første bilde :-)

Slik var den gamle laderen plassert:

Nordic Power Lader 2.jpg

Nå har jeg installert nybygd 5,7l GM Vortec motor, samt ryddet litt i kjelleren :  :-)

ny_motor_2019.jpg

Redigert av V8 bensin (see edit history)
Mix skrev for 12 timer siden:

Tja, jeg synes dette er altfor høy floatspenning. Ville satt det til 13,2 Volt. Ihvertfall hvis det er AGM batterier.

Ja, men jeg skrur den alltid av om natten. Sover bedre da. Da er det greit med 13,5. Har solceller som topper banken i ukedagene. Om jeg skulle ligge konstant med lader på i ukesvis ville jeg nok kjørt den ned. Men det skjer sjeldent.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...