Wr3cker Startet 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2019 Hei. lurer på om noen her inne har noe erfaring med toppfarten til 5930 ( ht )? Jeg ser diverse annonser på finn der mange skriver at toppfart på 59DC/BR/HT deres er 36-39 knop. Jeg har sett at HT versjonen er godkjent for 150hp og DC kun 115hp. Jeg har målt min med gps og klarer akkurat 32 knop ( med 2 pers og full tank ) , bør det være mere enn dette ? Motoren min virker det som sviver bra og oppnår turtall på 5500+. Gjelder en 2005 mod båt og motor. Øyvind. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 (redigert) Min 5940 fra 2004 gikk i 36 (gps og logg) når den var ny i 2004, har nok mista en knop eller to underveis. F115 og Yamahas 13x19" alu og får ca 5900 på topp. skjærgårdsjeep versjonen (5910) er vel den som går best ift motorstyrke Hva slags propell har du og tilstand? Og hvordan ser bunnen ut ? Redigert 6.Mai.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Wr3cker Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 (redigert) Ok, den vel enda litt tyngre og. Er original yamaha propell på denne og, det står 19K på den. Det kan se ut som det er stål propell på denne. Propellen ser nå forsåvidt grei ut, litt småmerker og tegn til sand på den men. Bunnen på båten har en del lag med bunnstoff nå, og jeg har tenkt og pusse over den og male på nytt for å få det jevnere. Tok med et bilde av propell. Redigert 6.Mai.2019 av Wr3cker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wr3cker Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Slengte likegodt med et bilde av bunne på båten og. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Sjekk med yamaha kjørefakta og se om motoren står i riktig høyde. Trimmer du motor godt ut når du tester toppfart? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 (redigert) Tenkte det samme som tkb. Både propell og bunn ser jo nokså ok ut, så ser vel ikke for meg at du skulle miste veldig mye fart p.g.a. dette. I følge Yamahas kjørefakta (som ofte er under optimale forhold) ser det dog ut til at du mangler litt. Samme propell som du har. Du kan f.eks. sjekke monteringshøyden på motoren. I kjørefakta oppgis 18mm. Jeg antar at det da er hull 2, eller nest lavest. Kanskje motoren din er montert i laveste (øverste) hull? Redigert 6.Mai.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wr3cker Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 (redigert) Takk for tips, skal få sjekket dette i morgen og gi tilbakemelding. Burde kanskje ta en test tur alene for å sjekke nøyaktig hva den ligger på i turtall. Jeg har tiltet opp motoren helt til den begynner å suge luft i propellen nå r jeg har prøvd, og fikk da oppimot 6000 rpm. Regner med det optimale ligger når motoren er noe lavere tiltet enn dette. Redigert 6.Mai.2019 av Wr3cker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Norddron Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Jeg hadde en 5930 ht med 115 hk fra samme årstall. Den gjorde 32 knop med 2 personer og full tank, original propell uten skader og pen bunn. Den gjorde også 32 knop med 1 person og nesten tom tank. I følge første eier gjorden den 34-35 knop helt ny. Tror jeg akkurat klarte 6000 rpm Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Er muligens litt framtung pga hardtop. Kanskje det forklarer den relativt store økningen i fart med 150? Mer vekt akter? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Yamarin 59dc og 58br har et annet skrog enn 59ht, så det er ikke helt riktig å sammenligne med de. Dc og br er noe kortere og smalere, og ca 60 kg lettere. Du kan bla deg fram til forskjellene i linken under.... http://batberge.no/Portals/0/03Buster/03BusterSogScc/YamahaKjorefakta.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Wr3cker Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Takk for alle svar :) Godt mulig at man ikke kan forvente så veldig mye mer av en 14 år gammel båt, var i vertfall fint å høre andre sin erfaring Sjekket høyden på motoren nå og den er montert i hull 2. Jeg skal og ta en test etter at jeg har fått pusset den ned og smørt jevnere lag med bunnstoff osv å sjekke turtall og toppfart med gps. Poster svaret så fort jeg får testet. Sitér dette innlegget Link to post
Wr3cker Svart 31.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2019 I dag klarte jeg 34,3 knop (gps) og 5600rpm på motoren, dette var i ferskvann i ca.200M høyde. Jeg har troa på kansje 1 liten knop til i saltvann Byttet motorolje, gearolje og jevnet bunnen før nytt lag med bunnstoff. Virker som dette hadde en liten innvirkning utrolig nok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.