Joerg Becker
Ask skrev for 3 timer siden:SitatJoerg: Takk for tips om tabell. Eg forstod ikkje heilt eksempelet ditt.
Kor får eg tak i denne tabellen?
Det finnes tabell som viser krav på størrelse av borrehul ift. lengde og tykkelsen av PC.
Glassmesteren bør... vite og ha dette tilgjengelig.
Ellers får han fra produsenten.Sitat
Takk for tips om lakking. Originalt var det 5 cm svart folie rundt ytterkanten av heile vindauga. Eg skal få eit firma som folierar bilar, og lagar
reklame, til å laga tilsvarande. Det vil skjula limfugane.
Foliering er optisk.
Når du vill lime (som ikke går med terostatbånd, den bare tetter)
funker ikke dette fordi limen fester ikke på folier.
En gang til: Snakk med leverandøren om hvor langt det materialet strekker seg når det blir varm.
Som sagt kan det bli snakk om centi-meter når det er så lang som du vill bruke.
Tilsvarende må borehull dimensjoneres slik at platen ikke kommer i kontakt med skruene vertikalt i hullene.
Det er ikke hekseverk, men enkelt matematikk som baserer på nettopp tabellen jeg nevner ovenfor.
Men må du skrue i det hele tatt?
Er dette på bildet båten din ville jeg nesten vurdere å bøye platen varmt, slik at den holder formen stortsett.
Med 5mm er det ikke mye kraft som må holdes på plass og bøyningen kan bidra til å fordele utvidelsen utover
isteden til sidene.
Da må man bare lime korrekt. (Husk tipset jeg skrev ang å holde avstand)
Et godt polymer kunne f.eks. ta denne økningen i både lengde og dybde med over 300%.
Da er det bare å beregne hvor mye det blir (tabell, igjen) og å dimensjonere limingen ift. nødvendig tykkelse
slik at limet kan strekke seg så mye.
Med primer på skrog og både lakk/primer på ruta holder denne limen i alle fall mange ganger bedre enn skruer.
...hehe... mange sliter med å tro på det, men en limeflate i størrelse av en pakk sigarett klarer fint å bare en hel bil.
Sitat
Joerg skriv at plata kan sprekka ved for mykje press på boltane. Eg bør altså vera varsam med å teita boltane?
Bør eg ha store skiver, slik at presse blir fordelt over ei større flata?
Går det også estetisk ville jeg gjøre det.
Uansett om stor eller liten skive burde du bruke helst skiver med gummipakning under (Wuerth)
og så huske å ---ikke--- å skrue fast.
Lett til, jevn og uten at det blir bulker i det hele tatt, i hvert fall ikke mer.
Lykke til!
Jørg