Jump to content

Edit History

ebonita

ebonita

Volvo Penta TAMD 60 C, 2900 Timer. Lønnsomt?

 

 

Tja frågan är väl lika lätt eller svår att besvara som frågan om det är 'lönnsomt' att köpa en begagnad bil som har gått 100000 km.

Kanske säkrare att köpa en ny, men priset är ju lägre på den begagnade....

 

Beträffande grävmaskinsmotorer som jag är rätt bekannt med så kunde man regelmässigt räkna med att få ut 15000 timmar innan det var dags för större renovering dvs byte av kolvar, foder och lager. Men på t ex en TD60-motor så handlade det då om max effektuttag på någonstans kring 200 hkr kring 2000 rpm och medeleffektuttag på kanske 60%. Om det inte var 'kommunalkörning' för då låg det lägre...

 

Här pratar vi om en fritidsbåts motor och den effektkurvan läggs då betydligt högre med tanke på att fritidsbåtar bara körs några hundra timmar om året, dvs kanske en sjättedel av en industrimotor i enkelskift. Men det är ju upp till båtägaren om han utnyttjar den högre effektpotentialen.

 

Detta innebär att man nog inte skall räkna med 15000 timmar till renovering utan kanske mer eller mindre i förhållande till vilket varvtal man kör på. Ett sätt att tänka är att motorn slits för varje varv den snurrar och då lite mer vid höga och lite mindre vid låga belastningar. Men detta är bara spekulationer från min sida, dom enda som möjligen skulle kunna veta mer om detta är Volvo, och jag tror inte att dom har något intresse att dela med sig av sina kunskaper.

 

Till detta kommer ju sedan tidsrelaterade slitagekomponenter ss hårdnande o-ringar och liknande.

 

Sen kan man ju alltid ha lite tur /eller otur/...

 

:flag_sw:

 

 

ebonita

ebonita

Volvo Penta TAMD 60 C, 2900 Timer. Lønnsomt?

 

 

Tja frågan är väl lika lätt eller svår att besvara som frågan om det är 'lönnsomt' att köpa en begagnad bil som har gått 100000 km.

Kanske säkrare att köpa en ny, men priset är ju lägre på den begagnade....

 

Beträffande grävmaskinsmotorer som jag är rätt bekannt med så kunde man regelmässigt räkna med att få ut 15000 timmar innan det var dags för större renovering dvs byte av kolvar, foder och lager. Men på t ex en TD60-motor så handlade det då om max effektuttag på någonstans kring 200 hkr kring 2000 rpm och medeleffektuttag på kanske 60%. Om det inte var 'kommunalkörning' för då låg det lägre...

 

Här pratar vi om en fritidsbåts motor och den effektkurvan läggs då betydligt högre med tanke på att fritidsbåtar bara körs några hundra timmar om året, dvs kanske en sjättedel av en industrimotor i enkelskift. Men det är ju upp till båtägaren om han utnyttjar den högre effektpotentialen.

 

Detta innebär att man nog inte skall räkna med 15000 timmar till renovering utan kanske mer eller mindre i förhållande till vilket varvtal man kör på. Ett sätt att tänka är att motorn slits för varje varv den snurrar och då lite mer vid höga och lite mindre vid låga belastningar. Men detta är bara spekulationer från min sida, dom enda som möjligen skulle kunna veta mer om detta är Volvo, och jag tror inte att dom har något intresse att dela med sig av sina kunskaper.

 

Till detta kommer ju sedan tidsrelaterade slitagekomponenter ss hårdnande o-ringar och liknande.

 

:flag_sw:

 

 

ebonita

ebonita

Volvo Penta TAMD 60 C, 2900 Timer. Lønnsomt?

 

 

Tja frågan är väl lika lätt eller svår att besvara som frågan om det är 'lönnsomt' att köpa en begagnad bil som har gått 100000 km.

Kanske säkrare att köpa en ny, men priset är ju lägre på den begagnade....

 

Beträffande grävmaskinsmotorer som jag är rätt bekannt med så kunde man regelmässigt räkna med att få ut 15000 timmar innan det var dags för större renovering dvs byte av kolvar, foder och lager. Men på t ex en TD60-motor så handlade det då om max effektuttag på någonstans kring 200 hkr kring 2000 rpm och medeleffektuttag på kanske 60%. Om det inte var 'kommunalkörning' för då låg det lägre...

Här pratar vi om en fritidsbåts motor och den effektkurvan läggs då betydligt högre med tanke på att fritidsbåtar bara körs några hundra timmar om året, dvs kanske en sjättedel av en industrimotor i enkelskift. Men det är ju upp till båtägaren om han utnyttjar den högre effektpotentialen.

Detta innebär att man nog inte skall räkna med 15000 timmar till renovering utan kanske mer eller mindre i förhållande till vilket varvtal man kör på. Ett sätt att tänka är att motorn slits för varje varv den snurrar och då lite mer vid höga och lite mindre vid låga belastningar. Men detta är bara spekulationer från min sida, dom enda som möjligen skulle kunna veta mer om detta är Volvo, och jag tror inte att dom har något intresse att dela med sig av sina kunskaper.

 

Till detta kommer ju sedan tidsrelaterade slitagekomponenter ss hårdnande o-ringar och liknande.

 

:flag_sw:

 

 



×
×
  • Create New...