Peter- Startet 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2019 (redigert) Et sidste spørgsmål for nu... det lover jeg... (før jeg får forum ban...) Dække på min båd (altså den del man går rundt på ved ikke hvad det hedder på Norsk :) ) burde være helt hvid men har sådan en lidt gul-farve nok fordi båden er ældre. Vaskede den med lidt båt-shampoo men det gjorde absolut ingen forskel. Brugte også lidt sort-plet fjerne hjalp heller ikke. Tænke måske bare at give den en lille smule maling så jeg kan få en flot hvid farve, men før det burde jeg nok høre om der findes nogle kemikalier der kan gøre dette i stedet for maling? Leder efter den hurtigeste og mest effektive løsning. Behøver ikke være et perfekt look det er jo en ældre båt.. Mvh, Peter Redigert 7.Mai.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Prøv med rustvask eller såkalt vannlinjerens, da blir det hvitt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 (redigert) Fx denne??: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rustfjerner-2000017148 selvom det hedder en rust-fjerner og ikke vask.. Det lyder som en lang process hvis jeg skal male hele båden med den og så tørre det af efterfølgende.. Ok her var den...: https://www.maritim.no/maritim-vannlinjerens-1-liter Skal jeg næsten prøve... Hvis man vil male i stedet, er det så bare at køre på med alm 2-komponent eller? Mvh, Peter Redigert 7.Mai.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Oksalsyre! Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Har du et bilde av dekket slik det ser ut nå? Kjenner jeg er litt skeptisk til planen om maling, sånn helt uten videre – resultatet kan fort bli langt verre enn det var. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Ok så jeg skal bare have noget syre kan jeg forstår så kører det. Skal vel passe lidt på ikke at komme i kontakt med metal? Kan vel ruste alt rimelig hurtigt? Saltsyre er nok lige voldsomt nok - tror bare jeg starter med alm linjerens... Kan jeg også bruge dette på Gelcoat? Jeg har nogle farvet linjer - måske ikke så godt at bruge det der...!? Skal jeg gøre noget efter jeg har behandlet med syre? Måske behandle med voks? Gider ikke polerer det er alt for stor en process.. Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
aleksbe Svart 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Har du forsøkt med høgtrykkspylar? Min seglbåt i frå 82 var gulna litt i dekket. Vask med såpe gjorde lite forskjell, men høgtrykkspylaren tok det. Veit ikkje kor ille dekket ditt er, men verdt eit forsøk om du ikkje allerede har prøvd det. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Kan jeg også bruge det på gummibåd og fenders? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 (redigert) Ferrobet felgrens og ferrobet rustvask tar ihvertfall rustrenner etc, så jeg ville prøvd det. De har på Jernia. etter bruk av syreholdige produkt : skyll godt. Redigert 8.Mai.2019 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 8.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 Vannlinjerens fungerer på all gelcoat ja. Men vær litt forsiktig med aluminiumsdetaljer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 Gå rett på saltsyre, billig og lett tilgjengelig på jernvarer og byggevare. Regner med at Biltema osv også har det men har ikke sjekket. Saltsyre kan også brukes på rur på gummijolla, propell og skrog. Husk å beskytte bar hud og øyne (gjelder også oksalsyre/vannlinje/felgrens/murvask/ferrobet osv). Alt er syrer utblandet i ulik grad. Fendere er litt værre men aceton pluss polering etterpå fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 8.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 Slik som denne? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 Oppvaskshansker fra dagligvaren tapet mot ermet til regnjakka bruker jeg. Dvs jeg pleier å ende med å presse hendene inn i de som er ombord, som passer kona best... Og så må kona kjøpe nye ;-) ...... Syns forøvrig det er litt skummelt med div vannlinjerens og felgrens på spruteflasker. Selv om det er tynna ut så biter det fra seg om det blåser og en puster det inn eller får det i fjeset/øynene. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 8.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 Var i Maritim i går og købte Vannlinjerens - nu skal jeg bare have tid til at bruge det... Er enig i at det faktisk er ganske uhyggeligt hvor nemt det er at købe syre... det er et voldsomt produkt... Skal skrive lidt om resultatet når jeg får det brugt.. Takk for hjælpen som altid - I er Champs! Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 8.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 (redigert) En anden ting er at jeg har denne flotte røde og blå stribe på siden af min båd (se billede). Når striben er våd fremstår farven helt fantastisk og skinnende, men når den tørre får den nærmest sådan et gråt lag over sig og bliver en utroligt kedelig farve som på billedet... Tænke at hvis jeg gav den lidt biltema båd voks at det ville få den til at skinne - men det hjalp slet ikke - ZERO... helt samme kedelige resultat. Kender i et produkt jeg kan smøre på så jeg får den flotte våde skinnende farve frem? Mvh, Peter Redigert 8.Mai.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 8.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 Rubbing :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Peter- Svart 8.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 Windy37GM skrev 48 minutter siden: Rubbing :-) Virker ikke har prøvet.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 Owatrol Polytrol kan gjøre underverker med falmete overflater. Verdt et forsøk hvis ikke rubbing gir resultater. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 8.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 Ok måske jeg misforstod.. hvad mener I med rubbing? Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 8.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 Ok jeg troede rubbing betød bare at køre på med alt kraft og sved... men nu ser jeg at det er er produkt https://www.maritim.no/jotun-marine-rubbing-0-5l Det skal jeg købe.. Tak for tippet! Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 (redigert) Ok så en opdatering - vaskede hele dækket med vand og derefter rensede hele dækket i dag med vannlinjerens 20% syre og lod det virke i ca en time. Det gjorde absolut INGEN forskel udover at det er forfærdeligt at jobbe med syre selvom jeg havde alt det rigtige og gode udstyr... Så før nogle opfordre mig til at bruge saltsyre så kan jeg helt sikkert sige at det gider jeg ikke.. Næste taktik må være at få lidt maling på båden. Findes der en god maling på spray? Mvh Peter Redigert 9.Mai.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Hvis saltsyre ikke fjerner gulfarge så er det ikke gulning, da må gelcoaten være farget gul. En liter saltsyre koster vel kanskje rundt hundrelapper og selges overalt. Prøv med ren syre på ett område før du gir opp. Det er mye jobb å male dekket... Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Tror ikke saltsyre virker fordi vannlinjerens er jo en rimelig stærk syre også...! Det er ikke rigtigt en gul farve, bare en gulligt skær som man typisk ser på ældre både... Findes der en spray maling som jeg kan ligge et tyndt lag af - eller må man have gang i en pensel (det gider jeg ikke..) Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Da jeg malte dekket brukte jeg skumrulle. Lite søl og relativt effektivt. Brukte tokomponent polyuretanmaling og malte to strøk. Det første strøket noe tynnet for å «impregnere» porøs gelcoat, det andre strøket ufortynnet med antisklisand blandet i. Følte jeg hadde mye nok antisklipulver i, men likevel oppleves dekket noe glatt når det er vått, derfor skal jeg ta et nytt strøk med enda rikere pulverblanding i sommer der jeg legger vekt på der jeg trør mest til vanlig. Framgangsmåten min for å male dekket var som følger: 1. Vasket dekket grundig og lot det tørke et par dager (sol og varmt). 2. Freste opp diverse gelcoatkrakkeleringer med Dremelfres og kule, sparklet med gelcoatsparkel. Slipte den herdede sparkelen til jeg var fornøyd. 3. Maskerte detaljer jeg ikke ønsket male. 4. Avfettet områdene jeg skulle male med aceton rett før påføring av første strøk. 5. Malte, med skumrulle. To strøk. Malingen jeg brukte herdet raskt og kunne trøs forsiktig på etter 4-5 timer. Tidsbruk (minus ventetid etter vask) for min Beneteau 443 ble på om lag tre arbeidsdager. Dette inkluderer vask, fresing, sparkling, avfetting, maskering og maling to strøk. Det som ble malt var antisklidekket langs overbygget, antisklidekket på overbygget og dørken i cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Peter- skrev for 7 timer siden: Tror ikke saltsyre virker fordi vannlinjerens er jo en rimelig stærk syre også...! Vannlinjerens er ekstra utblandet/fortynnet oksalsyre eller saltsyre. Ville uansett prøvd med ufortynnet saltsyre. Dvs den er vel 30%. Billig å kjapt å teste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.