Peter- Svart 10.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Hakkannen skrev for 8 timer siden: Da jeg malte dekket brukte jeg skumrulle. Lite søl og relativt effektivt. Brukte tokomponent polyuretanmaling og malte to strøk. Det første strøket noe tynnet for å «impregnere» porøs gelcoat, det andre strøket ufortynnet med antisklisand blandet i. Følte jeg hadde mye nok antisklipulver i, men likevel oppleves dekket noe glatt når det er vått, derfor skal jeg ta et nytt strøk med enda rikere pulverblanding i sommer der jeg legger vekt på der jeg trør mest til vanlig. Framgangsmåten min for å male dekket var som følger: 1. Vasket dekket grundig og lot det tørke et par dager (sol og varmt). 2. Freste opp diverse gelcoatkrakkeleringer med Dremelfres og kule, sparklet med gelcoatsparkel. Slipte den herdede sparkelen til jeg var fornøyd. 3. Maskerte detaljer jeg ikke ønsket male. 4. Avfettet områdene jeg skulle male med aceton rett før påføring av første strøk. 5. Malte, med skumrulle. To strøk. Malingen jeg brukte herdet raskt og kunne trøs forsiktig på etter 4-5 timer. Tidsbruk (minus ventetid etter vask) for min Beneteau 443 ble på om lag tre arbeidsdager. Dette inkluderer vask, fresing, sparkling, avfetting, maskering og maling to strøk. Det som ble malt var antisklidekket langs overbygget, antisklidekket på overbygget og dørken i cockpit. Det er jo en verdensklasse guide - skal jeg følge! Bare af ren interesse, hvad ville der ske hvis man nemt puttede et tyndt lag 2 component på som det eneste? Ville det give et helt forfærdeligt resultat? Pinkvin skrev 52 minutter siden: Vannlinjerens er ekstra utblandet/fortynnet oksalsyre eller saltsyre. Ville uansett prøvd med ufortynnet saltsyre. Dvs den er vel 30%. Billig å kjapt å teste. Tak for input, kunne være jeg skulle overveje det alligevel, især bare prøve det på et lille område. Når det så er sagt brugt jeg jo en 20% syre og er godt træt at syre. Jeg var helt beskyttet i går, bruge en mobbe, var aldrig i kontakt med syren da jeg hold god afstand og altid var oprejst + vaskede meget forsigtigt så det ikke sprøjtede - alligevel kan jeg mærke syren varme på kroppen selv idag... det er nogle voldsomme produkter! Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Peter- skrev for 10 timer siden: Bare af ren interesse, hvad ville der ske hvis man nemt puttede et tyndt lag 2 component på som det eneste? Ville det give et helt forfærdeligt resultat? Hvis gelcoaten er hel og pen (bortsett fra misfargingen), altså ikke porøs og slitt av vær og vind kan det holde med ett strøk, så lenge du legger godt på og ruller både på tvers og på langs (først på tvers, så på langs over dette). Men for best resultat ville jeg nok ha malt to strøk, så er du sikker. Antisklipulveret jeg brukte var av typen Hempel, kjøpt hos Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Dekk med det pulveret blir skøytebane når det er frost. Kanskje ikke noe problem i Rogaland. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 10.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Hakkannen skrev 1 time siden: Hvis gelcoaten er hel og pen (bortsett fra misfargingen), altså ikke porøs og slitt av vær og vind kan det holde med ett strøk, så lenge du legger godt på og ruller både på tvers og på langs (først på tvers, så på langs over dette). Men for best resultat ville jeg nok ha malt to strøk, så er du sikker. Antisklipulveret jeg brukte var av typen Hempel, kjøpt hos Maritim. Tusinde takk - så prøver jeg altså bare at male fordi min gelcoat ser helt fin ud bortset fra nogle meget få steder.. Hulda skrev 53 minutter siden: Dekk med det pulveret blir skøytebane når det er frost. Kanskje ikke noe problem i Rogaland. Har du erfaring med et bedre produkt? Del gerne, ved at Hakkannen faktisk havde nogle problemet med dette (se hans tidligere indlæg...) Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Jeg strør glass som brukes til glassblåsing på fersk maling. Gir bedre grep. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 10.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Hulda skrev 1 time siden: Jeg strør glass som brukes til glassblåsing på fersk maling. Gir bedre grep. Ok det lyder lidt voldsomt- kan man gå uden sko på dette om sommeren også? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Ja. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Vurder dette grundig før du setter i gang, Peter. Du vil aldri igjen få en like god flate å gå på, og du vil heller aldri klare å få bort malingen igjen om du angrer deg. Prøv absolutt alt annet før du maler, er mitt råd Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Hulda skrev for 3 timer siden: Dekk med det pulveret blir skøytebane når det er frost. Kanskje ikke noe problem i Rogaland. Det blir ganske glatt både når dekket er fuktig og når det er frost ja. Og jo, det fryser her også, men blir sjelden under 10 minus, og oftest ikke over lengre perioder. Glassblåsesand var et godt tips Har (som nevnt tidligere i tråden) tenkt å male et strøk til i sommer, men mer mer antisklimiddel i, så gjerne glassblåsesand bør prøves. Får ta en prat med noen kamerater i oljebransjen, ser ikke for meg at det trengs en 25-kilos sekk? Har ellers forstått at sukker drysset på fersk maling kan bli bra, men bakdelen med den tokomponente malinga jeg har brukt så langt er at den blir overflatetørr ganske raskt, så vil tro det kan bli utfordrende å få et noenlunde jevnt resultat. Gjerne bedre ved bruk av oljebasert maling med lengre åpentid. index skrev 30 minutter siden: Du vil aldri igjen få en like god flate å gå på, og du vil heller aldri klare å få bort malingen igjen om du angrer deg. Enig, gelcoat med antisklimønster er bedre enn maling å gå på, spesielt merkbart når det er fuktig og overflaten kan bli glatt. Slik jeg ser det er maling mest en løsning å vurdere når dekket enten har vært skadet, gelcoaten er porøs/krakelert eller misfarget. Hos meg var gelcoaten befengt med et nettverk av hårtynne krakeleringer og var generelt porøs etter et langt liv lengre sør i sterkt sollys. Derfor ble maling av dekket en løsning for å få finere dekk og for å binde sammen og unngå videre krakeleringer og avflassinger av gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 11.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 index skrev for 9 timer siden: Vurder dette grundig før du setter i gang, Peter. Du vil aldri igjen få en like god flate å gå på, og du vil heller aldri klare å få bort malingen igjen om du angrer deg. Prøv absolutt alt annet før du maler, er mitt råd Takk Index, det giver mig lidt perspektiv. Skal love at jeg ikke tager en beslutning før efteråret så jeg har god til til at tænke over det... Tror jeg måske vil prøve saltsyren bare på et lille spot. Hvor lang tid kan jeg vente før jeg vasker saltsyre væk igen med vand? Skal jeg gøre dækket vådt først? Kan jeg gøre det i sol eller skal jeg gøre det om aftenen? Jeg synes det er utroligt at der ikke bare findes et blegnings-middel som fx klor der kan blege overfladen hvid... God helg allesammen, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Peter- skrev 44 minutter siden: Tror jeg måske vil prøve saltsyren bare på et lille spot. Hvor lang tid kan jeg vente før jeg vasker saltsyre væk igen med vand? Skal jeg gøre dækket vådt først? Kan jeg gøre det i sol eller skal jeg gøre det om aftenen? I min How-to var båten spylt først, altså våt. Syra lå på i 10–20 sekunder :-) vi utførte jobben uten direkte sol. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 @Hakkannen, når det gjelder glass, så er det heller tale om gram enn kilo. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Forsto det @Hulda, er derfor jeg tenker det er greit å ta en prat med noen som har slikt liggende om en skjerv, ser slikt blir solgt i 25-kilos sekker ellers, så mye trengs ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Jeg har et lite syltetøyglass, holder til fordekket. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 11.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 En interessant update, jeg var nede ved båden med familien i dag og her 2 dage efter er den faktisk blevet significant mere hvid... så det er jo helt fantastisk!!! Dog har den også fået nogle misfarvninger omkring for-stagen så det må jeg måske male lidt.. Utroligt nok fordi jeg vaskede virkelig meget efter med vand, og lod syren sidde i en time men det gav intet resultat for 2 dage siden... Den bliver nok aldrig som en ny både hvide farve, men er utroligt tilfreds med resultatet.. især efter at have arbejdet med et absolut forfærdeligt produkt - syre! :) Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Dette er gode nyheter Da slipper du sannsynligvis å male ja. Er misfargingen rundt forstaget av lignende art som (den nå fjernede) misfargingen ellers? I så fall hadde jeg vurdert å kjøre en runde til med syre. Da jeg kjøpte båten min var både dekk og enkelte steder på skroget gulnet en del, dette ble fjernet med 30% saltsyre. Hadde jeg kunne slippe unna med bare syrevask hadde det absolutt vært å foretrekke foran maling (som nevnt tidligere malte jeg hovedsaklig for å binde gelcoaten og beskytte mot videre oppsprekking). Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Hakkannen skrev for 12 timer siden: Dette er gode nyheter Da slipper du sannsynligvis å male ja. Er misfargingen rundt forstaget av lignende art som (den nå fjernede) misfargingen ellers? I så fall hadde jeg vurdert å kjøre en runde til med syre. Da jeg kjøpte båten min var både dekk og enkelte steder på skroget gulnet en del, dette ble fjernet med 30% saltsyre. Hadde jeg kunne slippe unna med bare syrevask hadde det absolutt vært å foretrekke foran maling (som nevnt tidligere malte jeg hovedsaklig for å binde gelcoaten og beskytte mot videre oppsprekking). Det er der virkelig! Tror jeg prøver 30% saltsyre næste sæson... Skal man efterbehandle med noget voks eller noget? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Når det gjelder voksing av dekk er det delte meninger. Noen mener dekk skal beholdes minst mulig glatt, dermed skal det ikke vokses. Andre mener dekket likevel kan vokses siden voksen uansett blir slitt av på tuppene av antisklimønsteret, men forblir nedi «dalene» og hindrer dermed at dekket fort blir skittent. Jeg er av oppfatningen at det er bedre å vaske dekket oftere enn å skli på sjøen Det finnes former for sealing til gelcoaten som da ikke skal bli glatt, men har ikke prøvd slike produkter selv. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 (redigert) Jeg polerer aldri dekk, men vasker med vaskemiddel som har litt fett/voks i seg, feks grønnsåpe eller bilshampoo. Da beholder en ørlite glans og hindrer at gelcoaten tørker helt ut og blir veldig mottakelig for skitt. Bratte/skrående flater en uansett ikke kan trø på kan en polere og vokse om en vil, det spiller jo mindre rolle. Men som Hakkanen sier, hva er viktig. Å hindre at en sklir og ramler på sjøen eller blankest mulig båt. Veldig mange velger blankest mulig båt eller oljet og lakket teak på dekk fremfor sikkerhet og grå teak, så tja, en gjør som en selv ønsker ;-) ---- Bare for ordens skyld. Jeg polerer uansett sjeldent båt, det er ikke derfor jeg har båt ;-) Redigert 12.Mai.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.