Jump to content

Erfaring med Bella 512 Excel?

Komlo

Recommended Posts

Er det nokon som har erfaring med denne båten? 

Det einaste eg har greidd å søka og lesa meg fram til er at 70hk kanskje er litt i minste laget til båten, at den er litt var for vektfordeling ombord og at den kan ha ein tendens til å leggja seg litt over på sida under fart. 

Beste motorvalg? Kva bør ein vera obs på? Er det vesentlege forskjellar på dei forskjellige årgangane? Korlei vert båten opplevd i bruk? Er det betre alternativ til denne der ute i omlag same prisklasse? 

Til slutt lurer eg på om nokon veit om Bella 500 Excel frå rundt 2010/2011 er "same båten" som 512 Excel, berre nyare versjon. Einaste forskjellen eg har funne er anleis akterbenk og at 512 er godkjent for 6 pers. medan 500 er godkjent for 5 pers. 

Dette kan sjå ut som ein fin båt for vår del på grunn av. 

Kalesja (eit must for oss). 

Godkjent for 6 pers. 

Liten, forholdsvis lett båt, som krev mindre plass i hamn, mindre arbeid, mindre krav til båthengar. 

Krev ikkje voldsomt stor motor

Relativt rimeleg prisa i forhold til mange andre BR. 

Jeg har hatt en bella 510R som er samme skroget som 512 exel. Jeg hadde en mercury 75 94 mod totakt, fikk 38 knop.

Båten går mykt og fint i bølger i forhold til størrelsen, men som du sier, den legger seg lett over på siden ved skjevlast og sidevind. Dette kan kompenseres med trimflaps.

Det var en noen midre heldige sammenføyninger i båten, som dashbord løsnet, ordnet med større skruer, lukeskruer rustet og løsnet, byttet til A4 skruer og låsemutter, lukepakninger på alle luker for å unngå klirring(dette gjelder mange båter).

Bella 512 exel har jeg lånt mange turer, med yamaha F100, selger påsto 40 knop, vi fikk aldri mer enn 38 knop.

Denne synes jeg gikk enda myker i bølger enn 510R, antagelig pga at båt er noe tyngre.

Båten er litt trang, men ved en titt og prøvetur med de du kommer til å ha med, finner du ut om plassen er god nok til ditt bruk.

Jeg ville ikke hatt mindre enn 75hk på 512 exel, pga den blir krevende å få  i plan med 5 voksne og 60hk firetakt. 90hk vil jeg si er ideelt på denne båten.

Bella 500 exel er et annet skrog mener jeg , men det har jeg ikke studert i særlig grad.

Ved å se på og prøvekjøre aktuelle båter får du best grunnlag til å ta et godt valg for dine behov, og husk det blir alltid kompromisser.....

Takker for gode svar. 

500 ser ut som ein nyare versjon av 512. Sikkert litt ana skrog og. Den nyaste versjonen heiter jo og 500. Det er nok unsett 512 som er mest aktuel for oss pga alder og dermed pris. 530 ser jo veldig fin ut, men kostar ein del meir. 

Skifte av skruer til luker, pakningar osv er jo ting som ikkje treng vera ein dealbreaker, og som eg greit kan ordna sjølv. Godt tips å sjeka dette. 

Trimflaps er derimot ein noko større operasjon. Er dette noko ein relativt greit kan ettermontera sjølv? Kva kan ein forventa å måtta betala for slikt viss det viser seg nødvendig? 

Då ser det ut som 75hk - 90hk er den aktuelle motorstorleiken for oss, og helst 90hk. Dei fleste på bruktmarknaden er utstyrt med 75hk - 90hk. 

Båten vil vel stort sett verta nytta av 1 - 2 vaksne og to små barn. Nokre få gongar kanskje 6stk ombord på korte turar. 

Hei ? denne båten skulle vi også kjøpe, men den som var aktuelt ble solgt rett før jeg ringte på den. Endte på askeladden 515 med 75hk. Helt super for vårt bruk. Er ofte 4 voksne og 1 barn i den og det går fint. Har prøvekjørt 512 med 75hk og syns det gikk veldig greit. God og behagelig båt. 

Jeg hadde en 512 bowrider noen uker, svært rank båt, kresen når det gjelder vektfordeling, slår fælt, selvlensinga var selvfylling hvis man var mer enn 3voksene i båten, trangt under kalesje, men 70hestern føltes ikke for dau på den båten.

Men overraskende nok, så følte jeg båten var såpass bra at jeg prøvde og selge den til søstra mi. Men den havna hos noen andre bekjente 

Har sett tråden om akterspeglet. Litt skummelt. Ser ein Bella 512 på finn opplyser om forsterka akterspegl. 

Har og lest at båten slår ein del i litt sjø. Det er ikkje eit stort problem for min del, då den nesten utelukkande vil verta brukt når fjorden er flat. Eg er usikker på kva det tyder at ein båt er rank. 

I denne er det vel heller ikkje mogleg å gjera sitjegruppa i baugen om til solseng. Kona har verkeleg lyst på solseng. 

Bør eg vurdera andre alternativ enn Bella 512 i om lag same prisklasse? 

At båten er rank, betyr at den krenger mye. 

Sittegruppa forann er alt for liten til og gjøres om til solseng, plassen i nesa passer best for 3 barn 

Jeg ville vurdert andre alternativer etter 20timers kjøre erfaring med en sånn båt

Var vel også skrevet i den tråden om akterspeil av han som utførte reperasjonen at når det kom vann i dobbelbunn så trakk det rett opp i akterspeil platen, da den ikke var innstøpt helt i bunn.. Da vil det jo i teorien si at dette er ganske dårlige båter, enhver båt får i løpet av sommeren en liten skvett i dobbelbunn..

Ville styrt unna :)

Eika skrev for 3 timer siden:

Jeg hadde en 512 bowrider noen uker, svært rank båt, kresen når det gjelder vektfordeling, slår fælt, selvlensinga var selvfylling hvis man var mer enn 3voksene i båten, trangt under kalesje, men 70hestern føltes ikke for dau på den båten.

Men overraskende nok, så følte jeg båten var såpass bra at jeg prøvde og selge den til søstra mi. Men den havna hos noen andre bekjente 

Jeg er enig i at 512 er følsom for vektfordeling, men  at båten er selvfyllende er ikke min erfaring , men det kan skvette litt opp dreneringshullet ved hard bakking.

Men når du sier at båten slår fælt, blir jeg veldig nyskjerrig på hva du sammenligner med, da jeg opplever at myk gange i bølger er det største fortrinnet til denne båten, da i forhold til sammenlignbare båter......

Med 3 voksene menn på over 100 og div småtteri, så blei han baki våt på beina. 

Det de aller fleste av de småbåtene slår fælt, må opp noen fot i størrelse før man kan begynne å tenke på myk gange, hvis ikke man ser på smalere båter med grovere vbunn. Men det er litt hva man er vant til fra før av det da 

Redigert av Guest (see edit history)

Eika skrev for 8 timer siden:

Med 3 voksene menn på over 100 og div småtteri, så blei han baki våt på beina. 

Det de aller fleste av de småbåtene slår fælt, må opp noen fot i størrelse før man kan begynne å tenke på myk gange, hvis ikke man ser på smalere båter med grovere vbunn. Men det er litt hva man er vant til fra før av det da 

Da er vi noe lettere og har derfor ikke blitt våt på beina......

Jeg er enig med deg at alle båter slår i grov nok sjø, men det er da stor forskjell mellom f.eks askeladden 515 og bella 512 i hvor mykt de går i sjøen,  kan jo ikke sammenligne med et dypt v-bunnsskrog med 24gr V på 22 fot........

Kan jo også sammenligne GH14 og musling 430, bare for å illustrere at det er store forskjeller i hvor mykt en bår går i bølger, selv om de er små...

Men dette ble nesten litt off topic

Til trådstarter

Bruk finn og søk f.eks slik

https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?class=7961&motor_type=Utenbords&price_to=120000

Men hvis du liker Bella 512 ville jeg ikke avskrevet den, men forsøkt å få verifisert om dette med dårlig innstøpt treplate i hekken, gjelder alle eller bare de første årsmodeller.

Ellers har både Yamarin, Morgan, Buster m.fl lignende båter.....

• 2 uker senere...

Budsjettet utvidar seg stadig litt. 

Eg kikar no stort sett på Bella 512 Excel, Morgan 5250, og Yamarin 53BR/5220 (litt eldre og dyrare), alle helst med rundt 90hk. 

Morgan er stort sett utstyrt med Suzuki 4-t 2003 - 2007 modellar. Er desse motorane gode? 

Bella 512 Excel er utstyrt alt mogleg forskjellig. Nokon spesielle modellar eg bør prøva å unngå?

Yamarin er stort sett 2000 - 2006 Yamaha F80/F100. Er ein 13 - 19 år gamal Yamaha for gamal? 

Håpar nokon kan hjelpa meg litt i denne jungelen. 

Jeg kjører Yamarin 5220 BR og kan trygt anbefale denne. Den er stødig og bred, dette gjør at den slår noe i bølger som kommer på skrå forfra, men rett på er ikke noe problem. Båten er meget godt skrudd sammen og har aldri hatt noen problemer at ting løsner eller går i stykker. Romslig til 17 fot å være, laster fint to familier. + for gode store oppbevaringsrom.

Selv har jeg F100DETL, denne motoren med innsprøytning kom i 2005, de tidligere har forgassere.

Min båt med 13x19 propeller gjør ca. 35 knop ved 6100rpm og 2 personer, og klarer 32 knop med 8 personer (voksne og barn).

Det er relativt ofte man ser disse til salgs, så det skulle være lett å gjøre et godt kjøp. Deletilgang er heller ikke noe problem om man skulle trenge noe. 

5220.jpg

Av de tre du nevner, ville jeg valgt yamarin pga bra plass og ser penest ut i mine øyne. I tillegg har yamaha f100 meget komfortabelt lydbilde i marsjfart.

Yamarinen finnes vel også som 5150, da ofte med yamaha 90 2-takt.  

Disse gamle motorene er helt prisgitt vedlikeholdet, og dermed vanskelig å si noe om tilstand. Sjekk utvendig og innvendig for rust, spesielt powertrimsystemet som står i sjø, motor skal være ren og pen innvendig, og likevel kan der være tæring i kjølekanaler.....

Når er impeller byttet?

Når er registerreim byttet?

Hvis mulig sjekk girolje for vann.

Hvordan er vinterkonservering utført?

Motorservicer?

Hvis du finner en motor  som har hatt hele livet i ferskvann, da er mye tæringsproblematikk borte.....

Takker for gode svar ang. Yamarin. Denne er i utgangspunktet litt over vårt budsjett, i alle fall med hengar. Kanskje me er heldige og finn noko som er innanfor. Kva er forskjellane på 5150 og 5220? 

Det ser ut som kandidatane kan rangerast slik kvalitetsmessig/"best" OG prismessig (får det ein betaler for?)

Yamarin

Morgan

Bella

Innsprøyting er vel å foretrekkja framfor forgassar reknar eg med. Er det noko fellesnemning produsentrar brukar for innsprøyting eller noko "magisk" årstal då dette vart standard?

2-takt vs 4-takt har har eg inntrykk av at det er håplaust å verta klok på. Eg har forstått at det er meir omfattande service på 4-t enn på 2-t. Er det så omfattande at den må leverast inn til verkstad, eller kan ein greit gjera det sjølv? Eg har ikkje serviceverkstad i nærleiken, så å levera den inn kvar sesong er uaktuelt. 

For meg ser det ut til at Yamarin 5150 og 5220 er nesten identisk. 5220 har høye rekker foran, 5150 har lave. Lengde, bredde og vekt er oppgitt likt. Det kan godt hende det er noe forskjell på lukearrangement og lignende.

På noen  4-takt med innsprøytning står det EFI. Tror mange 4-takter byttet fra forgasser til innsprøytning fra 2000 til 2007, med det varierer sikkert litt. Her har sikkert Ivar og Teerex noen input::::::

2-takt eller 4-takt skal du ikke tenke for mye på, mye viktigere at du finner en godt vedlikeholdt motor.

Forskjellen i service er stort sett olje og oljefilter. Hvert ca 5. år skal det byttes registerreim på de som har det( yamaha har), så så lenge du klarer service på 2-takt så klarer du på firtakt også, evt hvert 5. år på verksted for registerreim.

Eg klarer ikkje service på noko foreløpig? Men det må eg berre læra meg. 

Registerreim er vel kanskje mogleg å skifta sjølv og? 

Er det mange som ikkje har registerreim? 

Vedlikehold er nok alfa og omega for brukt motor, men det er ikkje lett å vera sikker på korleis det har vore. 

Komlo skrev for 13 timer siden:

Innsprøyting er vel å foretrekkja framfor forgassar reknar eg med. Er det noko fellesnemning produsentrar brukar for innsprøyting eller noko "magisk" årstal då dette vart standard?

det man nok merker størst forskjell på er at innsprøytning gir lettere/raskere starting. Forbruket virker å ikke være rare forskjellen på. 

Ellers hadde jeg sett mer på tilstand/vedlikehold enn om det var injection eller forgasser. 

Yamaha var nok litt senere ute med å gå over på motorer i denne størrelsen.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...

Yamaha kom med innsprøyting i 2005 på F100 & F80.

Ellers er motorene samme grunnkonstruksjon som de tidligere F modellene basert på en 1600 blokk.

Når det gjelder vedlikehold og service, så er det aller meste fint mulig å gjøre selv. Om du lurer på noe så kan Youtube være en god støtte.

Registerreim er lett tilgjengelig så den er grei å bytte, bare vær nøye.

Ellers er det plugg and play med de vanlige servicepunktene, som olje/filter, anoder i blokken, tømming av bensindamp, plugger osv.

Min F100 er fra 2005 og sviver like godt enda, byttet en defekt termostat i år, det var det eneste utenom vanlig vår-service.

• 1 år senere...

Hei igjen, godtfolk! 

Eg har endå ikkje fått kjøpt meg båt, dessverre. Andre prioriteringar og utgifter har gjort det umogleg. 

Men det betyr ikkje at eg ikkje har leita mykje etter båt. Etterkvart som båtbudsjettet vart ete opp av andre ting, har eg kika på mindre og mindre og billigare og billigare, medan eg er missunneleg på alle som berre kan riva ut ein flett ny båt hjå forhandlar. 

Ungane, på 5 og 9 år, fekk i fjor testa båtlivet med ein lånt gummibåt med 5 hestar. Det vart ikkje suksess. Det vart for smått, trangt, tregt og skummelt (spesielt for den minste). I år har me fått testa igjen med ein Askeladden 525. Det vart Great success. Rommelege, trygge, raske og stødige båtar. Begge småskipperane ønskjer no sterkt at me skal få oss noko slikt, evt. Askeladden 475. 

Eg derimot har oppfatta dei litt som "egobåtar". Eg og ein person sit noko skjerma bak vindskjerm, min ikkje resten av passasjerane. Det verkar då litt dumt å investera i noko slikt, då eg sjeldan vil nytta båten heilt åleina. 

Per no vurderer eg då tre alternativ for å få tatt opp att båtlivet etter alt for mange år utan. 

1) Mindre, open, sjølvlensande båt med rattstyring. 

2) Finna gull i hagen, selga alle møblane, trygla banken eller noko ana lurt og ta steget opp til bowrider, slik at me får ein trygg cocpit med vindskjerming for 5 personar. 

3) Venta med båtkjøp, og låna onkelen min sin Askeladden 525 nokre turar i sommar. 

Alternativ 2 er sjølvsagt det kjekkaste. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...