Jump to content

Fikk på drøy 1/2 liter olje etter at DPH drev kom fra service, innafor eller slurv..?

R.O

Recommended Posts

Av andre årsaker måtte båten en tur på land rett etter service og sjøsetting. Brukte anledningen til å sjekke oljen på drevet. Tiltet drevet opp i 35grader (Slik VP sier). Fant ingen olje med lillefingeren, og det gikk på en drøy 1/2 liter. Dette rett etter at båten kom ut fra service. Slurv, eller innafor..?   Kanskje ikke dramatisk at det mangler 10% olje, men det skal da fylles helt opp...?

Jeg får svare selv, fant dette i manualen:

Top up with oil until the oil filler cap is completely filled.

The oillevel must always be at the top of the oil filler

cap (3). Refer to ”Technical Data” concerning grade

and capacity.

Så da var det slurv fra verksted er min konklusjon.

Nå stod det også i manualen at motoren MÅTTE startes minst hver 14 dag, skulle den stå lenger måtte den konserveres. Så de har vel sikret seg greit i alle retninger her...

Jeg husker fra de årene jeg skiftet olje selv på mine DPH drev at det krevde litt innsats å få oljenivået helt riktig (altså helt opp til kanten av "the oil filler cap"). Mye luft som skulle ut. Vi etablerte en praksis at fruen sto ved rattet da jeg fylte på olje. Hver gang det så fullt ut, så dreide hun på rattet, helt over til hver side og så til midten (med drevene tiltet opp i riktig vinkel). Da sank nivået betraktelig. Gjorde dette helt til nivået ikke sank mer ved dreiing fra side til side.

Så, på ditt direkte spørsmål vil jeg si at dette var litt slurv fra verkstedet ja.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...