atveito Startet 8.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2019 (redigert) Da har eg lest de fleste tråder her om litium batterier og blir fortsatt ikke klok. Holder på å legge opp nytt i båten. Hadde tenkt å legge opp 3x142ah bly til forbruk men ble overtalt til å legge opp 2x100ah litium av naboen. Har følgende utstyr: 2x100ah lifepo4 batterier forbruk(planlagt innkjøp) 1x110ah bly start Sonnac 100watt solcellepanel og en billig victron regulator BMV 712 overvåking 40amp Quick SBC landstrøm lader 3 utganger(ny var tenkt til 3x142Ah bly) 55amp volvo penta dynamo Spørsmålet er: Dynamoen bør vel byttes slik eg forstått det ,men kan eg klare meg med en regulator i år og bytte den til høsten? Redigert 8.Mai.2019 av atveito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 8.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 Monter inn en dc til dc lader. Denne fra Farco er grei https://www.farco.no/ladere/victron-dc/dc-konvertere/dc/dc-12-12v/orion-12/12-30a-360w-isolated-dc-dc-converter Kan også utvides med en til osv. Sterling har også noen men de er nok litt kraftige for din dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Jeg satte inn 2 100ah Skanbatt LifePo4 i forbruksbanken uten å gjøre noe som helst med øvrig elektrisk opplegg. Startbatteriet (som også driver thrusteren) er fremdeles konvensjonelt blysyre batteri. Har 2 stk KAD300 i båten med standard Volvo 60a dynamoer og en 2x40a Mastervolt lader. Ladespenning på 14,4V går helt greit til lithium batteriene. Etter 2 sesonger har jeg ikke hatt noen problemer med varmgang i dynamoer. LifePo4 batterier liker ikke å stå med kontinuerlig lading. Så jeg har blitt obs på å ikke la båten ligge med landstrømladeren tilkoblet over tid. For min del var overgangen til LifePo4 en ren velsignelse :-) Ingen problemer eller bekymringer knyttet til strøm lenger. Har Victron batterimonitor og full kontroll. Monterte også inn en 2000w 12vDC-220v AC converter. Så nå trakter jeg kaffi, steker vafler og støvsuger, mens ungene kan ha med Playstation og laptopper. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Havlengt Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 @mmosberg: Dette var interessant.. Det høyres jo heilt "umulig ut" ihht. det som har vore forklart / beskrive i andre innlegg og generell lektyre om tema. - Har du fulgt med på på ladestraumen frå dynamoane når du startar opp etter å ha tappa ned forbruksbanken over tid? Tenkjer på kor heftig dynamoane ladar i virkeligheten og kor lenge det står på før kurven flatar ut. - Kva med startbanken? blir den full-lada paralellt med forbruksbanken utan problem? ( tenkjer om den treng lengre tid for å nå fullading? ) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Har aldri sett ladestrøm over 45a pr dynamo=90a på batterimonitoren. Vanligvis ligger den på +/- 70a med begge motorene i gang forutsatt at forbruksbanken ikke er fulladet. Opplegget i båten er slik at både dynamoene og landstrømladeren lader både forbruksbank og startbatteri. Startbatteriet har det helt fint, får mer enn nok lading @14,4V når jeg kjører motorene. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Havlengt Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Eg har nokså likt motor og ladeoppsett som du har, men eg har to store bly / syrebankar som byrjar å dra på åra så dette er veldig interessant. Slik eg har forstått greiene med lithium så har dei så stor slukeevne når det gjeld ladestraum at det trengs ein begrensingsfunksjon i kretsen for at ikkje dymanoane skal knela. Men, dette korresponderer tydelegvis dårlig med din erfaring. Har du fått noko forklaring på forholdet? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Nei. Batteri leverandøren tok forbehold om varmgang i dynamoer. Med 2 motorer blir jo ladingen ferdig på halve tiden. 1 dynamo vil jobbe dobbelt så lenge og sikkert vli varmere. Jeg har inntrykk av at dette med varme dynamoer er noe det overfokuseres på. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Havlengt Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Ser av databladet at batteria dine har ein anbefalt ladestraum på 60A pr stk / max 100A pr. stk. Eigentleg skulle vel anlegget ditt då vore avhengig av ein eller annan ladestraumsbegrensing, men i realiteten begrensar det seg alså sjølv.. Det kjem vel litt an på utladingsgraden før dynamoladinga startar, men desse batteria skal vel ha ein relativt høg og stabil ladestraum fram til ei viss oppnådd spenning? - Reknar med at det dukkar opp ekspertise som kan forklara samanhengen etterkvart.. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Varme dynamoer er en kompleks problemstilling. Termodynamikkens lover og Ohms lov regjerer problematikken. Gamle, slitte og møkkete dynamoer med dårlig kjøling, og som aldri har levert merkestrøm, er et usikkert kort dersom de plutselig skal levere merkestrøm til tørste Lithium batterier over litt tid. De gode regulatorene har temperatursensor på dynamo, men disse sensorene rekker ofte ikke å fange opp kullbørste/slepering problemer eller likeretterproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
atveito Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Hei, takker for meget gode svar. Tenker det blir å teste ut uten noen regulator og følge med på ladespenningen. Kjøpte 2x 100ah litiumbatt fra alternativ energi og han sa akkurat det samme mht dynamo.. 6400per batt kan en leve med. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Akkurat slik jeg starta med Lithium I 2015 på min Penta D6. To stk 100Ah og fikk mellom 80 og 90A på dynamoen. Nå har jeg 5 stk 100Ah og ingen økning på dynamoen, fortsatt ca 90A på maks. Jeg mener dette begrenses av laderegulator på dynamoen montert av Volvo Penta. Makspower solgte en stund regulatorer for å øke effekten på dynamo men disse kundene fikk innimellom problemer så det har de sluttet med og anbefaler det ikke lenger. Min dynamo er 115A. Jeg støtter fullt ut denne fremgangsmåten. Mål strøm ut av dynamo og sjekk at du er innafor spesifikasjoner. Har du ikke shunt så bruk et tangamperemeter. Dette tror jeg går helt fint ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Kjellg Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 atveito skrev for 4 timer siden: Hei, takker for meget gode svar. Tenker det blir å teste ut uten noen regulator og følge med på ladespenningen. Kjøpte 2x 100ah litiumbatt fra alternativ energi og han sa akkurat det samme mht dynamo.. 6400per batt kan en leve med. Hva er anbefalt og maksimum ladestrøm på disse batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
atveito Svart 10.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Hei, har shunt og skal følge med. Resultater fra testing kommer når båten e på vannet. Regner med det er flere som er i samme båt. BMS'n er på 100Amp men usikker på anbefalt men det skal eg få sjekka opp. Skal bli greit å ha batterier som fruen "ikke" skal klare å knekke. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 (redigert) Da jeg kjøpte litium batteri fra alternativ energi fulgte det med et data ark. Tror det er der du finner det beste svaret. Hør med altenativ energi. Redigert 10.Mai.2019 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Jeg har batterier med 100A og 150A BMS. Totalt har jeg kapasitet til å ta imot ca 750A ... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Marwin Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 (redigert) Jeg kommer neppe til å bytte batteritype i båten. Denne linken bør leses før man tømmer lommeboka: https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/?fbclid=IwAR3X9Y_RkHM-sy1XGFU2UFa6ciT7vrQXC1uA6ROkShFSctRQ-n7VwoIjFGw Merk: Basért på mitt batteribruk; Sjelden lengre tid i uthavn, nesten alltid strømtilgang i havner, Efoy-anlegg som kobler inn hvis spenningen synker under 12,3 volt. Redigert 29.Juni.2019 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.