Nordboer Startet 8.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2019 Hei, Jeg ønsker å installere gasskok i båten men har dessverre begrensede muligheter for å plassere gassflasken ute på dekk uten å gjøre store inngrep i eksisterende konstruksjoner. Jeg har et passende rom som kan benyttes, men det er bare 21-22 cm dypt. I en seilbåt jeg hadde tidligere var det slike blå runde gassflasker på 2 kg. Det fungerte helt greit for mitt bruk, og slike er fremdeles å få tak i. Problemet er at disse er ca 20cm i høyden, og da får jeg ikke plass når jeg har skrudd på regulatoren. Har prøvd å finne andre alternativer til gassbeholdere som kunne få plass i dette rommet, men finner da kun engangsbokser på 450g. Er det noen som kjenner til andre flasker/beholdere som jeg kunne få plass til i et rom som kun er ca 21cm dypt? Sitér dette innlegget Link to post
moray Svart 8.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 (redigert) Hadde samme runden i fjor, sjekket ut alternativer. Tror ikke dette finnes, gitt. Engangs eller Parafin, kanskje? Redigert 8.Mai.2019 av moray (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nordboer Svart 8.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 Har rødsprit i dag, men trives bedre med gass (-: Hvilke kokeapparat finnes på parafin? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Flasketyper fra Aga. De små blå er fremdeles tilgjengelig ser det ut til. http://my.aga.no/propan/flasketyper/ Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bårdp Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Jeg hev ut rødspritkokeren og gikk for enkelt kokeapparat fra Biltema med engangsbokser. De varer faktisk ganske lenge og koster lite. https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-22-kw-2000041896 Denne kokeren koker kaffen på 1/10 av tiden origoen brukte og stinker ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Nordboer Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Ja, Aga har 2 kg flasker, men de er et par cm for høye Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 En vill ide. Men hva koster det og dele en eksisterende 2 kg. Fjerne en cm eller to og så sveise den sammen og få trykktestet den av et autorisert firma? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Jeg ville ha satset på å finne en løsning for større flaske I stedet. Under 2kg blir veldig lite, og ukurant å få byttet/fylt de fleste steder. Det må da være et sted I båten der du kan plassere en sånn blå plastboks med slange til ventilering I friluft? Inne I et skap, I dreggboksen, ute på akterdekk? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sahara Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Hvis Nordboer forteller hva slags båt det er og hva slags rom han har sett ut, så kan det hende kan dukke opp noen kreative forslag her inne. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Nordboer skrev for 12 timer siden: Har rødsprit i dag, men trives bedre med gass (-: Hvilke kokeapparat finnes på parafin? Alle Wallas kokeapparater går på parafin. Lukket flamme, og alle avgasser ut av båten. Henter luft til forbrenning der den er montert (inne?), og sørger for at fuktighet kommer ut. Er dette en mindre båt så kan den også brukes som varmer om du monterer varmeviftelokk på Wallas'en. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 JRK skrev for 3 timer siden: En vill ide. Men hva koster det og dele en eksisterende 2 kg. Fjerne en cm eller to og så sveise den sammen og få trykktestet den av et autorisert firma? Ja, absolutt vill ide Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Nordboer skrev for 13 timer siden: Hei, Jeg ønsker å installere gasskok i båten men har dessverre begrensede muligheter for å plassere gassflasken ute på dekk uten å gjøre store inngrep i eksisterende konstruksjoner. Jeg har et passende rom som kan benyttes, men det er bare 21-22 cm dypt. I en seilbåt jeg hadde tidligere var det slike blå runde gassflasker på 2 kg. Det fungerte helt greit for mitt bruk, og slike er fremdeles å få tak i. Problemet er at disse er ca 20cm i høyden, og da får jeg ikke plass når jeg har skrudd på regulatoren. Har prøvd å finne andre alternativer til gassbeholdere som kunne få plass i dette rommet, men finner da kun engangsbokser på 450g. Er det noen som kjenner til andre flasker/beholdere som jeg kunne få plass til i et rom som kun er ca 21cm dypt? Gassflasken SKAL stå i et gasstett skap/rom, som også har drenering ut gjennom skutesiden. Beste plassering er UTE. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Barbaria Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Jeg har begge mine stående ute. Om du ikke har gulvplass så heng de på pulpit. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Nordboer Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 (redigert) Båten er en Snekling 25. Her er et par bilder. Rommet jeg tenker på er under luka med trespiler. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=95675025 Ops fant ikke ut hvordan jeg skulle lenke bare til et bilde.... Nb. Rommet i hekken går ned i bunnen av båten og kan derfor ikke brukes, men kanskje kunne jeg der montere en fast beholder og ta hull i skroget for en slange ut fra bunnen av en slik beholder. Tenke tenke Redigert 9.Mai.2019 av Nordboer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Nordboer skrev 57 minutter siden: Nb. Rommet i hekken går ned i bunnen av båten og kan derfor ikke brukes, men kanskje kunne jeg der montere en fast beholder og ta hull i skroget for en slange ut fra bunnen av en slik beholder. Tenke tenke Ja, kjøp en slik godkjent blå beholder for gassflaske størrelsen du skal ha, med drenerings slange overbord... Det bør være en kurant affære.. Gass er trygt, raskt og renslig når det legges opp " etter boken.." Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 (redigert) Kanskje du kan skjære ut litt å felle inn en slik? https://www.navinordic.com/luckor-och-ventilation/luckor-plast/forvaringsfack-top-line Redigert 9.Mai.2019 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Nordboer Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Barbaria. Denne så super ut. Kan det være noe problem at tilførselen fram til kokeapparatet blir lang - 4-5 m? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Nordboer skrev 23 minutter siden: Kan det være noe problem at tilførselen fram til kokeapparatet blir lang - 4-5 m? Det har ingen betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Les denne: Forskrift om sikringstiltak for gassfyrte anlegg m.m. som bruker propan eller andre lette kullvannstoffer anvendt ombord på fartøy Og her har du en prinsippskisse over et godkjent anlegg: http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showArticle=100&pageId=322 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Barbaria Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Nordboer skrev for 11 timer siden: Barbaria. Denne så super ut. Kan det være noe problem at tilførselen fram til kokeapparatet blir lang - 4-5 m? Som Mix sier så har det ingen noen betydning, bruk kobberrør på de lange strekk. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.