Jump to content

Propan under 2 kilo?

Nordboer

Recommended Posts

Hei, Jeg ønsker å installere gasskok i båten men har dessverre begrensede muligheter for å plassere gassflasken ute på dekk uten å gjøre store inngrep i eksisterende konstruksjoner. Jeg har et passende rom som kan benyttes, men det er bare 21-22 cm dypt. I en seilbåt jeg hadde tidligere var det slike blå runde gassflasker på 2 kg. Det fungerte helt greit for mitt bruk, og slike er fremdeles å få tak i. Problemet er at disse er ca 20cm i høyden, og da får jeg ikke plass når jeg har skrudd på regulatoren. Har prøvd å finne andre alternativer til gassbeholdere som kunne få plass i dette rommet, men finner da kun engangsbokser på 450g. Er det noen som kjenner til andre flasker/beholdere som jeg kunne få plass til i et rom som kun er ca 21cm dypt?

Jeg ville ha satset på å finne en løsning for større flaske I stedet. Under 2kg blir veldig lite, og ukurant å få byttet/fylt de fleste steder. Det må da være et sted I båten der du kan plassere en sånn blå plastboks med slange til ventilering I friluft? Inne I et skap, I dreggboksen, ute på akterdekk?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Nordboer skrev for 12 timer siden:

Har rødsprit i dag, men trives bedre med gass (-: Hvilke kokeapparat finnes på parafin?

Alle Wallas kokeapparater går på parafin.

Lukket flamme, og alle avgasser ut av båten. Henter luft til forbrenning der den er montert (inne?), og sørger for at fuktighet kommer ut.

Er dette en mindre båt så kan den også brukes som varmer om du monterer varmeviftelokk på Wallas'en. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

JRK skrev for 3 timer siden:

En vill ide. Men hva koster det og dele en eksisterende 2 kg. Fjerne en cm eller to og så sveise den sammen og få trykktestet den av et autorisert firma?

Ja, absolutt vill ide

Nordboer skrev for 13 timer siden:

Hei, Jeg ønsker å installere gasskok i båten men har dessverre begrensede muligheter for å plassere gassflasken ute på dekk uten å gjøre store inngrep i eksisterende konstruksjoner. Jeg har et passende rom som kan benyttes, men det er bare 21-22 cm dypt. I en seilbåt jeg hadde tidligere var det slike blå runde gassflasker på 2 kg. Det fungerte helt greit for mitt bruk, og slike er fremdeles å få tak i. Problemet er at disse er ca 20cm i høyden, og da får jeg ikke plass når jeg har skrudd på regulatoren. Har prøvd å finne andre alternativer til gassbeholdere som kunne få plass i dette rommet, men finner da kun engangsbokser på 450g. Er det noen som kjenner til andre flasker/beholdere som jeg kunne få plass til i et rom som kun er ca 21cm dypt?

Gassflasken SKAL stå i et gasstett skap/rom, som også har drenering ut gjennom skutesiden. Beste plassering er UTE.

Båten er en Snekling 25. Her er et par bilder. Rommet jeg tenker på er under luka med trespiler. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=95675025

Ops fant ikke ut hvordan jeg skulle lenke bare til et bilde....

Nb. Rommet i hekken går ned i bunnen av båten og kan derfor ikke brukes, men kanskje kunne jeg der montere en fast beholder og ta hull i skroget for en slange ut fra bunnen av en slik beholder. Tenke tenke

Redigert av Nordboer (see edit history)
Nordboer skrev 57 minutter siden:

Nb. Rommet i hekken går ned i bunnen av båten og kan derfor ikke brukes, men kanskje kunne jeg der montere en fast beholder og ta hull i skroget for en slange ut fra bunnen av en slik beholder. Tenke tenke

Ja, kjøp en slik godkjent blå beholder for gassflaske størrelsen du skal ha, med drenerings slange overbord...

Det bør være en kurant affære..

Gass er trygt, raskt og renslig når det legges opp " etter boken.."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...