Jump to content

Overhaling av Yamaha 28 HK fra 1987

kvast

Recommended Posts

Hei,

Nå skal jeg ta fatt på motoren min, problemet er at jeg ikke har peiling på motorer... :headbang:

Er det noen som kan lage en liste på hva man bør gå over av deler på motoren før man tar den i bruk, denne motoren har stått i noen år. Det er en Yamaha 28 HK fra 1987. Noen som vet om det er mulig å skaffe manualen til denne? Skulle også hatt panelet til denne, det mangler.

Har tatt noen bilder, fint om noen gidder å gi meg en forklaring på hva jeg har tatt bilde av.

Se bildene

Kommer sikkert med flere dumme spørsmål senere, men man må vel starte en plass.

Dette er nok en 78/79, en av de siste med 28 Hk, da den har 1:100 oljeblanding. 30AM kom i 1980. Det er ikke lett å få nye deler til denne, det som bør skiftes er impeller, stifter, plugger, termostat og gearolje. Starter den og går greit ellers, ville jeg sett om den nederste pluggen ble blank etter litt kjøring. Er den vesentlig ren og pen i forhold til den øverste, er veivhustettingen nederst defekt. Prøv og starte den og kjør den litt i f.eks en vanntank før du begynner og koste på!

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Vil tippe at det er en 77-79mod.

Først bør du få tak i en verkstedsmanual til motoren , der er det tegninger og prosedyrer er beskrevet. blant annet www.eurofritid.no har manualer til disse.

Det som bør gjøres er blant annet å gå igjennom bensintilførsel - slange, filter, bensinpumpe, forgasser. Vil anta at 90% av problemer med påhengere er på en eller annen måte relatert til bensintilførselen.

Deretter impeller, sitter over undervannshuset. Bør byttes jevnlig.

Du bør også ha godt verktøy tilgjengelig, bolter på en så gammel motor kan være ¤#"%&¤#&% å få løs, og de kan knekke når man skal ha de ut.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Med fare for å prate tull:

Denne motoren ligner da stygt på yamaha-produsert Mariner fra 70 (og 80?)-tallet. Har selv en 48-hk tosylindret Yamaha-bygget Mariner 48, og i Clymer-manualen (2-220HK 1976-1989) jeg kjøpte på Eurofritid i Sandviken (http://www.eurofritid.com/) omtales flere steder 28-motoren i samme "serie" som 48-hesteren.

Men: Manualen er katastrofalt svak på modellhistorikk og "slektskap" med andre produsenter, kun noen få steder henvises det blygt til "japanese-buildt". Tydelig et sårt punkt for amerikanerene dette her, at japsene trolig bygget bedre maskiner enn de klarte selv ...

På den annen side anbefales det så vidt jeg kan se ikke 1%-oljeblanding på motorene i Clymer-manualen, så det er ingen garanti for at mine tips stemmer...

Manualer for eldre Yamaha er visstnok vanskelig å oppdrive, så kanskje dette kan være en utvei?

Kan noen kanskje supplere informasjon her?

jan

På den annen side anbefales det så vidt jeg kan se ikke 1%-oljeblanding på motorene i Clymer-manualen, så det er ingen garanti for at mine tips stemmer...

<{POST_SNAPBACK}>

Nå anbefaler vel stort sett de aller fleste å bruke 2% oljeblanding, selv på de motorene som er merket med "1:100" , tiden har vist at 1% gir rett og slett litt for lite å gå på.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 9 år senere...

Dette er nok en 78/79, en av de siste med 28 Hk, da den har 1:100 oljeblanding. 30AM kom i 1980. Det er ikke lett å få nye deler til denne, det som bør skiftes er impeller, stifter, plugger, termostat og gearolje. Starter den og går greit ellers, ville jeg sett om den nederste pluggen ble blank etter litt kjøring. Er den vesentlig ren og pen i forhold til den øverste, er veivhustettingen nederst defekt. Prøv og starte den og kjør den litt i f.eks en vanntank før du begynner og koste på!

Hei, vet dette er en gammel tråd, men jeg ser det nevnes her at om nederste plugg er ren så tyder det på at veivhustetningen nederst er deffekt. Er motoren i så tilfelle kast?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...