kvast Startet 28.August.2005 Link til dette innlegget Startet 28.August.2005 Hei, Nå skal jeg ta fatt på motoren min, problemet er at jeg ikke har peiling på motorer... Er det noen som kan lage en liste på hva man bør gå over av deler på motoren før man tar den i bruk, denne motoren har stått i noen år. Det er en Yamaha 28 HK fra 1987. Noen som vet om det er mulig å skaffe manualen til denne? Skulle også hatt panelet til denne, det mangler. Har tatt noen bilder, fint om noen gidder å gi meg en forklaring på hva jeg har tatt bilde av. Se bildene Kommer sikkert med flere dumme spørsmål senere, men man må vel starte en plass. Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
Hebbe Svart 28.August.2005 Link til dette innlegget Svart 28.August.2005 Er du sikker på at denne motoren er fra 1987 ? Jeg kjøpte meg en ny Yamaha 30 hk i 1981 og det var jo etterfølgeren til Yamaha`n på 28 hk. Merkelig om at de produserte den på 28 hk så lenge etter at den mere moderne motoren på 30 hk kom. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Janoho Svart 28.August.2005 Link til dette innlegget Svart 28.August.2005 sikker på at det ikke er 77 modell ? Virker ikke som den er så ny som 1987 ?? JOH Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.August.2005 Link til dette innlegget Svart 28.August.2005 Er det ikke en link til en serienummer sjekker her da?Da får du årstallet. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 28.August.2005 Link til dette innlegget Svart 28.August.2005 Motoren er iallefall IKKE en sein 80 taller. Tipper på sein 70 taller, så 1977 som enkelte hevder, er ikke umulig. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
rago63 Svart 28.August.2005 Link til dette innlegget Svart 28.August.2005 Dette er nok en 78/79, en av de siste med 28 Hk, da den har 1:100 oljeblanding. 30AM kom i 1980. Det er ikke lett å få nye deler til denne, det som bør skiftes er impeller, stifter, plugger, termostat og gearolje. Starter den og går greit ellers, ville jeg sett om den nederste pluggen ble blank etter litt kjøring. Er den vesentlig ren og pen i forhold til den øverste, er veivhustettingen nederst defekt. Prøv og starte den og kjør den litt i f.eks en vanntank før du begynner og koste på! Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
ivar Svart 28.August.2005 Link til dette innlegget Svart 28.August.2005 Vil tippe at det er en 77-79mod. Først bør du få tak i en verkstedsmanual til motoren , der er det tegninger og prosedyrer er beskrevet. blant annet www.eurofritid.no har manualer til disse. Det som bør gjøres er blant annet å gå igjennom bensintilførsel - slange, filter, bensinpumpe, forgasser. Vil anta at 90% av problemer med påhengere er på en eller annen måte relatert til bensintilførselen. Deretter impeller, sitter over undervannshuset. Bør byttes jevnlig. Du bør også ha godt verktøy tilgjengelig, bolter på en så gammel motor kan være ¤#"%&¤#&% å få løs, og de kan knekke når man skal ha de ut. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kvast Svart 28.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2005 Takk for mange svar, jeg er ikke sikker på hvilken årsmodell dette er. jeg har serienummeret, kan jeg finne noe på det? Hadde vært morro Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
Arvid_A Svart 28.August.2005 Link til dette innlegget Svart 28.August.2005 Se om du ikke finner ut av serienummer/årsmodell via denne linken: http://www.marinshopen.se/ Sitér dette innlegget Link to post
kvast Svart 28.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2005 Halloen, da ble jeg i alle fall litt klokere, den er fra en plass mellom 74-79 Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
fredivar Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Eurofritid har ihvertfall bøker for Yamaha 1984 og nyere, mulig de også har for eldre. På eBay finnes også mange til salgs Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Med fare for å prate tull: Denne motoren ligner da stygt på yamaha-produsert Mariner fra 70 (og 80?)-tallet. Har selv en 48-hk tosylindret Yamaha-bygget Mariner 48, og i Clymer-manualen (2-220HK 1976-1989) jeg kjøpte på Eurofritid i Sandviken (http://www.eurofritid.com/) omtales flere steder 28-motoren i samme "serie" som 48-hesteren. Men: Manualen er katastrofalt svak på modellhistorikk og "slektskap" med andre produsenter, kun noen få steder henvises det blygt til "japanese-buildt". Tydelig et sårt punkt for amerikanerene dette her, at japsene trolig bygget bedre maskiner enn de klarte selv ... På den annen side anbefales det så vidt jeg kan se ikke 1%-oljeblanding på motorene i Clymer-manualen, så det er ingen garanti for at mine tips stemmer... Manualer for eldre Yamaha er visstnok vanskelig å oppdrive, så kanskje dette kan være en utvei? Kan noen kanskje supplere informasjon her? jan Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 På den annen side anbefales det så vidt jeg kan se ikke 1%-oljeblanding på motorene i Clymer-manualen, så det er ingen garanti for at mine tips stemmer... <{POST_SNAPBACK}> Nå anbefaler vel stort sett de aller fleste å bruke 2% oljeblanding, selv på de motorene som er merket med "1:100" , tiden har vist at 1% gir rett og slett litt for lite å gå på. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rikki Tikki Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 Dette er nok en 78/79, en av de siste med 28 Hk, da den har 1:100 oljeblanding. 30AM kom i 1980. Det er ikke lett å få nye deler til denne, det som bør skiftes er impeller, stifter, plugger, termostat og gearolje. Starter den og går greit ellers, ville jeg sett om den nederste pluggen ble blank etter litt kjøring. Er den vesentlig ren og pen i forhold til den øverste, er veivhustettingen nederst defekt. Prøv og starte den og kjør den litt i f.eks en vanntank før du begynner og koste på! Hei, vet dette er en gammel tråd, men jeg ser det nevnes her at om nederste plugg er ren så tyder det på at veivhustetningen nederst er deffekt. Er motoren i så tilfelle kast? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2014 den kan byttes (om du får tak i ny da) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.