Jump to content

Vridbar propell, gir-problemer

Vegaseiler

Recommended Posts

Har en gammel sjekte (snekke) med Marna og vridbar propell. Problemer med giret - kommer ikke alltid ordentlig i gir (for flate vinger). Må rikle frem og tilbake flere ganger før det "hopper" i riktig fremovergir (dvs. brattere vinger).

Har sett på innfestingen (en slags "klave" som strammes m umbraco-skrue) på røret som ligger rundt akslingen. Løsnet den, flyttet den litt (husker ikke i farten hvilken vei) for å få brattere vinger fremover, og strammet. Giret begynte imidlertid å "glippe" igjen - dvs. kommer ikke riktig i fremovergir.

Spørsmålet mitt er: Har jeg ikke dratt til hardt nok - er det bare å bruke mer krefter på den lille umbraco-skruen som strammer "klaven"? Eller kan det være at problemet sitter et annet sted? Bør jeg være forsiktig med å dra for hardt til?

• 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Vegaseiler skrev On 20.8.2019 at 13.16:

Takk for svar - vi fant ut at problemet lå i det du kaller reverseringsklokken - så nå fungerer det fint!

Har samme problemet på anlegget mitt. Noen ganger blir liksom vingene hengende igjen i revers og vil ikke fremover. Som dere kan se på videoen så beveger thrustlageret på akslingen seg uten problem.

Kan du dele hva dere fant ut og gjorde?

Beveget røret seg fint?

video av anlegget
Usikker på om det er Vest Mekan, Sleipner eller hvem det er som har lagd/levert det.

Redigert av Karlsenkystfiske (see edit history)

De klemmene virker løs på aksling og trekkrør, forreste klemme skal virke som mothold på mot bakerste. Gjør ren akslingen og trekkrør for olje og fett (aceton) . Sett propellen i midtstilling og sørg for midtstilling  på hydraulsylinderen slik at du oppnår lik vridning på hhv for og akterover og skru skikkelig fast. Om du står på land kan det være lurt først å sjekke at vingene kan beveges lett for hånd og at det ikke er noe i propellhodet som hemmer vridningen. Ligner på West-Mekan!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...