Jump to content

Edit History

X10an

X10an

EagleFish skrev for 6 timer siden:

Når du er på siste draget før det oppnås riktig moment, skal momentnøkkelen dras litt tilbake først, slik at du "glir på gjengene" frem til der bolten får riktig strekk og riktig moment. Det er "strekket" i bolten du skal måle med momentnøkkelen, ikke så mye friksjonen i gjengene.

Her var det mye rart...

Jeg håper virkelig ikke du anbefaler å dra strekkbolter litt tilbake før man tar det siste draget? Litt sånn: 70NM + 90 grader + dra litt tilbake + 90 grader?

Vridningen I strekkbolter måler ihvertfall jeg i grader. Et eventuelt strekk måler jeg ikke i det hele tatt.

Med momentnøkkelen måler jeg i all hovedsak tiltrekkingsmomentet. Den prosessen avslutter jeg gjerne rett før jeg begynner å måle gradene. Mitt inntrykk er at gjengene da ikke lenger beveger seg, men at stammen på bolten vrir seg som en sånn spiral-makaroni. 

På denne motoren er det vel ikke snakk om strekkbolter i det hele tatt, så da ville jeg slått meg til ro med å bare trekke til med rett moment. Strekkbolter har gjerne et parti på stammen som er smalere enn gjengepartiet. Mulig det finnes unntak fra dette, men en bolt der _hele_ stammen er tykkere enn gjengepartiet er vel ikke designet som en strekkbolt som skal trekkes til med grader i tillegg til moment.

X10an

X10an

EagleFish skrev for 5 timer siden:

Når du er på siste draget før det oppnås riktig moment, skal momentnøkkelen dras litt tilbake først, slik at du "glir på gjengene" frem til der bolten får riktig strekk og riktig moment. Det er "strekket" i bolten du skal måle med momentnøkkelen, ikke så mye friksjonen i gjengene.

Her var det mye rart...

Vridningen i strekkbolter måler ihvertfall jeg i grader. Et eventuelt strekk måler jeg ikke i det hele tatt.

Med momentnøkkelen måler jeg i all hovedsak tiltrekkingsmomentet. Den prosessen avslutter jeg gjerne rett før jeg begynner å måle gradene. Mitt inntrykk er at gjengene da ikke lenger beveger seg, men at stammen vrir seg som en sånn spiral-makaroni. 

På denne motoren er det vel ikke snakk om strekkbolter i det hele tatt, så da ville jeg slått meg til ro med å bare trekke til med rett moment. Strekkbolter har gjerne et parti på stammen som er smalere enn gjengepartiet. Mulig det finnes unntak fra dette, men en bolt der _hele_ stammen er tykkere enn gjengepartiet er vel ikke designet som en strekkbolt som skal trekkes til med grader i tillegg til moment.

• Create New...