Jump to content

Ligge longside pga Handikap. Skilt på båten?

Roger og Olina

Recommended Posts

Så er det nye båtsesong, med alle de gleder det gir :smiley:

Men vi har en utfordring pga min kones helse. Når vi legger til et sted, så må vi ligge longside om hun skal i land. Dette pga hennes Handikap. Hun sitter ikke i rullestol eller noe sånt og oppfattes sikkert som frisk og rask, noe hun ikke her. Jeg ramser ikke opp hennes diganoser her, for det har ikke noe med saken å gjøre.

Men hun klarer ikke å hoppe i land, eller gå ned stigen i baugen. Badeplattformen er også vanskelig som regel pga brygge er så mye høyere...

Merket i fjor at dette ga oss utfordringer og vi holdt oss unna steder der det var mye "trafikk" slik at vi ikke var til hinder for andre. Men det avkorter samtidig mange steder å legge seg. Vi la oss longside i Paradisbukta en tidlig vår og selv om det ikke var fullt, så fikk jeg kommentarer. Jeg kan jo ikke gå å forklare alt heller til alle, så det som da skjer er at vi ligger på de stedene som det er lite folk og vi mister den sosiale biten på sjøen. Noe jeg syntes er trist. Vi trives veldig godt på sjøen begge to, men for å ikke være til bry eller skape irritasjon, så begrenser ting og tang seg veldig.

Det er i tillegg veldig få steder som er lagt til rette for dette med Handikap. Kjenner kun til ett sted i Grimstad og ett i Søgne. Nå bor ikke vi på Sørlandet lenger og har ikke sette noe av dette i Telemark

Så hva med å ha ett slikt Handikap skilt på vinduene, hadde det gitt noen forståelse eller, må vi holde oss unna :confused:

Hva mener båtfolket?

Mvh Roger og Olina

Hei,

Først så synes jeg det er topp at man kan ha glede av båtlivet selv om man har handikap.

Ideen med skilt virker bra, men er redd for at dette kan misbrukes. Har selv byttet til en dårligere plass, for en annen båt for fruen var dårlig til beins. Senere på natta hoppet hun fra båten og danset på berget. Faktisk var hun sprekere enn min egen kone. Nok om det. Jeg synes allikevel at du skal henge ut skiltet og la det stå til. Ellers så er det vel fullt lovlig og legge seg longside hvor som helst i Tønsbergskærgåren

Synes det er en god ide, men det må kanskje være litt størrelse på. Personlig tenker jeg ikke på å se etter slikt skilt på sjøen, men jeg har heller ikke lagt meg opp i hvordan andre legger seg til. Kanskje det finnes som dørmatte du kan legge på brygga. Kjedelig å måtte forklare hver gang noen kommenterer, og kjedelig å høre sure kommentarer, men er det ikke skiltet med at man ikke skal ligge longside, kan man vel gjøre det med god samvittighet. Om det blir fullt og man vil være hyggelig, kan man jo tilby plass utenpå. Sånne surmulere er ofte de som har "faste" plasser og er der mye. 

Synes et skilt høres ut som en god idè. 

Topp at båtlivet nytes av folk med all slags fysikk, og bare fint hvis det kan kunngjøres diskret at man behov for å gjøre ting litt annerledes enn normen for det stedet man legger til.

Lå på Brekstad gjestebrygge nylig. Der var det merket med handikapparkering på den innerste plassen :)

Håper grinebiterne holder fred, og at dere får en god båtsommer :) 

Redigert av Skallebank (see edit history)

Takker og bukker for gode tilbakemeldinger.. Ja, det er kanskje vært ett forsøk og ikke noe problem om noen legger seg på utsiden. Bare hyggelig det...  Rart at det ikke er flere plasser som er merket med Handikap i grunnen, for det er jo som regel godt tilrettelagt sånn ellers stort sett.

Ofte noen som bare må komme med noen slengbemerkninger og jeg må innrømme at jeg ikke syntes det er noe hyggelig og en kvier seg for å legge seg der en annen gang. Ofte er det den samme "klikken" som møtes på mange av disse stedene og kommer det da en "utenfra" og legger seg longside i tillegg, så tar det ikke mange minuttene før en får høre det...

Dette er en kjent utfordring for oss også, når jentungen er med. Hun har CP, og ikke all landgang er like lett, selv om hun ellers går ganske bra. Jeg pleier ofte å ringe havneverter å forhånd (gjerne en dag hvis det er høysesong) og har ofte fått hjelp til å ordne plass. Særlig på Oscarsborg opplever jeg dem som særdeles hjelpsomme. (Derfor jeg ofte ligger på brygga forbeholdt 15m båter, selvom vi er 40ft)...... 

Jeg har ikke HC skilt, men når rullestolen står på brygga, eller synlig på dekk, har jeg sluppet kommentarer, bare godvilje. 

God båtsommer! 

Bestefar skrev for 1 time siden:

Men du kan jo også henge et par fendre på utsiden av båten slik at andre kan fortøye på utsiden av din båt. 

:thumbsup:
Helt riktig det.
Så kan andre sjø-folka vise hva de har lært ang. å oppføre seg korrekt i en slik pakke.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

UU (universell utforming) er et krav nesten uansett kostnader i nye bygg, uteområder mm. Så hvorfor skal marinaer, havner etc være helt unntatt. Egen plasser vil kanskje bli vell resurskrevende, men jeg kjenner igjen problemstillingen du skisserer... For tre år siden fikk vi en fin plass i Son der det var enkelt å gå ut/inn av båten. Litt utpå kvelden, og midt i middagen kom en seilbåt med 5-6 slitne karer, de kom bort og ville at vi skulle flytte oss, da et var ledig andre steder til mindre båter. Jeg prøvde på høflige hvis å fortelle at vi lå fint her, hadde ikke veldig lyst til å forklare at vi satte ekstra pris på plassen pga den enkle ilandstigningen noen om bord trengte, eller i alle fall satt stor pris på.. De ga seg ikke, begynte å argumentere å mase.. Folk kan være tilsynelatende friske, men ha sine utfordringer, balanse, syn mm.. Å flytte seg på sjøen er vanlig for å gi plass, men dersom du spør og noen på høflig vis sier at det ikke passer så bra, så kan det være mange årsaker til det...

HC kort kan sikkert være svaret for noen, men slik du skisserer så kan fruen virke frisk og raskt, og da reager sikkert noen på det også..

Større havner burde kanskje hatt et antall docspot plasser til vanlig pris, så hadde man litt mer forutsigbarhet..?

Litt generell fokus på UU i båtlivet hadde kanskje hjulpet.

Ser ikke problemet med å legge seg longside uansett hvor det måtte være så lenge det er plass, så kan jo flere legge seg utenpå om det blir fult. Tror ikke noen tenker over et skilt du henger i vinduet eller legger merke til det.

JRK skrev for 18 timer siden:

Ellers så er det vel fullt lovlig og legge seg longside hvor som helst i Tønsbergskærgåren

Ildverket regnes det som Tønsbergskærgården? Det er eneste stedet jeg har sett egne skilt med kun fortøyning med baugen inn, ingen longside. Jeg har ligget longside hver gang jeg har vært der :cool: men det var utenfor sesongen å vi var alene :jollyroger:

Det er ikke noe tvil om at det er irriterende å se en båt ligge longside på ei brygge fordi han kom først... Det tar 3plasser, for folk som fortøyer med baugen inn.. Så jeg er helt med på problemstillingen til trådstarter. Men han har en god grunn, tillater du båter og ligge utenpå deg så hjelper jo det mye.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Dr.blind skrev 48 minutter siden:

Ser ikke problemet med å legge seg longside uansett hvor det måtte være så lenge det er plass, så kan jo flere legge seg utenpå om det blir fult. Tror ikke noen tenker over et skilt du henger i vinduet eller legger merke til det.

Ildverket regnes det som Tønsbergskærgården? Det er eneste stedet jeg har sett egne skilt med kun fortøyning med baugen inn, ingen longside. Jeg har ligget longside hver gang jeg har vært der :cool: men det var utenfor sesongen å vi var alene :jollyroger:

Var vel litt upresis. Tenkte ikke på brygger i skjærgården. Men allikevel så mener jeg at med handikap vimpel, skilt eller rullestol på dekk, og fendere ute for en båt til, bør det være helt innenfor. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...