Jump to content

Hvor mye fett i pakkboks?

5nacks

Recommended Posts

Hei. 

I forbindelse med bytte av cutlesslager, tenkte jeg å ta en titt på pakkboksen i samme slengen. Det var godt jeg gjorde, for i bakkant av boksen, satt det to helt utslitte simringer. I forkant sitter det talgpakning som ser ut til å være i bra stand. Har mer å gå på i stramminga. 

Nå har jeg pusset, gnikket, renset, og byttet begge simringene. 

Til spørsmålet mitt: hvor mye fett skal inn i pakkboksen? Skal den fylles helt opp med fett? 

Pakkboksen er av ukjent merke, men er nok fra byggeår til båten (1977). 

Ser at det er flere spørsmål som omtaler emne. Men, til det jeg har lest, så omtales pakkboksen med enten talgpakning eller simring. Min har begge deler ?

15574136690014345660668427793331.jpg

15574136888667863383898407932316.jpg

15574137021962671705976027527850.jpg

15574137291697059220477625353987.jpg

Redigert av scamπ (see edit history)
5 minutes ago, Hulda said:

Nesten ingenting. Fettet er kun for å smøre lageret, ikke 'talgpakningen' som smøres/kjøles av sjøvannet.

Takk for svar! Nå ble jeg litt forvirret. Talgpakningen sitter på "motorsiden" av pakkboksen. Dvs. at talgpakningen ikke får noe vannsmørning, med mindre simringene slipper inn vann da?  ?

Dobbel pakkboks er sjelden vare ?

Talgpakningen  er dobbel sikring og skal  strammes lett inntil, 1/4 tørn i mnd skal være nok på fettkoppen.

Talg pakningen skal ettertrekkes hvis simringene lekker igjennom  til det drypper  i ny og ne og en har da ingen hast med å få båten på land.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Nei, kjenner ikke fabrikatet. Skjønner heller ikke filosofien. Er det et glidelager inni der, der fettet kommer inn? Hvis så kan det hende at ring 1 tetter mot sjøen. Ring 3 brenner av tetningsflaten. Lissen må ligge med klaring til akslingen  ellers brenner den. Hvis så: Når ring 1 og 2 havarerer, kan lissepakningen strammes litt og overta tettejobben. En slik lisse skal lekke ett drypp i minuttet minimum når akslingen roterer. 

Da fikk du tre uavhengige betraktninger som sier det samme. Skal tetningsringene tette mot sjøen, må fjæra vende mot sjøen. Vanskelig å montere uten å skade tetningsflaten. Lettere å montere om ringene er satt inn feil vei.

Redigert av Hulda (see edit history)
19 minutes ago, Hulda said:

Nei, kjenner ikke fabrikatet. Skjønner heller ikke filosofien. Er det et glidelager inni der, der fettet kommer inn? Hvis så kan det hende at ring 1 tetter mot sjøen. Ring 3 brenner av tetningsflaten. Lissen må ligge med klaring til akslingen  ellers brenner den. Hvis så: Når ring 1 og 2 havarerer, kan lissepakningen strammes litt og overta tettejobben. En slik lisse skal lekke ett drypp i minuttet minimum når akslingen roterer. 

Da fikk du tre uavhengige betraktninger som sier det samme. Skal tetningsringene tette mot sjøen, må fjæra vende mot sjøen. Vanskelig å montere uten å skade tetningsflaten. Lettere å montere om ringene er satt inn feil vei.

Nå vet ikke jeg helt hva er glidelager er. Inne i pakkboksen er det liten klaring mellom aksling og "huset".

Det kan jo hende at det er som du sier: at talgpakningen er backup. 

Tilleggsinfo: har funnet en tredje simring som sitter bak talgpakningen. 

Virker som at det skal være helt lukket miljø i pakkboksen. 

41 minutes ago, Roger jo said:

Dobbel pakkboks er sjelden vare ?

Talgpakningen  er dobbel sikring og skal  strammes lett inntil, 1/4 tørn i mnd skal være nok på fettkoppen.

Talg pakningen skal ettertrekkes hvis simringene lekker igjennom  til det drypper  i ny og ne og en har da ingen hast med å få båten på land.

Takk for svar! Ja det må være sjelden vare, for jeg finner null info om denne type pakkboks. 

Hvis den ikke sitter festet til hylserøret med gummislange, så er svaret 'ja'. Altså at pakkboksen vil kunne opptre som støttelager. På pumper der man konverterte fra lissepakning til mekanisk tetning, gikk det rett ofte til helvete fordi man ikke skjønte mekanikken: At lissepakningen opptrådte som støttelager og dempet vibrasjon.

2 minutes ago, Hulda said:

Hvis den ikke sitter festet til hylserøret med gummislange, så er svaret 'ja'. Altså at pakkboksen vil kunne opptre som støttelager. På pumper der man konverterte fra lissepakning til mekanisk tetning, gikk det rett ofte til helvete fordi man ikke skjønte mekanikken: At lissepakningen opptrådte som støttelager og dempet vibrasjon.

Det er slange mellom hylserøret og pakkboksen. 

For å oppsummere: Patenten er sjelden

Men, oppsettet er riktig med dobble simmeringer med fjæra vendt mot sjøvannet? Fyller koppen med fett som jeg skrur 1/4 inn. Er det noe i veien for å smøre opp akslingen med et tynt lag fett for å minimere sjansen for å skade simringer? 

Båten skal høyst sannsynlig på vannet i helga, dersom cutlesslageret kommer i morgen. 

En mail til båtbyggeren bør 

scamπ skrev 56 minutter siden:

Nå vet ikke jeg helt hva er glidelager er. Inne i pakkboksen er det liten klaring mellom aksling og "huset".

Det kan jo hende at det er som du sier: at talgpakningen er backup. 

Tilleggsinfo: har funnet en tredje  simring s om sitter bak talgpakningen. 

Virker som at det skal være helt lukket miljø i pakkboksen. 

Ville sendt en mail til båtbygger for få info om boksen.

Å smøre akslen er VIKTIG.

Har du to simeringer, talgpakning og  en    simring ? ---->> 

Hvor langt er det fra pakboks til klemmflens?

Viktig at akslen er i senter på hylsa ved oppretting..

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

8 minutes ago, Roger jo said:

En mail til båtbyggeren bør 

Har du to simeringer, talgpakning og  en    simring ? ---->> 

Hvor langt er det fra palboks til klemmflens?

Viktig at akslen er i senter på hylsa.

Båtbyggeren gikk vel konk på 80-tallet. 

Oppsett i denne rekkefølgen, med start nærmest sjøvannet: simmering x2, simmering og til slutt talgpakning. 

Det er vel ca. 1 meter fra pakkboks til klemflens. 

IMG_20190509_214729.jpg

Redigert av scamπ (see edit history)
1 minute ago, Hulda said:

Egentlig burde ikke fett brukes, men olje ISO VG 32. Så burde ring 1 vært vendt mot sjøen, ring 2 mot oljen, ring 3 mot oljen og lissa slakket av. Det ville funka.

Søren også. Da må jeg forsøke å få ut de to nymonterte simringene som er presset på plass ? 

Nå har jeg bladd igjennom alle papirer i båten. Det eneste jeg fant som omhandler pakkboksen er:IMG_20190509_220315.jpg.22e02d6f5911a608bbc004fda5aacb48.jpg

Der står det at man skal bruke SAE90 TE-olje. Er det samme olje type du sikter til, Hulda? 

10 minutes ago, Hulda said:

Ser man det, alså ikke fett :-)

Den oljen som du nevner er ikke så bra som 'min'. 

Jeg vet ikke hva TE står for. 90 er vel viskositet, CsT, og den flyter som kardan-olje, eksempelvis.

Olje er noe helt annet enn fett. Hva er poenget med en sånn fettkopp når det skal være olje på da? ? 

Kan vi konkludere med at pakkboksen er et lukket system som skal fylles helt opp med olje? 

4 minutes ago, Hulda said:

Burde vel sittet en oljekopp med vanntett lokk i stedet for fettkopp. NB, vanntett. Når man ser hva du har plukket ut, stemmer det helt med bruksanvisningen?

Nja. De bruker ordene: smörjkopp, fett og olja. Jeg er ikke blitt helt klok enda. Ser for meg at det kan bli et voldsomtgris hvis jeg fyller på olje og dette ikke blir helt tett. 

Ellers stemmer det jo at det er en ekstra tetningsring. Antar da at de snakker om talgpakningen? 

Nå har også jeg grublet litt på dette. Ut fra bildene av hva du har plukket ut, kan jeg ikke se mer enn 2 simmeringer? Og så ser jeg ingen rester av lisse/talgpakning, men en plastring som beskrevet i den svenske teksten? Kan denne plastringen være en styring/sentrering på en måte? Å ha olje i en fettkopp må som du sier bli et griseri. Kanskje den svenske teksten: SAE90 vattenfast TE-olja betyr vannfast fett på norsk?

Dersom mine ville fantasier skulle være korrekt, hva med dette? Håper jeg ikke roter det ennå mer til med disse betraktningene. Funksjonen til disse to simmeringene blir jo som for "vanlige" fettsmurte pakkbokser, den ene holder vannet ute fra pakkboksen og den andre holder fettet inne i pakkboksen slik at det ikke kommer ut langs akslingen mot motoren.

pakkboks_spesiell.jpg.b562a933fd60d2a73df043e3a3f8028e.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for din betraktninger også, @Lars H. Det er 3 simmeringer. Jeg glemte å legge til forklarende tekst til bilde jeg la ut av pakkboksen. De rosa strekene er simmeringer, den hvite er talgpakning.

Legger ved noen (kanskje) bedre bilder:

Her ser du talgpakning I forkant, samt en simmering, eller i hvert fall en form for gummitetning. 

IMG_20190509_230542.jpg.424ac0705ae894b9e727145c0b99ef29.jpg

Her ser du to nymonterte simmeringer i bakkant. 

IMG_20190509_230510.jpg.e802002cd6fe3dadf8aff6fd9d51746c.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...