5nacks Startet 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2019 (redigert) Hei. I forbindelse med bytte av cutlesslager, tenkte jeg å ta en titt på pakkboksen i samme slengen. Det var godt jeg gjorde, for i bakkant av boksen, satt det to helt utslitte simringer. I forkant sitter det talgpakning som ser ut til å være i bra stand. Har mer å gå på i stramminga. Nå har jeg pusset, gnikket, renset, og byttet begge simringene. Til spørsmålet mitt: hvor mye fett skal inn i pakkboksen? Skal den fylles helt opp med fett? Pakkboksen er av ukjent merke, men er nok fra byggeår til båten (1977). Ser at det er flere spørsmål som omtaler emne. Men, til det jeg har lest, så omtales pakkboksen med enten talgpakning eller simring. Min har begge deler ? Redigert 9.Mai.2019 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Nesten ingenting. Fettet er kun for å smøre lageret, ikke 'talgpakningen' som smøres/kjøles av sjøvannet. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 5 minutes ago, Hulda said: Nesten ingenting. Fettet er kun for å smøre lageret, ikke 'talgpakningen' som smøres/kjøles av sjøvannet. Takk for svar! Nå ble jeg litt forvirret. Talgpakningen sitter på "motorsiden" av pakkboksen. Dvs. at talgpakningen ikke får noe vannsmørning, med mindre simringene slipper inn vann da? ? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Har montert begge simmeringene slik at siden med fjæra ligger mot sjøvannet. Var vanskelig å se når jeg demonterte de forrige, men antar at jeg har gjort det riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Nå er dette med tetting av roterende akslinger mot forskjellige medier ett av mine spesialfelt. Og jeg skjønner ikke poenget med bruk av tetningsringer og lissepakning i samme konfigurasjonen. En av dem er jo nødt til ikke å fungere. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Jeg betviler absolutt ikke din kompetanse, Hulda. Jeg har ikke mye peiling. Jeg trodde at det skulle være vann i selve pakkboksen, men det går jo ikke når simringene sørger for det motsatte. Vet du hvilken fabrikat denne pakkboksen er? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 (redigert) Dobbel pakkboks er sjelden vare ? Talgpakningen er dobbel sikring og skal strammes lett inntil, 1/4 tørn i mnd skal være nok på fettkoppen. Talg pakningen skal ettertrekkes hvis simringene lekker igjennom til det drypper i ny og ne og en har da ingen hast med å få båten på land. Redigert 9.Mai.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mawilu Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Simringene med fjærene mot fettet i pakkboksen rustfrie fjærer. Lite fett,talgpakning mot motor. Helt ærlig har jeg aldri sett den blandingen i en pakkboks, men ingen grunn til at det ikke er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 (redigert) Nei, kjenner ikke fabrikatet. Skjønner heller ikke filosofien. Er det et glidelager inni der, der fettet kommer inn? Hvis så kan det hende at ring 1 tetter mot sjøen. Ring 3 brenner av tetningsflaten. Lissen må ligge med klaring til akslingen ellers brenner den. Hvis så: Når ring 1 og 2 havarerer, kan lissepakningen strammes litt og overta tettejobben. En slik lisse skal lekke ett drypp i minuttet minimum når akslingen roterer. Da fikk du tre uavhengige betraktninger som sier det samme. Skal tetningsringene tette mot sjøen, må fjæra vende mot sjøen. Vanskelig å montere uten å skade tetningsflaten. Lettere å montere om ringene er satt inn feil vei. Redigert 9.Mai.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 19 minutes ago, Hulda said: Nei, kjenner ikke fabrikatet. Skjønner heller ikke filosofien. Er det et glidelager inni der, der fettet kommer inn? Hvis så kan det hende at ring 1 tetter mot sjøen. Ring 3 brenner av tetningsflaten. Lissen må ligge med klaring til akslingen ellers brenner den. Hvis så: Når ring 1 og 2 havarerer, kan lissepakningen strammes litt og overta tettejobben. En slik lisse skal lekke ett drypp i minuttet minimum når akslingen roterer. Da fikk du tre uavhengige betraktninger som sier det samme. Skal tetningsringene tette mot sjøen, må fjæra vende mot sjøen. Vanskelig å montere uten å skade tetningsflaten. Lettere å montere om ringene er satt inn feil vei. Nå vet ikke jeg helt hva er glidelager er. Inne i pakkboksen er det liten klaring mellom aksling og "huset". Det kan jo hende at det er som du sier: at talgpakningen er backup. Tilleggsinfo: har funnet en tredje simring som sitter bak talgpakningen. Virker som at det skal være helt lukket miljø i pakkboksen. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 (redigert) Talgpakning nærmest linsen Redigert 9.Mai.2019 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 41 minutes ago, Roger jo said: Dobbel pakkboks er sjelden vare ? Talgpakningen er dobbel sikring og skal strammes lett inntil, 1/4 tørn i mnd skal være nok på fettkoppen. Talg pakningen skal ettertrekkes hvis simringene lekker igjennom til det drypper i ny og ne og en har da ingen hast med å få båten på land. Takk for svar! Ja det må være sjelden vare, for jeg finner null info om denne type pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Nå blir det litt mye tilleggsinfo her. Må legge til at akslingen i denne båten er 3m lang. Kan pakkboksen også ha en opplagringsfunsksjon? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Hvis den ikke sitter festet til hylserøret med gummislange, så er svaret 'ja'. Altså at pakkboksen vil kunne opptre som støttelager. På pumper der man konverterte fra lissepakning til mekanisk tetning, gikk det rett ofte til helvete fordi man ikke skjønte mekanikken: At lissepakningen opptrådte som støttelager og dempet vibrasjon. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 2 minutes ago, Hulda said: Hvis den ikke sitter festet til hylserøret med gummislange, så er svaret 'ja'. Altså at pakkboksen vil kunne opptre som støttelager. På pumper der man konverterte fra lissepakning til mekanisk tetning, gikk det rett ofte til helvete fordi man ikke skjønte mekanikken: At lissepakningen opptrådte som støttelager og dempet vibrasjon. Det er slange mellom hylserøret og pakkboksen. For å oppsummere: Patenten er sjelden Men, oppsettet er riktig med dobble simmeringer med fjæra vendt mot sjøvannet? Fyller koppen med fett som jeg skrur 1/4 inn. Er det noe i veien for å smøre opp akslingen med et tynt lag fett for å minimere sjansen for å skade simringer? Båten skal høyst sannsynlig på vannet i helga, dersom cutlesslageret kommer i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 (redigert) En mail til båtbyggeren bør scamπ skrev 56 minutter siden: Nå vet ikke jeg helt hva er glidelager er. Inne i pakkboksen er det liten klaring mellom aksling og "huset". Det kan jo hende at det er som du sier: at talgpakningen er backup. Tilleggsinfo: har funnet en tredje simring s om sitter bak talgpakningen. Virker som at det skal være helt lukket miljø i pakkboksen. Ville sendt en mail til båtbygger for få info om boksen. Å smøre akslen er VIKTIG. Har du to simeringer, talgpakning og en simring ? ---->> Hvor langt er det fra pakboks til klemmflens? Viktig at akslen er i senter på hylsa ved oppretting.. Redigert 9.Mai.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
5nacks Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 (redigert) 8 minutes ago, Roger jo said: En mail til båtbyggeren bør Har du to simeringer, talgpakning og en simring ? ---->> Hvor langt er det fra palboks til klemmflens? Viktig at akslen er i senter på hylsa. Båtbyggeren gikk vel konk på 80-tallet. Oppsett i denne rekkefølgen, med start nærmest sjøvannet: simmering x2, simmering og til slutt talgpakning. Det er vel ca. 1 meter fra pakkboks til klemflens. Redigert 9.Mai.2019 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Egentlig burde ikke fett brukes, men olje ISO VG 32. Så burde ring 1 vært vendt mot sjøen, ring 2 mot oljen, ring 3 mot oljen og lissa slakket av. Det ville funka. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 1 minute ago, Hulda said: Egentlig burde ikke fett brukes, men olje ISO VG 32. Så burde ring 1 vært vendt mot sjøen, ring 2 mot oljen, ring 3 mot oljen og lissa slakket av. Det ville funka. Søren også. Da må jeg forsøke å få ut de to nymonterte simringene som er presset på plass ? Nå har jeg bladd igjennom alle papirer i båten. Det eneste jeg fant som omhandler pakkboksen er: Der står det at man skal bruke SAE90 TE-olje. Er det samme olje type du sikter til, Hulda? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 (redigert) Ser man det, alså ikke fett :-) Den oljen som du nevner er ikke så bra som 'min'. Jeg vet ikke hva TE står for. 90 er vel viskositet, CsT, og den flyter som kardan-olje, eksempelvis. Redigert 9.Mai.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 10 minutes ago, Hulda said: Ser man det, alså ikke fett :-) Den oljen som du nevner er ikke så bra som 'min'. Jeg vet ikke hva TE står for. 90 er vel viskositet, CsT, og den flyter som kardan-olje, eksempelvis. Olje er noe helt annet enn fett. Hva er poenget med en sånn fettkopp når det skal være olje på da? ? Kan vi konkludere med at pakkboksen er et lukket system som skal fylles helt opp med olje? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Burde vel sittet en oljekopp med vanntett lokk i stedet for fettkopp. NB, vanntett. Når man ser hva du har plukket ut, stemmer det helt med bruksanvisningen? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 4 minutes ago, Hulda said: Burde vel sittet en oljekopp med vanntett lokk i stedet for fettkopp. NB, vanntett. Når man ser hva du har plukket ut, stemmer det helt med bruksanvisningen? Nja. De bruker ordene: smörjkopp, fett og olja. Jeg er ikke blitt helt klok enda. Ser for meg at det kan bli et voldsomtgris hvis jeg fyller på olje og dette ikke blir helt tett. Ellers stemmer det jo at det er en ekstra tetningsring. Antar da at de snakker om talgpakningen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 (redigert) Nå har også jeg grublet litt på dette. Ut fra bildene av hva du har plukket ut, kan jeg ikke se mer enn 2 simmeringer? Og så ser jeg ingen rester av lisse/talgpakning, men en plastring som beskrevet i den svenske teksten? Kan denne plastringen være en styring/sentrering på en måte? Å ha olje i en fettkopp må som du sier bli et griseri. Kanskje den svenske teksten: SAE90 vattenfast TE-olja betyr vannfast fett på norsk? Dersom mine ville fantasier skulle være korrekt, hva med dette? Håper jeg ikke roter det ennå mer til med disse betraktningene. Funksjonen til disse to simmeringene blir jo som for "vanlige" fettsmurte pakkbokser, den ene holder vannet ute fra pakkboksen og den andre holder fettet inne i pakkboksen slik at det ikke kommer ut langs akslingen mot motoren. Redigert 9.Mai.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
5nacks Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Takk for din betraktninger også, @Lars H. Det er 3 simmeringer. Jeg glemte å legge til forklarende tekst til bilde jeg la ut av pakkboksen. De rosa strekene er simmeringer, den hvite er talgpakning. Legger ved noen (kanskje) bedre bilder: Her ser du talgpakning I forkant, samt en simmering, eller i hvert fall en form for gummitetning. Her ser du to nymonterte simmeringer i bakkant. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.