Komodo
Hulda skrev for 17 timer siden:Nå er dette med tetting av roterende akslinger mot forskjellige medier ett av mine spesialfelt. Og jeg skjønner ikke poenget med bruk av tetningsringer og lissepakning i samme konfigurasjonen. En av dem er jo nødt til ikke å fungere.
Nå er det vel en grunn til at vi ikke ser denne kombinasjonen av tetningsring og talgpakning så ofte heller, så jeg er ikke så sikker på at konstruktøren av pakkboksen var ved sine fulle fem i gjerningsøyeblikket. Talgpakningene skal ha en liten vanndråpe for å fungere riktig, og det forutsetter jo en lekkasje forbi tetningsringene. Tetningsringene skal ha olje eller fett for å ikke brenne, og det tilsier jo at det aldri vil komme vann til talgtetningene. Dersom det er meningen at det skal være oljefylt mellom tetningsringene og talgpakningen kan det jo hende at teorien er at talgpakningene skal få en oljefilm, og dermed smøring og kjøling av det, istedenfor vann. Men fettkopp med olje, fungerer det da? Det må jo nødvendigvis bli lekkasje forbi gjengene i fettkoppen.
Men nå er det jo slik at talgpakninger er en utmerket akseltetning i seg selv, så jeg er nesten fristet til å anbefale deg å plukke vekk tetningsringene og kjøre med lissepakningen alene. Men en talgpakning skal jo også ha fett. Det spesielle med pakkboksen din er at fettkoppen sitter på huset mellom tetningsringene og talgpakningene. Hvis du ser på bildet under (tatt i min garasje) ser du en pakkboks for talgpakning fra Sleipner. Der ser du at smørekoppen sitter utenfor talgringene, og gir fett rett inn på talgringene. Det vil da være vanntrykk på den ene siden, og luft på den andre. Man strammer til mutteren slik at det drypper en dråpe i ny og ne når akselen går rundt, da får den kjøling av vannet. Smøring får den av fettet.