Hulda
@Komodo, og dere andre. Da skal jeg bevise at flesteparten her inne tar feil. Under er en typisk 'overhung impeller pump'. Denne kjører typisk med 1600 rpm i USA, eller 1500 rpm i Norge. Avhengig av vekselstrømfrekvensen. Fra venstre: Innsug, impeller (den som pumper), væske ut på toppen, aksling, tetningshus, gland (grønn del), splash cover (hvit del), lagerhus/lagerbukk, lagre (blå), fleksibel kopling (lys blå), motor (blå). Det er hele greia. Så går vi til tetningen. Her har vi halve tetningen til @scamπ. Mellom akslingen og det røde huset rundt ligger lissepakningen. Den grønne delen er glanden, som kan skrus mot impelleren for å lage tetting. Nå er dette en prosesspumpe, slik at man ikke må få det pumpede produkt ut i omgivelsene. Derfor har man sperrevæske inn i bunnen og ut på toppen av glanden. Der kan man måle lekkasje. Denne sperrevæsken kan typisk være ISO VG 32 olje. Til høyre i glanden sitter det en leppetetning, kun for at lekkasje skal kunne lage trykk og sette av alarm. Men hvor er fettet? Det er ikke noe fett. Lissa har ingen annen smøring enn det lille dryppet som kommer fra sugesiden på impelleren. Og dette kan for eksempel være kloakk. Det er ikke noe fett. Punktum. Det er ikke annen smøring av lissa (talgpakning eller hva fffff) enn det pumpede produkt. Og tetningsringen på atmosfæresiden av glanden (den grønne)? Den må enten kjøre med avstand til akslingen. Eller så må den smøres av sperrevæsken (eks. ISO VG et-eller-annet). Så dette kan man si er halve tetningen til @scamπ, bare speilvendt. Og så henger tetningskonfigurasjonen til @scamπ i en gummislange. Derfor må den ha et lager, slik at tetningsringene ikke skal gå fullstendig ballalaika. Dette er det lageret som skal smøres. Og dette lagerhuset har en zimmering i hver ende for å holde tetningsoljen på plass. Ellers vil det ikke funke. Og ser man på bildet til Komodo over, så ser man en sekskantskrue rett inn i huset under fettkoppen. Hva gjør den? Den holder på plass et hvitmetallager. Slik at dette lageret ikke skal begynne å snurre rundt i huset, eller at strammingen av lissa ikke skal trykke lageret ut på sjøsiden.
Man kan la være å tro meg. Men bildet over har blitt brukt til kursing av Kvaerner, Statoil, BP, Exxon og en drøss andre, innenfor 'Basic Sealing Technology'. Der jeg etter en ukes tid avsluttet meg noe slikt, om det var av interesse for kunden:
Akseldia 142 mm, 425 bar dynamic, 11 223 rpm. Det finnes ikke en beta fett her heller. Helt til høyre er det imidlertid to krumelurier i det skarverte feltet med en tykkere strek under. Dette er aksialtetninger som kjører med klaring til 'shaft sleeve' på noen mikrometer. Og denne tetningen (alt på bildet er en tetning) tror jeg gikk i ca. 15 000 timer før den ble plukket ut for kontroll, rengjøring, testing og puttet tilbake i maskinen. For dette er en virkelig tetning som har kjørt. For så der 20 år siden. Pumpeimpeller ikke tegnet, sitter ut til venstre. Men ikke noe fett, ikke olje, kun pute av gass som 'smøring'. Tetningen kjører altså pip tørr.
Men i bunn og grunn det samme som tetter mellom aksling og skrog i en lystbåt. Prisen er en litt annen, man får kjøpt en grei lystbåt for den tetningen over. Og det er to av dem i hvert system.