TerjeHedmark Startet 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2019 Hei,, lurer på om dårlige reedventiler har noe med att 60 hk er så tungstartet? Blokkerer innsuget på forgasserene,og da tenner den med en gang. Men stopper gjerne igjen.. Da jeg til slutt får liv i den,går den helt gjevnt og fint. Kjapp pg fin på gassen også. Tester motoren i en balje med vann. Da den har gått en stund,og jeg stopper den, for så og prøve og starte den igjen,starter den med en gang igjen. Men med kald motor er den veldig vanskelig og starte. Choke fungerer,men gjelper ikke v kaldstart. Men hvis jeg blokkerer innsuget på alle 3 forgasserene ett lite sekund,mens jeg kjører startmotor, tenner den straks. Hva kan feilen være? På forhånd takk, Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 (redigert) Høres ut som et chokeproblem. Har den el-choke(solenode) eller er det en eldre type med manuell choke? Redigert 10.Mai.2019 av xr4ti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skallebank Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Høres ut som motoren ikke får nok bensin ved kaldstart. Neppe et problem med reedventiler. Enig med xr4ti, dette kan høres ut som et choke-problem. Er du sikker på at Choken virker? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Nøkkel skal trykkes inn før før du vrir til start, du skal høre ett tydelig klikk fra motor når nøkkel trykkes inn å solenoid aktiveres, hvis klikket ikke kommer sett en prøvelampe på +ledningen inn på solenoiden å trykk nøkkel inn, lyser prøvelampen da er solenoiden gåen, bytt å alt er i orden. Pump alltid ! bensinblæra hard før du aktiverer chocken da det gir høyere trykk på chocken/strålen inn i innsug. Dette forutsetter el chock, men er mest vanlig på Evinrude og Johnson. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeHedmark Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Jeg er helt sikker på att choken virker. Hører klikket,samt att jeg har tatt av den lille slangen som sprøyter inn bensinen i forgasseren.Der kommer det bensin,da jeg trykker inn nøkkelen. Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Slappe/sprukne reedventiler kan gjøre en to-takter vanskelig å starte men da får motoren også som regel tilbakeslag med poffing i gasserne med tilhørende eksos ut av gasserne. Men om reedbladene er hele men ikke tetter 100% så får man normalt ikke tilbakeslag men kan bli tungstartet. Har du sjekket gasserne dine. Kan være de trenger en rens og nye flotørnåler. Ville sjekket det før sjekk av reed. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 (redigert) Usikker på årsmodelken på din motor så usikker på hvilken bensinpumpe du hsr... Sjekk om du har en vacumslange fra veivhuset til bensinpumpen, denne slangen gir pulser fra veivhus til membran i bensinpumpen, det er derfor en slik bensinpumpe pumper støtvis, er den hel ta av slangen som går ut fra pumpe til forgasser å sug ut og inn, du skal da føle att membran "jobber", skal ikke kunne blåse eller suge gjenom pumpe, er det i orden ta av slangen som går inn på forgasser å kjør motor på starter...ta av plugghetter...det skal da komme full slange støtvis fra slange, hvis det gjør det er bensinsystemet i orden. Hvis forgasserne også er i god forfattning kan det tyde på gjenomslag i veivhus, dvs når den ene av sylindrene komprimerer vil det/skal det oppstå vakuum i det veivhuset, hvis det er lekkasje mellom veivhusene vil du ikke oppnå påkrevd vakuum som fører til att den sylinderen suger til seg luft/bensinblandingen fra forgasser fordi motor isteden for å skape vakuum i veivhuset "stjeler" luft fra nabo veivhus som er i en annen arbeidstakt, dette vil forstyrre innsugstakten og dermed motorens virkemåte, kan føre til ett slikt problem. En måte å sjekke dette på er å fylle veivhuset med bensin å se om det forsvinner over til "naboen" men er en litt krevende prosess på en outboard da sylindre ofte ikke kan tas av. Men som alltid, det er ofte enkelt om man er til stede å ser/hører/lukter, litt værre når det bare er skrevet om ett problem Redigert 12.Mai.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeHedmark Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Hei igjen.. Har sjekket forgassere ,byttet forgassere. bensin pumpen fungerer. vet snart ikke hva jeg har sjekket,,:-( Kompresjonen var god. 2 like sylindre,og den i midten var litt høyere.Motoren er er 86 mod. Opprinnelig 60 hk,vro.men har satt på gassere til 70 hk. Oppførte seg akkurat likt men de orginale 60 hk forgasserene også.Denne tungstarten har sakte men sikkert kommet.Var veldig lettstartet for noen år tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeHedmark Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 så litt på disse reedventilene da jeg skiftet forgassere i fjor. De var langt fra tette.Var vel en glippe på ca 2mm. vet ikke om de skal ligge mot anlegget,eller være litt åpne,,, Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Det er helt normalt med en liten åpning på reed bladene, de tettes av veivhuskompresjonen. Du har såvidt jeg forstår sjekket det meste å tror du kan ha lekkasje mellom veivhusene, dette er noe som ikke skjer brått som mange andre problemer, det kommer krypende med årene, det er en omfattende oprasjon og kostnad hvis du ikke gjør jobben selv. Spørs om det er tid for å bytte motor å få nattesøvnen tilbake Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 TerjeHedmark skrev for 17 timer siden: så litt på disse reedventilene da jeg skiftet forgassere i fjor. De var langt fra tette.Var vel en glippe på ca 2mm. vet ikke om de skal ligge mot anlegget,eller være litt åpne,,, litt glippe er ikke unormalt men 2 mm hørtes mye ut syns jeg ... Byttet reeds på min 80 talls yamaha 80hk i fjor. De gamle så fine ut og det var ikke mye glipp. Byttet til fiber reeds mest for at jeg var nysgjerring på om det ble noe merkbar forskjell. Det jeg merket best etterpå er at motoren starter merkbart lettere enn før. feks: https://www.amazon.com/Johnson-Evinrude-Cylinder-1980-1985-Boyesen/dp/B019IMO2T0 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Peter- Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Hej alle Jeg har faktisk et tilsvarende problem, men jeg har installeret en luft varmer som jeg kører lidt inden jeg starter motoren og det virker bra + jeg bruger kold start - har en MD11C gammel motor fr 80’erne.. Når moteren først kører så er den helt fantastisk synes jeg og når nemt 2500 rpm.. Bør jeg være bekymret for at motoren starter dårligt uden varme - a.k.a. er det er tegn på at den er tæt på at fejle eller er det bare et luksus-problem? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Peter...Disse 2 motorene kan overhodet ikke sammenlignes, din innenbordsmotor begynner sannsynligvis å bli litt sliten å trenger litt "motorvarmer" for å komme i gang, ingenting å bekymre seg for så lenge du ikke har noe imot å gi den litt oppvarming før oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 (redigert) Balder.. skrev for 1 time siden: Peter...Disse 2 motorene kan overhodet ikke sammenlignes, din innenbordsmotor begynner sannsynligvis å bli litt sliten å trenger litt "motorvarmer" for å komme i gang, ingenting å bekymre seg for så lenge du ikke har noe imot å gi den litt oppvarming før oppstart. Det var præcist hvad jeg ville høre! Er sikker på at den kan holde mange år mere den er virkelig solid. Mange takk! Den mangler dog lidt maling her og der.. er det noget man bør bruge tid på - altså ift rust - burde ikke tage mange minutter at male.. Mvh, Peter Redigert 16.Mai.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeHedmark Svart 7.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2019 Da har jeg skiftet reed ventiler. Fikk tak i en delemotor som jeg tok innsuget fra. Resultatet ble aldeles supert.Den er nå veldig lettstartet. Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 8.September.2019 Link til dette innlegget Svart 8.September.2019 Så bra. Tette reedventiler er et must. Takk for oppdatering Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.