Jump to content

Tungstartet evinrude 60 hk 2-takt


TerjeHedmark

Recommended Posts

Hei,, lurer på om dårlige reedventiler har noe med att 60 hk er så tungstartet? Blokkerer innsuget på forgasserene,og da tenner den med en gang. Men stopper gjerne igjen.. Da jeg til slutt får liv i den,går den helt gjevnt og fint. Kjapp pg fin på gassen også. Tester motoren i en balje med vann. Da den har gått en stund,og jeg stopper den, for så og prøve og starte den igjen,starter den med en gang igjen. Men med kald motor er den veldig vanskelig og starte. Choke fungerer,men gjelper ikke v kaldstart. Men hvis jeg blokkerer innsuget på alle 3 forgasserene ett lite sekund,mens jeg kjører startmotor, tenner den straks. Hva kan feilen være? På forhånd takk,

Link to post
Guest Balder..

Nøkkel skal trykkes inn  før før du vrir til start, du skal høre ett tydelig klikk fra motor når nøkkel trykkes inn å solenoid aktiveres, hvis klikket ikke kommer sett en prøvelampe på +ledningen inn på solenoiden å trykk nøkkel inn, lyser prøvelampen da er solenoiden gåen, bytt å alt er i orden.

Pump alltid ! bensinblæra hard før du aktiverer chocken da det gir høyere trykk på chocken/strålen inn i innsug.

 

Dette forutsetter el chock, men er mest vanlig på Evinrude og Johnson.

Link to post

Slappe/sprukne reedventiler kan gjøre en to-takter vanskelig å starte men da får motoren også som regel tilbakeslag med poffing i gasserne med tilhørende eksos ut av gasserne. Men om reedbladene er hele men ikke tetter 100% så får man normalt ikke tilbakeslag men kan bli tungstartet. Har du sjekket gasserne dine. Kan være de trenger en rens og nye flotørnåler. Ville sjekket det før sjekk av reed.

Link to post
Guest Balder..

Usikker på årsmodelken på din motor så usikker på hvilken bensinpumpe du hsr...

Sjekk om du har en vacumslange fra veivhuset til bensinpumpen, denne slangen gir pulser fra veivhus til membran i bensinpumpen, det er derfor en slik bensinpumpe pumper støtvis, er den hel ta av slangen som går ut fra pumpe til forgasser å sug ut og inn, du skal da føle att membran "jobber", skal ikke kunne blåse eller suge gjenom pumpe, er det i orden ta av slangen som går inn på forgasser å kjør motor på starter...ta av plugghetter...det skal da komme full slange støtvis fra slange, hvis det gjør det er bensinsystemet i orden.

 

Hvis forgasserne også er i god forfattning kan det tyde på gjenomslag i veivhus, dvs når den ene av sylindrene komprimerer vil det/skal det oppstå vakuum i det veivhuset, hvis det er lekkasje mellom veivhusene vil du ikke oppnå påkrevd vakuum som fører til att den sylinderen suger til seg luft/bensinblandingen fra forgasser fordi motor isteden for å skape vakuum i veivhuset "stjeler" luft fra nabo veivhus som er i en annen arbeidstakt, dette vil forstyrre innsugstakten og dermed motorens virkemåte, kan føre til ett slikt problem.

 

En måte å sjekke dette på er å fylle veivhuset med bensin å se om det forsvinner over til "naboen" men er en litt krevende prosess på en outboard da sylindre ofte ikke kan tas av.

 

Men som alltid, det er ofte enkelt om man er til stede å ser/hører/lukter, litt værre når det bare er skrevet om ett problem:smiley:

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post

Hei igjen.. Har sjekket forgassere ,byttet forgassere. bensin pumpen fungerer. vet snart ikke hva jeg har sjekket,,:-( Kompresjonen var god. 2 like sylindre,og den i midten  var litt høyere.Motoren er er 86 mod. Opprinnelig 60 hk,vro.men har satt på gassere til 70 hk. Oppførte seg akkurat likt men de orginale 60 hk forgasserene også.Denne tungstarten har sakte men sikkert kommet.Var veldig lettstartet for noen år tilbake.

Link to post
Guest Balder..

Det er helt normalt med en liten åpning på reed bladene, de tettes av veivhuskompresjonen.

Du har såvidt jeg forstår sjekket det meste å tror du kan ha lekkasje mellom veivhusene, dette er noe som ikke skjer brått som mange andre problemer, det kommer krypende med årene, det er en omfattende oprasjon og kostnad hvis du ikke gjør jobben selv.

Spørs om det er tid for å bytte motor å få nattesøvnen tilbake:worry:

Link to post
TerjeHedmark skrev for 17 timer siden:

så litt på disse reedventilene da jeg skiftet forgassere i fjor. De var langt fra tette.Var vel en glippe på ca 2mm. vet ikke om de skal ligge mot anlegget,eller være litt åpne,,,

 

litt glippe er ikke unormalt men 2 mm hørtes mye ut syns jeg ... 

 

Byttet reeds på min 80 talls yamaha 80hk i fjor.   De gamle så fine ut og det var ikke mye glipp.  Byttet til fiber reeds mest for at jeg var nysgjerring på om det ble noe merkbar forskjell.  

Det jeg merket best etterpå er at motoren starter merkbart lettere enn før. 

  

feks: 

https://www.amazon.com/Johnson-Evinrude-Cylinder-1980-1985-Boyesen/dp/B019IMO2T0

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hej alle

 

Jeg har faktisk et tilsvarende problem, men jeg har installeret en luft varmer som jeg kører lidt inden jeg starter motoren og det virker bra + jeg bruger kold start - har en MD11C gammel motor fr 80’erne..

 

Når moteren først kører så er den helt fantastisk synes jeg og når nemt 2500 rpm..

 

Bør jeg være bekymret for at motoren starter dårligt uden varme - a.k.a. er det er tegn på at den er tæt på at fejle eller er det bare et luksus-problem?

 

Mvh,

Peter

 

 

Link to post
Balder.. skrev for 1 time siden:

Peter...Disse 2 motorene kan overhodet ikke sammenlignes, din innenbordsmotor begynner sannsynligvis å bli litt sliten å trenger litt "motorvarmer" for å komme i gang, ingenting å bekymre seg for så lenge du ikke har noe imot å gi den litt oppvarming før oppstart.:thumbsup:

 

Det var præcist hvad jeg ville høre! Er sikker på at den kan holde mange år mere den er virkelig solid. Mange takk!

 

Den mangler dog lidt maling her og der.. er det noget man bør bruge tid på - altså ift rust - burde ikke tage mange minutter at male..

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...