toholthe Startet 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2019 Hei, limte fast nye skroggjenomføringer i dag med west system six 10 ferdigepoxy. Siden det er litt kaldt satte jeg på en vifteovn på utsiden av båten som skal stå på i hele natt. Nå blåser det en del ute og jeg luter på om temp kommer under 10 grader. Om det gjør det vil herdingen stoppe? Vil den starte igjen når det blir varmt nok igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Ja, herdingen vil fortsette når temperaturen kommer opp igjen. En av de mange utrolig fine egenskapene med epoksy... Du vil nok ikke få like gode resultater rent teknisk som om du følger en ideell temperaturprofil, men det har ingenting å si for skroggjennomføringen. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 11.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 OK takk. Da sover jeg litt bedre i natt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Hvis den fremdeles ikke herder når temperaturen øker kan det også være noe feil med epoksyen (forumbrukeren i linken opplevde at den selvblandende epoksyen ikke herdet skikkelig). Sannsynligvis vil epoksyen din herde fint med litt temperatur, men greit å være klar over at produsenten også kan gjøre feil☺️ Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Det var herda på utsiden/fuga når jeg kom ned i dag morges. Prøvde å skru på ventil og da slapp det. Klinte på litt ny epoxy. Trenger nok mer tid. Seigt på annlegsflate mot skrog. Angrer på jeg ikke festet sktoggjennomføringene med sika. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 toholthe skrev 1 time siden: Det var herda på utsiden/fuga når jeg kom ned i dag morges. Prøvde å skru på ventil og da slapp det. Klinte på litt ny epoxy. Trenger nok mer tid. Seigt på annlegsflate mot skrog. Angrer på jeg ikke festet sktoggjennomføringene med sika. Jeg gjorde dette i fjor vinter. Fulgte denne https://www.seilbaaten.com/2016/04/Trudesign-skroggjennomforing.html Dette gikk veldig bra selv om det var minus grader på natta. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 toholthe skrev for 1 time siden: Det var herda på utsiden/fuga når jeg kom ned i dag morges. Prøvde å skru på ventil og da slapp det. Klinte på litt ny epoxy. Trenger nok mer tid. Seigt på annlegsflate mot skrog. Angrer på jeg ikke festet sktoggjennomføringene med sika. Om du har skiftet til True Design så skal du ikke angre. Epoxy er vel kanskje det beste iom at produsent anbefaler dette. Sika verken fester eller limer disse gjennomføringene. Det fungerer kun som pakning. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 (redigert) God kveld, som Hakkannen skriver så hadde jeg en kjip opplevelse med den der west system six 10 hvor den ikke herdet som forventet på en av mine gjennomføringer, begynte å lure på om jeg skulle bruke sika neste gang men endte på den der fortykket versjonen av epoxy og den anbefales sterkt, er veldig glad at jeg gjorde om jobben og gjorde den riktig da jeg nå kan glemme dem gjennomføringene for resten av levetiden til båten Kan også røpe så mye som at båten ble satt på vannet for 2 uker siden og flyter fortsatt med kompositt gjennomføringer Redigert 12.Mai.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.