Solseng
Ja, enig i det. Det finnes stålpropeller med mye bladareal og lav pitch beregnet på pontoon-båter og denslags. Jeg lurer kanskje på om det ikke står en slik på Ranaen allerede. En Solas New Saturn eller Titan siden Solas produserer noen av Hondas "egne propeller"?
https://marine.honda.com/parts/accessories/categories/propellers#3-blade-stainless-steel
Det eneste alternativet jeg kommer på som kanskje kan gi litt mer fart og være litt mer lettdrevet er Turbo1 som visstnok leveres i 13" pitch og litt mindre diameter. Turbo er også "offisiell" leverandør av "Honda"-propeller. Dog tror jeg det kan bli vrient å få tak i en slik.
Men ja, jeg tror ikke det er så mye mer å velge i eller verdt å bruke penger på. Dog fortår jeg frustrajonen hvis motoren må kverne på 4800rpm for å holde grei planefart. Selv liker jeg å holde meg under 4000rpm p.g.a. støynivået fra motoren, og det går greit siden kombinasjonen båt/motor gir rom for det. På 4000rpm gjør min båt ca. 23 knop og grei planefart. Hvis jeg ikke har det travelt ligger jeg gjerne og helst på en 18-20knop og 36-3800rpm. Rett og lett p.g.a. motorstøyen og at det føles passe hurtig.