Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Hadde det vært en 10-15hk motor hadde jeg ikke vært veldig bekymret, men med 30hk blir kreftene og belastningen en del større.

 

Når du gir gass vil toppen av motoren trekkes bakover siden propellen skyver framover. Hadde det nye festet hatt forbindelse også med sidene av akterspeilet i samme høyde som festet (markert med svart, tok meg friheten å bruke bildet ditt for å illustrere) ville kreftene ha blitt fordelt bedre. Utfordringen nå er at kreftene konsentreres om et såpass lite område.

 

Mulig det er sterkt nok, kjenner ikke til styrken på akterspeilet til GH11LS. Størst belastning er typisk når du gir på for å komme opp i plan og ved hopping i bølger. Når du først ligger i plan blir båten mer lettdrevet og belastningen på motorfestet avtar noe. 

 

For å sjekke om det blir bevegelse av betydning kan du feste en vinkel (f.eks. med dobbeltsidig teip) i bunnen av motorbrønnen slik at den også ligger inntil det nye motorfestet (markert med rødt). Har du da noen med deg på prøveturen kan du gi gradvis mer og mer gass mens kameraten måler om det blir større avstand fra toppen av vinkelen og motorfestet når du gir på. Er det svikt vil nok også bunnen av motorbrønnen bli påvirket, men testen kan likevel gi en indikasjon på om ting skjer. Blir det større avstand av betydning mellom toppen av vinkelen og motorfestet hadde i alle fall ikke jeg turt være for brå med gassen, og jeg hadde fulgt nøye med på om det blir sprekkdannelser underveis.

 

 

AD1359F2-A2AB-4543-A643-A2F4F276BD16.jpeg

Hakkannen

Hakkannen

Hadde det vært en 10-15hk motor hadde jeg ikke vært veldig bekymret, men med 30hk blir kreftene og belastningen en del større.

 

Når du gir gass vil toppen av motoren trekkes bakover siden propellen skyver framover. Hadde det nye festet hatt forbindelse også med sidene av akterspeilet i samme høyde som festet (markert med svart, tok meg friheten å bruke bildet ditt for å illustrere) ville kreftene ha blitt fordelt bedre. Utfordringen nå er at kreftene konsentreres om et såpass lite område.

 

Mulig det er sterkt nok, kjenner ikke til styrken på akterspeilet til GH11LS. For å sjekke om det blir bevegelse av betydning kan du feste en vinkel (f.eks. med dobbeltsidig teip) i bunnen av motorbrønnen slik at den også ligger inntil det nye motorfestet (markert med rødt). Har du da noen med deg på prøveturen kan du gi gradvis mer og mer gass mens kameraten måler om det blir større avstand fra toppen av vinkelen og motorfestet når du gir på. Er det svikt vil nok også bunnen av motorbrønnen bli påvirket, men testen kan likevel gi en indikasjon på om ting skjer. Blir det større avstand av betydning mellom toppen av vinkelen og motorfestet hadde i alle fall ikke jeg turt være for brå med gassen, og jeg hadde fulgt nøye med på om det blir sprekkdannelser underveis.

 

 

AD1359F2-A2AB-4543-A643-A2F4F276BD16.jpeg

Hakkannen

Hakkannen

Hadde det vært en 10-15hk motor hadde jeg ikke vært veldig bekymret, men med 30hk blir kreftene og belastningen en del større.

 

Når du gir gass vil toppen av motoren trekkes bakover siden propellen skyver framover. Hadde det nye festet hatt forbindelse også med sidene av akterspeilet i samme høyde som festet (markert med svart, tok meg friheten å bruke bildet ditt) ville kreftene ha blitt fordelt bedre. Utfordringen nå er at kreftene konsentreres om et såpass lite område.

 

Mulig det er sterkt nok, kjenner ikke til styrken på akterspeilet til GH11LS. For å sjekke om det blir bevegelse av betydning kan du feste en vinkel (f.eks. med dobbeltsidig teip) i bunnen av motorbrønnen slik at den også ligger inntil det nye motorfestet (markert med rødt). Har du da noen med deg på prøveturen kan du gi gradvis mer og mer gass mens kameraten måler om det blir større avstand fra toppen av vinkelen og motorfestet når du gir på. Er det svikt vil nok også bunnen av motorbrønnen bli påvirket, men testen kan likevel gi en indikasjon på om ting skjer. Blir det større avstand av betydning hadde i alle fall ikke jeg turt være for brå med gassen og fulgt med på om det blir sprekkdannelser underveis.

 

 

AD1359F2-A2AB-4543-A643-A2F4F276BD16.jpeg



×
×
  • Create New...