Guest Avmønstret# Startet 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2019 Fant en Nasa Navtex på "roteloftet" som jeg aldri har testet ut. Koblet til strøm og jaggu så virket den. Googlet litt og ble enig med meg selv om at 5- dagers værvarsel, uavhengig av mobildekning osv er kjekt, så dette må jeg få til å fungere. Men antenne, det fant jeg ikke. Så kikket jeg litt på denne skissen: Og må da regne ut lengden på elementene. Om jeg har forstått ting riktig så er formelen 143/frekvens, som da betyr at hvert element skal være 14 cm for mottak av 518MHz. Meen, jeg syns det høres litt lite ut... og lurer på om det er noen formel for å regne seg opp i størrelse? @Lars H., er jeg på bærtur her eller? :-) Og er det noen formel for å regne seg opp i størrelse, vil nok klare å plassere en innvendig antenne på noen meter i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Navtex sender på 518 Khz og 490 Kkz. ( ikke MHZ) Dette er i mellombølge båndet. Da vil en tilpasset dipol bli veeldig lang. Forøvrig er formelen din riktig. Prøv å finne en aktiv antenne for MB eller Langbølge. Kanskje spiller den fint på en vanlig pisk bilantenne. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 (redigert) Det lyder da ikke helt galt ... bølgelængden er knapt 58cm ved den frekvens du opgiver, halve bølgelængde er 29cm: Hvert element skal være ca 14,5 cm, men du skal buge lidt plads til forbindelserene.... Ser lysekils opdatering ... 14000 cm per element ... du skal nok have en større båd. Redigert 12.Mai.2019 av mthoms Forkerte forudsætninger. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Etter jeg skrev meldingen her så var jeg i garasjen og rotet frem en sukkerbit og en snei av en antennekabel pluss et par ledningsbiter. Skrudde i sammen og plugget inn, værmeldingene "raste inn". Vindretning, bølgehøyde osv for fem døgn fremover. --- Skjønner greia med sattelittmottak osv, men dette var da veldig, veldig enkelt. 12V, en liten antenne så ligger den der og tar ned de værmeldingene du har bestemt på forhånd og lagrer de i minnet. Trykk på en knapp og les værmeldingen. Ser at det er gammeldag og "utdatert". Men dette fungerer jo helt kanon. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 mthoms skrev 11 minutter siden: Ser lysekils opdatering ... 14000 cm per element ... du skal nok have en større båd. :-) Googlet litt om antenne til disse mottakerne og mange rapporterer å få veldig godt mottak litt tilfeldig ved å koble antenna til ett stag/vant, ingen isolering eller noe sånt, var også en som koblet til rekkestøttene (med wire) og hadde stor suksess. Jeg skal montere den ombord og først prøve meg frem med egenprodusert 14,5cm antenne. Om det ikke fungerer tilfredstillende skal jeg teste ut ved å koble til vantfeste eller rekkestøtte, fra under dekk. Vil helst slippe utvendig antenne, og etter hva jeg har googlet spiller det liten rolle... eller i hvertfall har ikke høyde over havet så mye å si, men størrelsen har vel alltid noe å si ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 (redigert) her er noen som lager http://www.weatherinfobox.com/english/index.htm jeg har navtex boksen WIB2D. Kjøpte den for ca 10 år siden. Skal sjekke med leverandør om den mottar worldwide eller kun navarea 1-3 wikipedia https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Navtex_stations Redigert 12.Mai.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Du kan sikkert og bruke en ferittstav antenne beregnet for mellombølge. Det er en coil viklet utenpå ferittstaven og da slipper man lange kabeler. Finnes sikkert å få kjøpt fortsatt, eller ta fra en gammel radio, det er loppemarked tid nå utover og der er det ofte gamle radioer. Navtex, er det noe vi må ha nå da? Koblet vekk den gamle Loran navigatoren for mange år siden, så det er plass til en dings til. Ellers så vil jeg si at å få ferske værmeldinger når du er ute på havet, er en stor fordel. Jeg var i min ungdom på sildefiske (snurpenotbåt) utenfor Norskekysten da vi fikk sterk storm midtveis mellom Norge (vi dro ut fra Ålesund) og Shetland. Bølgehøyden var rundt 10 meter og ingen god fornøyelse. Men retningen på været var slik at vi kom oss inn til Lerwick etter å ha stampet oss forover og vekk fra stormsenteret. Værmeldingene på slutten av 60 tallet "været til sjøs" var på kortbølge radio og ikke hadde lange prognoser, så vi haade ikke den elt store oversikten over vøret fremover. Men uansett lykke til over til Shetland, det er en fin plass. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Chris284 skrev 17 minutter siden: Navtex, er det noe vi må ha nå da? Koblet vekk den gamle Loran navigatoren for mange år siden, så det er plass til en dings til. Ser de selger en variant uten skjerm, men med blåtann så en kan se værmeldinga på telefon/brett/PC. I båtsammenheng billig, rundt 2500,- med antenne. Men da forsvinner samtidig noe av enkelheten syns jeg. Men værmelding midt ute på åpent hav så billig er jo ikke dumt. Om en ikke har noen mulighet til værmelding utenfor mobildekning, og skal på litt lengre tur, hvorfor ikke. Satelittløsninger virker forlokkende, men også kompliserte og dyre i forhold. Og hvor mye trenger man egentlig? Chris284 skrev 17 minutter siden: Ellers så vil jeg si at å få ferske værmeldinger når du er ute på havet, er en stor fordel. Tanken var å gå på værvindu, oppleves bedre å faktisk kunne sjekke været underveis også. Kikket litt på satelittløsninger men det blir for dyrt for en "sommertur". Syns også det virker litt for mye knotete samlet sett, men gir selvsagt langt flere og bedre muligheter, men overkill for min bruk. Chris284 skrev 17 minutter siden: Men uansett lykke til over til Shetland, det er en fin plass. Planen er veldig "flytende". Pr. nå er, hvis mulig/værvindu, direkte fra Østfold til Færøyene. Og om vi ikke kan gå direkte til Færøyene er Orknøyene prioritert som stopp nr 1. Så får vi se hvor vinden blåser :-) Men om alt klaffer kan det fort bli ei lita uke i sjøen i strekk. Shetland er faktisk pr. nå laveste prioritet. 2 av 5 i mannskapet har vært der før og turisttrykket i Juli virker å være veldig høyt. Ingen av oss har vært på Orknøyene. Men helt ærlig, kommer vi oss ut på åpent hav og får heist seila uten nødstopp pga "hva det nå måtte være" så er jeg strålende fornøyd ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Da har jeg en slags fasit, for min båt. Prøvde med ulike antennevarianter. Den beste var egentlig to korte på 14,5 cm. Veldig enkelt, antenneplugg, sukkerbit og to ledningstumper, en som da er midtleder og en som er jord. Med den løsningen tok jeg inn værmeldingene greit, men merket at det var en utfordring med god jord da signalene forsterket seg veldig når jeg holdt på jord. Men ja, det vil fungere. Prøvde å koble til eksisterende antenner i båten, dvs en for radio og en for gammeldas TV. Begge fungerte, men ikke "godt". Neste plan var å prøve å koble til en rekkestøtte slik at hele rekkewiren blir en antenne, ser at andre har gjort det med stort hell. Men av ren latskap prøvde jeg først å strekke en ledning fra senterleder på antenneutgangen til vantfeste på ene skottet like ved. Hos meg er vantene jordet mot jernplata som ligger utenpå i bunn av skroget ut utgjør ballast, dvs ei plate på flere tonn. Koblet opp alt "foreløpig" bare for å teste ut. Stakk bare ledningen i klem mot vantet, og jaggu. Fikk sylskarpt mottak i følge spectrumskjermen og værmeldingene raste inn fra fjærn og nær, hadde satt mottakeren til å ta opp alt som kom inn. -------- Så det så. Ingenting er jo bedre enn at riggen selv fungerer som antenne :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.