Jump to content

planar båtvarmer, montere i et rom hvor det kan oppstå bensinlekkasje?

krepsen1972

Recommended Posts

Skal montere varmer i en ibiza 24.

Under den bakerste benken er det et stort rom hvor batteri, vanntank, hydraulik samt masse med slanger i forholdt til diverse ting og tang.

Tenkte og montere denne på motsatt side av drivstoffslangen som går opp til påfyllingshullet på utsiden av båten, det er en utenbords  bensinmotor på denne båten.

Varmer som skal monteres drives på diesel

Mitt spørsmål er om det er farlig å montere slike varmere i et rom hvor det faktisk kan oppstå bensinlekkasje.

Vet det er liten sannsynlighet for at dette skal skje men likevel er det en mulighet.

Du har ikke plass i et skap lengre framme i båten som du kan montere varmeren i da? Ja, du mister noe skapplass, men bedre det enn fyr og flamme. 

Hvis ikke så jeg en som hadde støpte seg en lukket boks til varmeren med separat luftinntak som han hadde plassert på siden i motorrommet i noe jeg tror var en Scand med V8 bensin. Boksen skulle visstnok være helt tett med pakninger og med en tykk slange til luftinntaket som var plassert lengre framme. Vet ikke om «lovligheten» i en slik installasjon, men selve varmeren ble visstnok ikke så varm på overflaten, så i følge eieren fungerte løsningen godt (han skulle selge båten). Ville i alle fall vært svært sikker på at absolutt ingen bensindamp eller knallgass kunne komme inn til varmeren før jeg hadde startet opp!

krepsen1972 skrev 23 minutter siden:

Hvor pleier folk å montere disse varmeren da

De fleste har vel dieselmotor, og kan dermed montere dem i motorrommet om ønskelig.. 

Personlig mener jeg det er en dårlig løsning...blir alltid " motorlukt" i et maskinrom..  selv med sølvmotor...?

og det blåses følgelig inn i oppholdsrommet...

Finn en plass inne i båten der du skal ha varmen...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...