Erik Startet 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2019 Da vi skulle hjem fra holmeturen i kveld så var det ikke reaksjon fra start motoren. Det hender den ikke slår inn på første forsøk, så jeg prøvde på ny, ingen reaksjon. Etter flere forsøk fant jeg ut jeg skulle måle volten på batteriet. Den viste bare 5,5v. Også etter at det var koblet fra Tok da ut ett batteri fra startbank og satte inn. Det målte opp mot 13v. Også etter at det var koblet til. Hjertet sank litt da startmotor ikke reagerte på det ny batteriet heller på første forsøk, men på neste forsøk kom det, og motoren startet. Etter turen er det 13,8v, så det har fått lading ok fra dynamo. Det gamle startbatteriet fungerte normalt på fredag. Batteriene er skilt med automatisk batteri vender, så start skal ikke være belastet under landligge. Men det får heller ikke lading av solcellene. Mao skal være isolert når motoren står. Så er spørsmålet : er det bare å kjøpe seg nytt starbatteri, eller er det sannsynligvis en årsak til at det karva som må fikses først? Hva kan det være i så fall? Kan batterier bare ta kvelden sånn uten grunn over 'natta'. At det bare er 5,5 v betyr jo at det ikke bare er utladet, det er jo kaputt. Kan det bli sånn av feks utlading eller krypstrøm? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kallethekid Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Hvor gammelt er batteriet? Vet du hvor lenge det har stått uten lading? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Batteriet er vel 3-4 år. Biltema AGM 70ah. Startet båten Fredag da vi dro ut, og da ble det jo ladet av dynamo på turen (ikke så langt). Båten er i jevnlig bruk. Var ute hele påsken uten problemer, men ikke de siste 2 helgene. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Stjernen ! Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Du burde jo måle om det er strømtrekk,siden batteri blir tømt. Så ville tatt av +polen og målt strøm med multimeter. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Ta av + pol og måle? Måle mellom + kabel og og + pol da eller, og se om det er spenning mellom de? Andre ting å se etter? Kan problemet være relatert til selve start øyeblikket, eller vil det være konstant? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 En teori : Startbatteriet står i ett rom som får enn viss varme fra varmeapparat slangen. Varmeapparatet går flittig på denne årstiden. Kan det være så enkelt at det har tørket ut pga varme omgivelser ? Kan AGM tørke ut pga varme ? Men sammtidig er det jo vanlig å ha startbatterier i mottorrom, og der er det nok uansett varmere.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Flow Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Hvis batteriet viser 5,5 volt ubelastet er det mest sannsynligvis bare å kassere. Batteri kan bli ødelagt av indre kortslutning, f. eks. hvis en eller flere av cellene kollapser/kortslutter. Da tar batteriet "kvelden over natta". Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Batteriet har jeg avskrevet ja, handler nytt. Det jeg er redd for er at det er en ytre årsak til at det kolapset, som kan ta kverken på det neste også. Håpet er at det faktisk bare 'var noe som skjedde' og at ett nytt startbatterie på plass er alt som skal til, så er alt OK resten av sesongen. Men frykten er at det finnes en ytre årsak til at det kolapset, og at denne kan finne på å ødelegge neste og. Hvis jeg ikke finne belastning på batteriet når jeg kobler det til (og tar pluss pol testen nevnt over), er det da tut og kjør, eller kan det være at det skjer noe i start øyeblikket, når releene slår inn, som ødelegger de så fort ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Anders And Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 (redigert) Erik skrev for 6 timer siden: Ta av + pol og måle? Måle mellom + kabel og og + pol da eller, og se om det er spenning mellom de? Hvis du skal måle om det går noe strøm ut av batteriet når motoren ikke sviver må du sette multimeteret på "Ampere" og måle strøm mellom + pol og + kabel. NB: ofte er den interne sikringen i multimeteret gåent etter feilmålinger, så vær sikker på at denne er intakt. Redigert 13.Mai.2019 av Scand 26 med AC (see edit history) Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Erik Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 (redigert) Er det vanlig at det er ampere på multimeteret, eller må man ha ett avansert for å måle det? Har noen liggende i skuffen, men tror alle er av billigtypen, og har ikke målt etter ampere før, kun volt og motstand.... Har battmeter med Amp på forbruksbankjen, men den går jo via shunt... Redigert 13.Mai.2019 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Anders And Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Ja, det er vanlig. Som regel må du flytte den røde måleledningen til et annet "hull". Som her på biltemas utgave så setter du hjulet i "Aoc" seksjonen, og flytter den røde lederen til hullet til venstre der det står "10A". Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Lett match Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Husk å sette den røde kablen tilbake i hullet til høyre etterpå. Så slipper du en overaskelse neste gang du skal måle spenning. Har glemt det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Men hvis jeg ikke finner strøm mellom pol og kabel i en hvilesituasjon, så er det egentlig tut og kjør med å montere nytt batteri ? Eller er det andre ting jeg bør sjekke før jeg monterer og kobler det til permanent ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 (redigert) Måler 7.2 mellom sko og pol på + med mm på 20ma. Måler 5.1 i motstand med mm på 20k (1 = ingen kontakt, 0 = full kontakt) Jeg tolker dette som at det er noe galt i systemet som må utbedres før nytt batteri monteres. Men hva kan det være ? Hvordan feilsøke? Båten lå ustartet 2 uker før forrige tur og startet fint, men var død 2 dager etter, så noe har oppstått...? Redigert 13.Mai.2019 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 (redigert) Erik skrev 25 minutter siden: Måler 7.2 mellom sko og pol på + med mm på 20ma. Måler 5.1 i motstand med mm på 20k (1 = ingen kontakt, 0 = full kontakt) Selv med største velvilje, jeg forstår ingenting av hva du har målt. Er det motstand (ohm), spenning (volt) eller strøm (mA eller A) du har målt? Hva er "mm"? Skal du måle motstand (da må du koble batteriet helt fra) betyr 0 ohm full kontakt. Brudd gir uendelig, og delvis kontakt alt imellom det. Redigert 13.Mai.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 (redigert) Jeg er ikke helt sikker selv :-) Mm = multi meter. Er på tlf så forkorter litt, små taster og store skittne fingrer. Øvelse 1 mm instilt på ampere, måler mellom + pol og + sko med den kabelen av. Finner 7.2. Antar det da er 7.2 milliampere strøm i startkretsen uten nøkkelen i. Øvelse 2 mm på ohm. Måler mellom + og - kabel med batteri helt frakoblet. Finner 5.1. Antar 5.1 kilo ohm ? Burde vært 1 (uendelig) med nøkkelen av, tror jeg... Målt ohm over + og - rett på startmotor. Der er det 1. Forslag til feilkilde eller feilsøke metode? Redigert 13.Mai.2019 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Funnet en feilkilde : batterbatteriladeren (som aldri er i bruk uansett) . Var koblett rett på polene (har utgang til hver batt.bank) Tok den av og da er jeg nede på 5.15. Kontrollmålte på bare battetilader, den viste litt over 2 alene, så det stemmer nok. Så da er en feil vekk, men fortsatt 5.15 å lete videre etter. Hatt av ledningene på tenningsnøkkelen, en og en samt begge røde pluggene på likt. Gjorde ikke forskjell. Så tenningen ser det ikke ut for å være... Hvor leter man videre da ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
pipe Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 (redigert) Erik skrev 24 minutter siden: Hvor leter man videre da ? Jeg tror du er på bær-spor. Hvor har du fått for deg at du skal ha 0 ohm motstand i mellom + og - kabel ? Har ikke hørt om noen som har målt på den måten og ikke skjønner jeg vitsen med det heller. MM 1 målingen din viser at det ikke er noe galt så sett inn det nye batteriet og ikke hiv bort mer tid . Edit Siden du tappet ned startbatteriet ditt til ca 5 v så har du tappet det ned selv med forbruk den helgen. Finn ut hvorfor nå som du har multimetere i gang. Det er teknisk umulig at batteriet detter i fra 12,5 til 5v uten forbruk over en helg så noe som du ikke vet om er koblet på startbatteriet . Siden du måler ca 0,07 A når alt er avslått går du rundt i båten og gjenskaper forbruket den helgen så vil du finne synderen. Eller mulig hjernen fortsatt var i vinterdvale så du har glemt hvem bank som går hvor og brukte startbatteriet som forbruk den helgen. Redigert 13.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Disse 7,2mA (nå redusert til 5,15mA) som kan være overledning, strøm til memory for DAB-radio, alarm eller hva det nå måtte være, tømmer uansett ikke batteriet. 7,2mA tømmer ikke batteriet ditt med mer enn ca. 5Ah i løpet av en hel måned eller 60Ah på et år. Da har du fremdeles igjen nesten 50% av kapasiteten på et 110Ah batteri. Så du må nok finne et annet "bær-spor". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Lars H. skrev 3 minutter siden: Så du må nok finne et annet "bær-spor". Bær-spor har han funnet da han har målt motstand i mellom batteriklemme + og batteriklemme - og fått ett tall på multimettet som han vil ha ned. Hvis jeg forstod det riktig Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Jeg forstår det slik at tallet jeg måler er innenfor 'naturlig' og ikke nok til å hverken tappe eller ødelegge batteriet, så at det gikk i stykker på en helg kan da ha vært tilfeldig likevel. Er dette korrekt oppfattet ? Ps : Batteribank skillet er helautomatisk ombord, og startbatteri er alltid koblet til, har ikke bryter (bla for å ikke kunne karve dynamo ved å skru av med en feil.). Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Erik skrev On 12.5.2019 at 20.13: Batteriene er skilt med automatisk batteri vender, så start skal ikke være belastet under landligge Og dette er du sikker på fungerer? Hva slags "automatisk batteri vender" er det du har? Erik skrev 1 time siden: Batteribank skillet er helautomatisk ombord, og startbatteri er alltid koblet til, Hva er startbatteriet alltid tilkoblet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 14.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 (redigert) Start batteri er koblet til start motor og bare det. Har ikke bryter. Forbruksbank driver resten, har bryter, men pleier å står på (pga lensepumpa med nivåbryter) Felles minus. skal mao ikke være mulig å tære på startbattereit med forbruk (trodde jeg). Opsettet har vært sånn kanske 4-5 år? Dynamo er koblet via en sterling pro splitter r, som gir startbatteriet det det skal ha, før den lader resten. Denne tenner ikke før motoren starter, men mulig den trekker litt i kontrollstrøm uten at diodene lyser? Solcelle lader forbruks bank direkte.alltid koblet til. Batterilader med flere uttak lader hver bank fra landstrøm, men har ikke vært på siden jeg fikk solceller. Denne stod for 2 av de 7 mA i tap så det ut for. Har og battmeter med en port, det står på forbruks siden. Så startbatteriet mister de siste 5 mA i selve startkretsen, men muligens det går noe til prospliltteren da? Hvis 5mA er 'innafor' og akseptabelt så gjør jeg ikke mer med det. Grunnen til bekymring og at jeg startet måling og feilsøk var at det kollapset ett batteri til 1700,- over natta (virket fint Fredag, dødt ved hjemreise søndag.) Det er det jeg ønsker å unngå å gjenta med det nye. I tillegg til prisen er det jo litt praktisk å kunne starte motoren uten å demontere startpakken også.. Redigert 14.Mai.2019 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars Hansen Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Har du målt ladespenningen med litt turtall på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Beklager litt halvkvedede viser i denne tråden, har vært på tlf og padde, så det er tungt i skrive og redigere og korrigere. Jeg har ikke målt spenningen på startbatteriet direkte med motoren i gang, men med battmeteret har jeg god kontroll på den generelle ladespeningen i systemet, alltid, og jeg testet Prosplitteren senest i går, at den tente og startet batteri ladingen i rett sekvens osv (den fortsetter ikke med de andre batteriene før startbatteriet har tilfredstillende spenning). Så jeg er minst 99% sikker på at lading er OK, men skal sjekke det for sikkerhets skyld i kveld når jeg setter inn det nye batteriet. For å være helt sikker på at det er 5,15 milliampere (som altså er OK-ish å ha ,med tenningen av) og ikke 51 eller 515 eller noe annet, kan dere hjelpe meg å verifisere målingen ? Under er bildet av målingen. + kabel på startbatteriet er tatt av polen , og jeg måler mellom pol og kabel. Funskjonsvenderen på Multimeter står på 20mA, og den viser altså -5,15 Den røde senceledingen er da på mA inngangen i multimeteret. Er det 5,15 milliampere dette viser da (altså OK og til å leve med) ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.