Jump to content

Startbatteriet hadde bare 5,5volt da vi skulle hjem.


Erik

Recommended Posts

Scand 26 med AC skrev 9 minutter siden:

Ja, det ser riktig ut!

Hærlig !

Da konkluderer jeg med at om jeg kobler til mitt nye 70AH batteri i dag så vil det kunne stå tilkoblet i månedsvis uten lading uten at det er ett problem (noe som aldri skjer). Så da er det bare å montere og dra på tur igjen i helga og ikke tenke mer på det.  Nå blir a mor glad :thumbsup:

Jeg og :yesnod:

 

Det som skjedde med det gamle batteriet var da forhåpentlig tilfeldig og ikke noe som trenger gjenta seg, og ikke mer å tenke på, slikt kan skje av seg selv.  Jeg har satt det på lading bare for å se hva som skjer. Er det noe jeg kan se etter for å få en ekstra visshet om at det var celle kortsluttning eller liknende, eller er det uansett så dødt og ødelagt det ikke er mulig å stille diagnose på liket nå i etterkant ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Mener å huske at Biltema har utvidet garantitid på noen av sine batterier. Hvis du finner kvitteringen og batteriet fremdeles er innenfor garantitid, kan du forsøke å reklamere på batteriet. Biltema pleier då å sette en batteritester på batteriet for å finne årsaken til at det er ødelagt (feil bruk som ikke dekkes av garanti, eller feil med batteriet, osv.).

Link to post

Det er 4 år på disse, og jeg er usikker på om det kanskje er over, og jeg har uansett ikke kvitteringen, så reklamasjon er nok uaktuelt.

 

Men det er veldig interesant å få vite hva som har skjedd da. Men tror du de gidder bruke tid på det hvis det ikke er reklamasjon ?

 

Leste om en (bil) som hadde fått start rele/motor som hadde hengt seg opp og kortsluttet startbatteriet. Altså ytre påvirkning som karva batteriet. Hadde vært kjekt å finne ut om det er ytre eller indre årsak til at mitt røyk, sånn bare for nattesøvnens del...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Erik skrev for 5 timer siden:

Da konkluderer jeg med at om jeg kobler til mitt nye 70AH batteri i dag så vil det kunne stå tilkoblet i månedsvis uten lading uten at det er ett problem (noe som aldri skjer).

 

Det ser ut som du kan konkludere med at det ikke er feil i el. anlegget og problemet er løst med nytt batteri. 

MEN jeg ville ikke la et batteri stå månedsvis tilkoblet uten lading. Det er en enkel forsikring å montere en hovedbryter på startbatteriet som du skrur av når båten ikke brukes. Under vinteropplag kobler du batteriene fra og topplader et par ganger.

Redigert av Jonette (see edit history)

/MS

Link to post

Båten er i helårsbruk. Sjeldnere om vinteren, men det blir startet minst hver 14 dag. Forbruket er tilkoblet solceller, så de får sitt der.

 

Men jeg ser poenget med koble fra start når ikke i bruk ja, så må vurdere å sette inn en egen bryter på plusskabelen der (minus er felles for begge banker.).  En slik bryter vil ikke vesentlig svekke spenningen til startmotor, vil det ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Sett inn en slik hovedbryter, men sjekk at den tåler strømmen som går under start. Å ha en bryter på start og en på forbruk er nok standardløsningen i de fleste båter. Så slår en av begge bryterne når en forlater båten og drar hjem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 21 minutter siden:

Sett inn en slik hovedbryter, men sjekk at den tåler strømmen som går under start. Å ha en bryter på start og en på forbruk er nok standardløsningen i de fleste båter. Så slår en av begge bryterne når en forlater båten og drar hjem.

Ja, jeg er vant med bryter selv jeg, men har montert en ganske dyr dynamo og en ekstra regulator, samt denne Prosplitteren, og disse tåler vist ikke å ikke ha kontakt med startbatteriet, så jeg ble egentlig anbefalt å ikke ha bryter på start for å eliminere faren for at noen skrur den av uforvarende under drift.

 

Men tenker at jeg monterer en bryter på plusskabelen til starbatteriet, oppi batterikassa, så den er vanskelig å finne, så er vel faren liten for at noen tukler med den underveis. Har ytterst sjelden småbarn ombord uansett.

 

Men slik jeg tolker dette, så er egentlig oppsettet OK ish uten bryteren (som før), så jeg kan utsette å montere denne bryteren til etter langhelga ihvertfall da?

 

En bryter på 275A, 1250A i max 15 sek, bør ikke den duge på min 2 sylindrede 20 Hesters Yanmar tro (2gm20) ?

https://www.bestmarin.no/produkter/elektronikk/batteriutstyr-12-24v/hovedstroemsbryter-275-a---bep-p1010405

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Fant synderen. Koblet fra Prosplitteren, og da var det 0 strøm.

 

At prosplitteren bruker 5 mA er kanskje naturlig da, så da anser jeg dette som OK.

Får følge litt med på batterispenningen på neste tur da.

 

Det gamle batteriet nekter å ta spenning, så det er kaputt. Batteriladeren sier change battery or service. Om det skyldes celle kortsluttning eller bare dyputladning er vel ikke godt å si sånn i ettertid, men jeg krysser fingrene for at det var en tilfeldig batterikolaps og ikke en ytre påvirkning da.

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
  • 2 uker senere...

Svarte svingende :headbang:

 

Nå skjedde det igjen. Har gått fint noen uker/turer, under nøye oppfølgning og målinger av både amp (fra koblet) og volt (tilkoblet) og ikke funnet noe ukurant, og batteriet har holdt spenningen og startet skuta fint, men denne helga senket jeg guarden og målte ikke underveis i helga, og Søndagskvelden var det flunk nye startbatteriet langt forbi tomt igjen :blush:

 

Jeg sliter med andre ord med en feil som ikke er konstant (for det har jo gått greit noen uker). 

Feilen må sannsynligvis ligge på startkretsen ett sted, siden startbatteriet går direkte dit og bare dit (men det er felles minus i begge kretser da).

Så en ustabil feil (har aldri funnet feil når jeg har målt), som finnes ett sted i startkretsen. Hva er sannsynlige syndere da, og hvordan måle/feilsøke det ?

Jeg tenker at kun følgende komponenter er involvert : Startmotoren, start rele, tenningen. Er det andre komponenter ?

 

Jeg tenker å montere inn en bryter fort som F nå, og så måle amp over bryteren når den er av til jeg finner stort trekk, og så søke videre derfra da.

Men hvis det feks er ett rele som henger, så løsnes det kanskje ut av å bryte strømmen, og da vil jeg jo aldri klunne obserevere dette med måling av amp ?

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Det er ikke strømbryter på startbatteriet, er kablet rett på start uten bryter. Har kun en automatisk ladefordeler men på forbruk er kretsene adskilt (utenom felles null). Skal montere bryter nå da, men den kan ikke være synderen før den er montert.

 

Hvor mye strøm som faktisk trekkes vet jeg ikke, bortset fra at ett 70 AH batteri faktisk tømmes fullstendig og vel så det fra Fredag kveld til Søndag kveld , altså ca 48 timer. Kanskje går det fortere, men det er ihvertfall tomt etter 48 timer nå dette intreffer. Altså minst 2 amp i timen, sannsynligvis mer. Usikker på hvor varmt det faktisk blir av 2 amp da, men er en måte å kjenne etter varme komponenter kanskje ja.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Det står en prosplittR  mellom startbatteriet og dynamoen, derfor ville det undre meg om dynamoen fikk lov å tappe startbatteriet. 

Det er ingen feilkoder eller noe unormalt med Prosplitt R som jeg kan se (det er diverse lysdioder på den som skal lyse hvis noe er unormalt) .

 

Oppsettet mitt er omtrent sånn (med en motor/dynamo) :

 

prosplittr.jpg.d3c068df4484755302c69a4fd0cab992.jpg

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...