Anders And Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Erik skrev 5 minutter siden: Er det 5,15 milliampere dette viser da Ja, det ser riktig ut! Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Erik Svart 14.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Scand 26 med AC skrev 9 minutter siden: Ja, det ser riktig ut! Hærlig ! Da konkluderer jeg med at om jeg kobler til mitt nye 70AH batteri i dag så vil det kunne stå tilkoblet i månedsvis uten lading uten at det er ett problem (noe som aldri skjer). Så da er det bare å montere og dra på tur igjen i helga og ikke tenke mer på det. Nå blir a mor glad Jeg og Det som skjedde med det gamle batteriet var da forhåpentlig tilfeldig og ikke noe som trenger gjenta seg, og ikke mer å tenke på, slikt kan skje av seg selv. Jeg har satt det på lading bare for å se hva som skjer. Er det noe jeg kan se etter for å få en ekstra visshet om at det var celle kortsluttning eller liknende, eller er det uansett så dødt og ødelagt det ikke er mulig å stille diagnose på liket nå i etterkant ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Flow Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Mener å huske at Biltema har utvidet garantitid på noen av sine batterier. Hvis du finner kvitteringen og batteriet fremdeles er innenfor garantitid, kan du forsøke å reklamere på batteriet. Biltema pleier då å sette en batteritester på batteriet for å finne årsaken til at det er ødelagt (feil bruk som ikke dekkes av garanti, eller feil med batteriet, osv.). Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Det er 4 år på disse, og jeg er usikker på om det kanskje er over, og jeg har uansett ikke kvitteringen, så reklamasjon er nok uaktuelt. Men det er veldig interesant å få vite hva som har skjedd da. Men tror du de gidder bruke tid på det hvis det ikke er reklamasjon ? Leste om en (bil) som hadde fått start rele/motor som hadde hengt seg opp og kortsluttet startbatteriet. Altså ytre påvirkning som karva batteriet. Hadde vært kjekt å finne ut om det er ytre eller indre årsak til at mitt røyk, sånn bare for nattesøvnens del... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Jonette Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 (redigert) Erik skrev for 5 timer siden: Da konkluderer jeg med at om jeg kobler til mitt nye 70AH batteri i dag så vil det kunne stå tilkoblet i månedsvis uten lading uten at det er ett problem (noe som aldri skjer). Det ser ut som du kan konkludere med at det ikke er feil i el. anlegget og problemet er løst med nytt batteri. MEN jeg ville ikke la et batteri stå månedsvis tilkoblet uten lading. Det er en enkel forsikring å montere en hovedbryter på startbatteriet som du skrur av når båten ikke brukes. Under vinteropplag kobler du batteriene fra og topplader et par ganger. Redigert 14.Mai.2019 av Jonette (see edit history) Sitér dette innlegget /MS Link to post
Erik Svart 14.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Båten er i helårsbruk. Sjeldnere om vinteren, men det blir startet minst hver 14 dag. Forbruket er tilkoblet solceller, så de får sitt der. Men jeg ser poenget med koble fra start når ikke i bruk ja, så må vurdere å sette inn en egen bryter på plusskabelen der (minus er felles for begge banker.). En slik bryter vil ikke vesentlig svekke spenningen til startmotor, vil det ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Sett inn en slik hovedbryter, men sjekk at den tåler strømmen som går under start. Å ha en bryter på start og en på forbruk er nok standardløsningen i de fleste båter. Så slår en av begge bryterne når en forlater båten og drar hjem. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 14.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Lars H. skrev 21 minutter siden: Sett inn en slik hovedbryter, men sjekk at den tåler strømmen som går under start. Å ha en bryter på start og en på forbruk er nok standardløsningen i de fleste båter. Så slår en av begge bryterne når en forlater båten og drar hjem. Ja, jeg er vant med bryter selv jeg, men har montert en ganske dyr dynamo og en ekstra regulator, samt denne Prosplitteren, og disse tåler vist ikke å ikke ha kontakt med startbatteriet, så jeg ble egentlig anbefalt å ikke ha bryter på start for å eliminere faren for at noen skrur den av uforvarende under drift. Men tenker at jeg monterer en bryter på plusskabelen til starbatteriet, oppi batterikassa, så den er vanskelig å finne, så er vel faren liten for at noen tukler med den underveis. Har ytterst sjelden småbarn ombord uansett. Men slik jeg tolker dette, så er egentlig oppsettet OK ish uten bryteren (som før), så jeg kan utsette å montere denne bryteren til etter langhelga ihvertfall da? En bryter på 275A, 1250A i max 15 sek, bør ikke den duge på min 2 sylindrede 20 Hesters Yanmar tro (2gm20) ? https://www.bestmarin.no/produkter/elektronikk/batteriutstyr-12-24v/hovedstroemsbryter-275-a---bep-p1010405 Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 15.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Fant synderen. Koblet fra Prosplitteren, og da var det 0 strøm. At prosplitteren bruker 5 mA er kanskje naturlig da, så da anser jeg dette som OK. Får følge litt med på batterispenningen på neste tur da. Det gamle batteriet nekter å ta spenning, så det er kaputt. Batteriladeren sier change battery or service. Om det skyldes celle kortsluttning eller bare dyputladning er vel ikke godt å si sånn i ettertid, men jeg krysser fingrene for at det var en tilfeldig batterikolaps og ikke en ytre påvirkning da. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sleipner93 Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Båt er gøy Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Sleipner93 skrev 33 minutter siden: Båt er gøy Ja, det er jo det selv om det er litt plunder i ny og ne Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Svarte svingende Nå skjedde det igjen. Har gått fint noen uker/turer, under nøye oppfølgning og målinger av både amp (fra koblet) og volt (tilkoblet) og ikke funnet noe ukurant, og batteriet har holdt spenningen og startet skuta fint, men denne helga senket jeg guarden og målte ikke underveis i helga, og Søndagskvelden var det flunk nye startbatteriet langt forbi tomt igjen Jeg sliter med andre ord med en feil som ikke er konstant (for det har jo gått greit noen uker). Feilen må sannsynligvis ligge på startkretsen ett sted, siden startbatteriet går direkte dit og bare dit (men det er felles minus i begge kretser da). Så en ustabil feil (har aldri funnet feil når jeg har målt), som finnes ett sted i startkretsen. Hva er sannsynlige syndere da, og hvordan måle/feilsøke det ? Jeg tenker at kun følgende komponenter er involvert : Startmotoren, start rele, tenningen. Er det andre komponenter ? Jeg tenker å montere inn en bryter fort som F nå, og så måle amp over bryteren når den er av til jeg finner stort trekk, og så søke videre derfra da. Men hvis det feks er ett rele som henger, så løsnes det kanskje ut av å bryte strømmen, og da vil jeg jo aldri klunne obserevere dette med måling av amp ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Worry II Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Det kan jo være selve bryteren din, da. De har laget kortslutning før har jeg lest. Er vel sjeldent skillerele på den kretsen ? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Tenker du på tenningsbryteren ? Jeg har gått over den og pusset kontaktene (som var litt irret), samt målt, uten å finne noe, men hvis det er periodisk feil inni den er det jo verre å måle da.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Worry II Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Nei, jeg tenker på batterivelger eller strømbryter for startbatteri, ikke tenningen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Jeg tenker at noe må da bli veldig varmt om så mye strøm forsvinner på kort tid? Sjekk kabler, koplinger og releer etter tegn på varmgang/lukt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 (redigert) Det er ikke strømbryter på startbatteriet, er kablet rett på start uten bryter. Har kun en automatisk ladefordeler men på forbruk er kretsene adskilt (utenom felles null). Skal montere bryter nå da, men den kan ikke være synderen før den er montert. Hvor mye strøm som faktisk trekkes vet jeg ikke, bortset fra at ett 70 AH batteri faktisk tømmes fullstendig og vel så det fra Fredag kveld til Søndag kveld , altså ca 48 timer. Kanskje går det fortere, men det er ihvertfall tomt etter 48 timer nå dette intreffer. Altså minst 2 amp i timen, sannsynligvis mer. Usikker på hvor varmt det faktisk blir av 2 amp da, men er en måte å kjenne etter varme komponenter kanskje ja. Redigert 27.Mai.2019 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Hvis dette batteriet kun går til start så er det jo ikke så mange komponenter å sjekke. Sjekk alle kabler der de ligger an mot metall, tenningslås, starter og evt eksterne releer først og fremst. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Minne meg på en hendelse for 20 år siden, da var det Dynamoen som tappet batteriet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Roger jo skrev 3 minutter siden: Minne meg på en hendelse for 20 år siden, da var det Dynamoen som tappet batteriet. Ikke usannsynlig om dynamo er koplet direkte til startbatteri. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SamH Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 (redigert) Prospliten beskytter startbatteriet, i så tilfelle(lekk i dynamo) ville i beste fall forbruksbatteriene blitt tappet først, i verste fall samtidig. Hukommelsen er ikke som jeg husker den var .. Den beskytter bare når den går sier manualen.. Redigert 27.Mai.2019 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Det står en prosplittR mellom startbatteriet og dynamoen, derfor ville det undre meg om dynamoen fikk lov å tappe startbatteriet. Det er ingen feilkoder eller noe unormalt med Prosplitt R som jeg kan se (det er diverse lysdioder på den som skal lyse hvis noe er unormalt) . Oppsettet mitt er omtrent sånn (med en motor/dynamo) : Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.