ivar Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 finnes også braketter for smart tabsene som lar deg vippe de opp. Noen tommelfingerregel for fart/stigning kjenner jeg ikke til, annet enn å plotte dataene inn i en propellkalkulator. Og dersom propellen feks er for tung for båten , så er det ikke sikkert man taper noe særlig - den lavere stigningen kompenseres av at motoren orker mer turtall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 knudar - kan du legge ut ett bilde som viser hvordan båten din er rigget oppi og ett bilde som viser bunnen sett fra siden med motor i indre stilling. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Bitteliten skrev On 24.5.2019 at 8.18: Smart tabs er i utgangspunktet fjæret nedover - men man kan feste et tau i de slik at de kan holdes oppe tommelfinger regel på propell er 1-2 knop tapt toppfart på 1 tomme mindre propell Før jeg hadde gjort noe annet hadde jeg satt på en sånn finne på motoren som jeg linket til over. Jeg har satt på smart tabs på en liten RIB for noen år siden - og i fjor satt jeg en sånn finne på den RIBen vi har nå. Samme effekt - bare mye enklere og billigere og sette på den finna på motoren enn smart tabs Hei, og takk for utfyllende svar. Jeg ser at den Stingray XRII Junior er den av de finnene som kanskje er aktuell. Ser ut som man slipper å borre i kavitasjonsplata med denne varianten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.