MarexSuncab_FD Startet 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2019 https://www.maritim.no/batsystem-stige-bu75p-for-baugspyd Vurderer en baugstige på min Marex Suncab snekke. Den er fryktelig koselig å være på tur med samme med familien, men alltid litt risiko å gå i land via baugen. Tenkte at en baugstige kunne hjelpe. Men vet ikke hva pr smart det vil se ut på en snekke uten baugspyd? Noen som har bilder/erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Dette er ikke en baugstige som henger permanent, men som du setter på/tar av etter behov, så kjønner ikke helt din bekymring for om det "ser smart ut" eller ikke...? KK Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Dette er en solid og fin baugstige, men kan også monteres op badeplattform. Samme stige foran og bak, du må bare kjøpe et ekstra sett med fester i båten. Men som Kong King skriver litt tungvint å sette på og av. I værste fall kan du jo miste den... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Jeg har på min Saga 27 en baugstige som jeg hekter på når jeg skal bruke den. Etter å ha mistet den i sjøen (og fisket den opp igjen) har jeg satt på en kort sikkerhetsline som festes i båten. Da mister jeg den ikke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 41 minutes ago, MarexSuncab_FD said: Men vet ikke hva pr smart det vil se ut på en snekke uten baugspyd? Litt flåsete: Drit i utseende - det viktigste er at alle som er med kommer seg trygt og sikkert opp i og ut av båten. Hvis noen blir usikre eller redde så er det ikke sikkert de vil være med neste gang, eller så går de kanskje og gruer seg til å gå i land eller tilbake i båten. Legg til rette for at alt skal bli så enkelt som mulig for dere, ikke for at det skal se bra ut for de rundt dere. Det ser mye verre ut hvis noen faller i vannet eller nekter å gå ombord eller i land fordi ting er for tungvint og vanskelig. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
nomen Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Jeg har spyd og den baugstigen du viser til. Utseende er helt ok, men du må "venne" deg litt til det. Er uansett en trygg og god investering, spiller liten rolle hvordan båten ser ut når noen ligger på sykehus med bruddskader? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
NilsPils Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Jeg er ikke uenig med dem som mener "sikkerhet først". Men jeg er fullstendig uenig i at utseenedet ikke teller. Det må gå an å kombinere det praktiske med det estetiske. Jeg liker båter med stil. Men når det er sagt, den stigen ser da OK ut og burde kunne se smart nok ut. Den er uansett 1000 ganger bedre enn plastvarianten fra BT om fulgte med tresnekka mi. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MarexSuncab_FD Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Jeg trodde dette var en stige som hang på hele tiden. Kan den tas av blir det litt bedre. Det jeg ønsker meg er en form for "landgang" slik at jeg kan dra båten inntil svaberg og barna går enkelt i land. En baugstige vil hjelpe litt, ideelt hadde den vært "leddet" i innfestingen slik at jeg kunne lagt den oppå svaberget ville det vært enda enklere. Det er vel ikke mulig å ettermontere baugspyd på en snekke? De jeg finner er baugspyd til seilbåt som er vesentlig spissere. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Jeg har sett ettermontert baugspyd på en Saga 27, så faktisk helt OK ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Familiesnekke Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Jeg hadde avtagbar og sammenleggbar baugstige på min 26fot Comet snekke; veldig praktisk; selv de minste barna klarte å gå opp og ned selv. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Snekke med "baugspryd": Dette kan fås både med og uten integrert kassett med stige, slik: Som du ser av bildene er det lurt å montere et støttestag under baugsprydet, men det kommer ikke i konflikt med en slik kassett med trapp. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Anders And Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Jeg monterte baugspyd med integrert stige i vinter og testet det ut nå i helgen. Med matrosen gravid, som nå foretrekker aking fremfor hopping i land, vil jeg si det var meget vellykket. Jeg syns det ser helt greit ut også. Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Olevine Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 (redigert) Jeg har en slik avtagbar på min Skilsø 27. Synes det fungerer helt fint, og har ikke vært noe problem i forhold til å miste på vann. Redigert 14.Mai.2019 av Olevine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.