Jump to content

Erfaringer med baugstige på plastsnekke?

MarexSuncab_FD

Recommended Posts

https://www.maritim.no/batsystem-stige-bu75p-for-baugspyd

Vurderer en baugstige på min Marex Suncab snekke. Den er fryktelig koselig å være på tur med samme med familien, men alltid litt risiko å gå i land via baugen. Tenkte at en baugstige kunne hjelpe. Men vet ikke hva pr smart det vil se ut på en snekke uten baugspyd? Noen som har bilder/erfaringer?

Jeg har på min Saga 27 en baugstige som jeg hekter på når jeg skal bruke den. Etter å ha mistet den i sjøen (og fisket den opp igjen) har jeg satt på en kort sikkerhetsline som festes i båten. Da mister jeg den ikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

41 minutes ago, MarexSuncab_FD said:

Men vet ikke hva pr smart det vil se ut på en snekke uten baugspyd?

Litt flåsete: Drit i utseende - det viktigste er at alle som er med kommer seg trygt og sikkert opp i og ut av båten.

Hvis noen blir usikre eller redde så er det ikke sikkert de vil være med neste gang, eller så går de kanskje og gruer seg til å gå i land eller tilbake i båten. Legg til rette for at alt skal bli så enkelt som mulig for dere, ikke for at det skal se bra ut for de rundt dere. Det ser mye verre ut hvis noen faller i vannet eller nekter å gå ombord eller i land fordi ting er for tungvint og vanskelig. :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg er ikke uenig med dem som mener "sikkerhet først". Men jeg er fullstendig uenig i at utseenedet ikke teller. Det må gå an å kombinere det praktiske med det estetiske. Jeg liker båter med stil.

Men når det er sagt, den stigen ser da OK ut og burde kunne se smart nok ut. Den er uansett 1000 ganger bedre enn plastvarianten fra BT om fulgte med tresnekka mi.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg trodde dette var en stige som hang på hele tiden. Kan den tas av blir det litt bedre. Det jeg ønsker meg er en form for "landgang" slik at jeg kan dra båten inntil svaberg og barna går enkelt i land. En baugstige vil hjelpe litt, ideelt hadde den vært "leddet" i innfestingen slik at jeg kunne lagt den oppå svaberget ville det vært enda enklere. 

Det er vel ikke mulig å ettermontere baugspyd på en snekke? De jeg finner er baugspyd til seilbåt som er vesentlig spissere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...