Arne2
Spørsmål 1: Hvordan starter man Volvo Penta 2003 ?
Mye av den frustrasjonen som finnes rundt denne motoren, spesielt på engelskspråklige diskusjonsforum, det er at "den er jo så tungstartet".
Det trodde jeg også inntil jeg fikk ett tips fra "Sjøstein" på dette diskusjonsforumet:
Arne2: VP 2003 har en kaldstartfunksjon som er beskrevet helt først i instruksjonsboka. Prosedyren er at før du starter tenningen trekker du stopphendelen helt ut. Deretter setter du giret i fri og skyver til full gass. Deretter tilbake til nøytral og stopphendelen inn igjen. Så starter du motoren på vanlig måte. Jeg har samme motor i min båt og det funker veldig bra for meg.
Denne startmetoden har jeg nå testet litt grundig, og den fungerer helt OK. Jeg har også testet ut min egen variant ved først å skyve fram trottelen 2-3 ganger, med start/stopp hendelen ute, så sette den i fri, og sette den på full trottle (med start/stopp inne) og så trykke på starteren. Kan tenkes det er litt "brutalt", men da starter den vanligvis på første med en liten ekstra grå dott med eksos.
I de forholdsvis skjelne tilfellene at man allikevel har startproblemer (for eksempel etter å ha skiftet fulefilter) så kan man bruke startgass fra Biltema, da vil den starte vha startgassen og så dra inn nok diesel til å kjøre videre.
https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/startspray-2000022401