
Arne2
Rettelse:
Konklusjonen i posten over ser ut til å være litt feil, og nå kan den kan nå ikke rettes ved å editere den gamle posten. Har kikket litt i detalj på gearkassen til en tilsvarende Yanmar motor, og her kan man kanskje med en viss grad av tydelighet se at thrust lagret er bygd inn inn i gearkassen i forhold til den akslingen i gearkassen som gir "output" til propellakslingen. Motoren har nok også sitt thrust lager, men det brukes bare for å balansere "lokale krefter i motoren". På tegningen av Yanmar gearkassen side 2-7 iten 18, så kan man sannsynligvis se thrust lageret for propellen inne i gearkasssen. Man kan vel anta at Volvo Penta benytter noenlunde det samme prinsippet.
Den riktige beskrivelsen av hvordan de aksielle kreftene overføres blir vel da slik:
Propellen skaper skyvkraften og overfører denne via en propellaksling til et gear/output shaft i gearkassen. Dette inneholder sannsynligvis også en "roller bearing" som tar opp propellens aksielle krefter. Så overføres kreftene via gearkassens og motorens struktur til motorens "labber" som så skyver skroget framover. For sail-drive så må det jo sitte et tilsvarende thrust-lager nede i undervannshuset.