
Arne2
Takker for tilbakemeldinger!
Jeg har jobbet litt videre med å finne dokumentasjon og ser at jeg faktisk har manglet "det viktigste", Instruksjonsboka som beskriver daglig drift og regelmessig vedlikehold. Jeg tror at jeg også har funnet manualen for gearboks og "sail-drive", uten at jeg kan garantere 100% at det er den riktige manualen. (Men det ser vel slik ut.)
Når det gjelder "thrust-bearning" så ser dette ut til å være det aller første "roller bearning" ved kraftuttaket til propellakslingen. (Workshop manual for gearboks, side 14.) Gearboksen til Volvo Penta og Yanmar ser vel ellers ut til å være noe mer forskjellig enn det som jar hadde tenkt meg. Gearboks for rett aksling og sail-drive ser jo på den annen side ut til å være mer like enn det jeg hadde tenkt meg.
Legger ut linker og kopi i form av zip fil for Instruksjonsbok for motoren, Workshop manual for motoren og det som formodentlig er workshop manual for gearkasse og sail-drev.
http://www.ballad.no/InstruksojnsbokVP2002.pdf
https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_bestanden/Volvo-Penta-Type_2001-2002-2003T_Workshop-Manual.pdf
http://www.plaisance-pratique.com/IMG/pdf/VolvoMS2-SD120_manual.pdf
Når det gjelder forbruk, så har jo jeg ikke T utgaven med turbo, men den ordinære med 28 hester. Jeg har også pleid å kjøre med litt lavere turtall. Tror den da bruker ca 1.5 liter pr time ved ca 5 knop. Første gang jeg oppdaget det, så hadde jeg vært ute og kjørt for motor noen timer. Skulle så etterfylle med 10 liter, og til min forbauselse så rant det da over. Etter anbefalingene over, så har jeg testet litt mer med forskjellige turtall og det ser vel ut som om at 2.200 kanskje er det optimale for min båt/motor, og da går det jo litt hurtigere, og den bruker vel også litt mer.
Når det gjelder utgåtte deler som det ikke er mulig å få tak i, så skulle det jo ha vært en "Volvo Penta klubb" eller noe slikt, slik at man kunne bestille produksjon, i mindre serier, av utgåtte deler fra et mekanisk verksted i Norge eller i utlandet. Delene må jo ikke nødvendigvis være helt like, de må først og fremst fungere i forhold til til oppgaven.