Alias_Knagg
Hei folkens!
Jeg kjøpte en Polar 20 med en VP 2002 her i vinter og det nærmer seg nå sjøsetting :-)
Forrige eier vedlikeholdt nok etter beste evne, men den evnen var bare ikke så stor, så han hadde bla. oversett at det finnes en motor-anode. Han hadde aldri hatt problemer sa han, men jeg tappet over 2 liter vann fra bunnen av dieseltanken! Og den originale peilepinnen for giret lå i bunnen av "bilge" mens en ny og lengre var i bruk, slik at giret har gått med alt for lite olje. Men motoren starter og går fint den, med min improviserte løsning for å resirkulere kjølevannet på land.
Nå har jeg "dullet" med motoren så godt jeg kan, og vært gjennom de fleste av punktene i "gjør det selv håndboka" som fulgte med.
Noe av det siste jeg gjorde var å sjekke termostaten i en kjele på komfyren, og den åpnet ikke før rundt 80c, så nå er ny av typen Orbitrade innkjøpt. Når jeg så sjekket denne så åpnet ikke den heller før rundt 70c.
Manualen sier den skal starte å åpne seg ved 60 og være helt åpen ved 65, og den er merket med 60...
Er det noen har som har en kommentar til dette? Hvor farlig er det egentlig med "overtemp? (sjøvannskjølt motor)
Jeg har dessverre kontrollpanel av den enkle typen, så jeg kan ikke følge med på hva faktisk temperatur er...