hgs Startet 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2019 Jeg vurderer for tiden kjøp av eldre Polar 20. I den forbindelse er det noen ulike alternativer jeg står ovenfor i forhold til valg av motor. Båtene jeg ser på er fra 70/80-tallet, og flere som ligger ute har Marna MB10A. Ville dere hatt betenkeligheter med å gå for denne motoren? I verste fall, røflig hvor mye vil det koste å skifte til en nyere ferskvannskjølt dieselmotor? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Det er jo en del ukjente faktorer, men vil tro et sted mellom 50-100K. Avh av motor, gear og egeninnsats. Propellanlegg må muligens også byttes om du setter inn stor motor Sitér dette innlegget Link to post
hgs Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Takk for svar! Er det noen i Osloområdet som tar årlig service på, og eventuelt reparerer Marna MB10A? Sitér dette innlegget Link to post
Nedsenkbar Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Kjøpte selv en gammel Polar 20 for 3-4 år siden og lurte på det samme. Det som fikk meg til å bestemme meg var et besøk hos en marina i Arendal, hvor jeg kikket på en Polar som lå i opplag hos dem. Der var jeg var så heldig å få en prat med "verksmesteren", som har mange Polarer på besøk hvert år. Han ville ikke si noe stygt om båten som lå der, men snakket først bare om utfordringene med sjøvannskjøling generelt. Jeg maste litt etter mer opplysninger om vedlikehold og reparasjoner da jeg som deg var usikker på om MB10 var "liv laga". Det som fikk meg til å bestemme meg var når han etter hvert sa at "det finnes jo entusiaster som holder liv i disse ennå, men jeg ville ikke kjøpt en". Endte et par måneder senere med en skute med en 28 hk MD11. Den gikk ikke skikkelig når jeg kjøpte den, men en ny slangeklemme ordnet det. Etter det har den gått som en klokke. Jeg er fornøyd som slipper å skru og kona er storfornøyd med plass til å ta med gjester på kosetur. Det eneste er at for en som kommer fra skjærgårdsjeep var det nesten litt flaut å fylle diesel for 80 kroner etter å ha brukt båten hver dag i en uke... 15 åringen er den enste som savner vannskibåten. Uansett spiller det ingen rolle om du har 30 eller 10 hk. I praksis er det 6 knop maks med medvind og hjemlengsel :-). Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Nyere Polar går ca 12 kn med ca 30 hk, dog med flaps. Kan være greit å komme frem på halve tiden om man vil. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 hanto1 skrev 15 minutter siden: Nyere Polar går ca 12 kn med ca 30 hk, dog med flaps. Kan være greit å komme frem på halve tiden om man vil. Vil vel tro at en Polar 20 m/ 30 hk ( og flaps) gjør enda mer fart enn det du antyder her. Hadde selv en ny 2011 mod. m/ Yanmar 3YM20,( 21hk) og den gjorde mellom 11og12 knop på full guffe med den motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.