Guest Avmønstret# Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 Saltsyre gjør jobben ifht rust også. Og er vel både lettere tilgjengelig og rimeligere enn det meste av andre varianter. Ikke minst fungerer det til mye annet rart også. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 Jeg var litt slurvete når jeg skulle kappe litt stål med dremel og baufil. Ble litt "stålbøss" som la seg i gelcoaten, vasket godt, men etter et par uker hadde jeg fått "brune små prikker". Vil dette vidunder midlet fungere til å fjerne disse "små brune prikkene" på gelcoaten også? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 Disse syrene løser rust. Rett og slett. Ha på og skyll med vann etter en times tid. Det er en kjemisk reaksjon. Les på embalasjen. Kjøpes det som pulver er det viktig å holde området som behandles fuktig . Ved tørking stanser prosessen og må startes opp igjen fra begynnelsen. Bedre med høy temperatur enn lav, hurtigere reaksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 (redigert) Bigmac skrev 1 time siden: Jeg var litt slurvete når jeg skulle kappe litt stål med dremel og baufil. Ble litt "stålbøss" som la seg i gelcoaten, vasket godt, men etter et par uker hadde jeg fått "brune små prikker". Vil dette vidunder midlet fungere til å fjerne disse "små brune prikkene" på gelcoaten også? Jeg var ute for akkurat det samme. Prikkene forsvant som dugg for solen med saltsyre. Så jeg regner med at midler med oxalsyre eller fosforsyre også vil gjøre jobben. Redigert 14.Mai.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bigmac Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 Ok. Takker. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 (redigert) Hvorfor analysere ting ned til atomerdet enkleste er jo bare å bruke det som gjør jobben for en svært rimelig pris å være fornøyd med det, spiller jo ingen rolle hva innholdet er for den vanlige brukeren. Du kan bruke dette på hva som helst der du har brune rustprikker eller større arral, fra plast /gelcoat til rustfritt stål. Gelcoaten blir faktisk fantastisk blank etter behandlingen. Typiske plasser er der båtens rustfrie detaljer av alle typer møter skroget, på selvlensende dekk er det alltid brunt rustbelegg i vannrennene ut til avløpet fra dekket, også som bildene viser selve gjenomføringen i skroget....alt dette blir som nytt. Personlig lar jeg det virke 12-24 tim avhengig av hvor mye rust det er, er det mye rust er jeg gjerne innom å smør på igjen slik att det ikke tørker ut, bruker en miljøfille fra kona's kjøkken skuff og ei bøtte med Zalovann for å vaske rent.(Biltema har ett slikt sett med miljøfiller til prisen av ei Colaflaske). Redigert 16.Mai.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Balder.. skrev for 2 timer siden: Hvorfor analysere ting ned til atomerdet enkleste er jo bare å bruke det som gjør jobben for en svært rimelig pris å være fornøyd med det, spiller jo ingen rolle hva innholdet er for den vanlige brukeren. Sant nok Balder... Husker nå at jeg har litt rust på eksosutløpet på Eberen… kjøper denne Biltemaflasken ved første anledning... Takk for tips... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 @Balder.. sendte deg en IM for en stund tilbake, tror ikke du har sett den? PS; takk for tips om nyttig produkt for rustfjerning.. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ttor Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Jeg glemte lommeboken da jeg skulle handle på Biltema. Endte opp med å kjøpe en liter saltsyre på Obs ved en annen anledning i stedet. Renset alle kjettingene til åpningene i rekken i dag. Ca 30 sekunder i en bøtte. Skvalpet rundt ca 0.5 dl saltsyre og rørte med en liten kost. All rust forsvant. Fungerte nesten like raskt på rust på gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 (redigert) Saltsyre er god medicin, har brukt det mye når nicalil sylindre må gjøres ren for alu belegg etter skjæringer, men er noe helt annet hvis du får det på huden eller klærne, fint att ting kan håndteres uten fare for brannsår. "Framtia"...det skal jeg sjekke :) Jeg å min lille kompis sitter akurat nå å dorger ytterst i TrHeimsleia :) Redigert 16.Mai.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 "Framtia"....så meldingen nåsving gjerne innom når du passerer, har eget røykeri der jeg røyker både kjøtt å fisk, stopper du på så får du med deg en bit røykalaks på hytta Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Brukte tilfeldigvis saltsyre i dag og mener det sto bakpå noe sånt som 'det som kan ruste vil ruste' ved bruk.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Saltsyre er vel tenkt til annet bruk. Blir vel off topic dette ...men mye storsei som tar flua nå, når det går på 2 i gangen å er ensom i båten blir det hektisk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Duppe skrev 18 minutter siden: Brukte tilfeldigvis saltsyre i dag og mener det sto bakpå noe sånt som 'det som kan ruste vil ruste' ved bruk.. Det var nytt for meg, men jeg ser at Byggmakker skriver det du sier. Er det noen kjemikere her som kan si noe mer om det? Ellers fant jeg dette i Store Norske Leksikon: Saltsyre er en sterk syre som lages ved å løse gassen hydrogenklorid i vann. Det er denne syren som finnes i magesaften i magesekken. Den kjemiske formelen er HCl. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Dårlig med kjemikere. Forklaringen: Korrosjon (oksidskiktet) beskytter metallene mot videre korrosjon. Når oksidskiktet fjernes, starter reaksjonen på nytt. For rustfritt stål, starter oksideringen og danner noen atomplan på noen minutter. Det forblir blankt. Jern gjør det samme, men korrosjonsproduktet til jern har farger. Forskjellige syrer har noe forskjellig reaksjonsmønster, samme har konsentrasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Det står også at saltsyre ikke skal på aluminium, men har sett marinaer bruke det på aluminiumspropeller, og hører folk i foreningen bruker det på drev (som jo er emaljert aluminium). Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Bra bætt Balder. Kor e d du feske no da? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Hei Martine i nærheten av innløpet til Verrafjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 Vil denne funke fint på aluminium? For å fjerne oksidering og rester av slipestøv (stål/ruststøv)? Skal male dekket og det er håpløst å slipe dørkalu pga alle rillene eller hva jeg skal kalle det.. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 On 5/14/2019 at 1:51 AM, Pinkvin said: Biltema sin "Casette tank cleaner" er også fosforsyrebasert og koster rundt femtilappen for literen, med godlukt ;-) Hvilket produkt er det? Finner ikke noe "tank cleaner" og ikke noe tilsvarende ved søk på 'rust' hos Biltema. Rustfjerneren koster 400 Kr/liter ! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 småbåtentusiasten skrev 8 minutter siden: Hvilket produkt er det? Finner ikke noe "tank cleaner" og ikke noe tilsvarende ved søk på 'rust' hos Biltema. Rustfjerneren koster 400 Kr/liter ! https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/toaletter/toalettrengjoring/rengjoring-for-avfallstank-2000034584 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 Fosforsyre, pluss godlukt for 54,- pr. liter. Må da være ett røverkjøp ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 Sjekk ut dette stoffet, tar rust umiddelbart samt misfarging på glassfiber. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/rustloser/rustfjerner-000783/ Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 Pinkvin skrev 6 minutter siden: Fosforsyre, pluss godlukt for 54,- pr. liter. Må da være ett røverkjøp ;-) Bra å tenke utfor boksen. Men innhold av fosforsyre 1-5% i den karen mens på rustfjerneren er det 24% :) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 (redigert) Jeg bruker denne. Fungerer helt greit og er i vaskekassa til oss med hvit bil så derfor gidder jeg ikke å kjøpe ett dedikert middel til den lille missfaringen jeg får på båten. Virker i løpet av minutter men dyr nok med sine 199 kr for 750ml på tilbud. https://www.mekonomen.no/bil/bilpleie-og-service/kjemikalier/rustloser/rustloser-pa291724no Redigert 18.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.