Jump to content

Biltema, Vidundermiddel for rustfjerning på plast.

Guest Balder..

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Timmeeh skrev 5 minutter siden:

Bra å tenke utfor boksen. Men innhold av fosforsyre 1-5% i den karen mens på rustfjerneren er det 24% :) 

Joda. Sant det. Men når det lukter godt så kan en ta seg litt bedre tid ;-)

11 minutes ago, pipe said:

rustloser.jpg

Jeg bruker denne.
Fungerer helt greit og er i vaskekassa til oss med hvit bil så derfor gidder jeg ikke å kjøpe ett dedikert middel til den lille missfaringen jeg får på båten.

Har bare prøvd denne på vår hvite bil, men til det bruket var den veldig bra nå i vårpussen. Kjøpte den som en del av en pakke fra Bilpleiekongen og var langt billigere da.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 23 minutter siden:

Har bare prøvd denne på vår hvite bil, men til det bruket var den veldig bra nå i vårpussen. Kjøpte den som en del av en pakke fra Bilpleiekongen og var langt billigere da.

Ja man er nesten av avhengig av ett slikt produkt når man har hvit bil.
Så Bilpleiekongen skulle ha 299,- for den så da var det greit å betale kr 199 på Mekonomen på tilbud
Det står at den er syrefri men det lukter råtne egg og fordervelse av produktet men virker gjør den som bare rakkern.
Bil lakken blir som en barnerumpe og den fungerer bra på båten også.
Vil ikke lage noe egenkomponert blanding når den primært skal brukes på bilen.

Glemte en skrue på den hvite badeplattformen og når våren kom satt rustavtrykket  som limt på gelcoaten, men to spray med midlet vente på rosa farge,tørke vekk og borte ble det.
Samme med rundt rekkestøttene

Redigert av pipe (see edit history)
Guest Avmønstret#
småbåtentusiasten skrev 49 minutter siden:

Fungerer virkelig kun 5% fosforsyre som i tankrensen fra Biltema på (dype) rustrenner i gelcoat?

Ville vel kjøpt saltsyra da. Billig og drøy og gjør "alt". 

Guest Balder..

Hoho, her blir det anbefalt ett svært billig ! middel som virker så godt det overhodet er mulig å få ett slikt stoff til å virke å som i tillegg ikke skader den delen av båten vi er redd for...skrog/gelcoat...så blir det en laaaang tråd om alle mulige andre produkter som muligens gjør noe det samme med innholdsfortegnelser +++....men da er vel alt som normalt med slike ting :thumbsup:

Så det hadde blitt brunt på kuleleddet til paralellstaget mellom dorgemotor og hovedmotor da jeg skulle ut i kveld, prøvde for artighet rørlegger fillen uten å få det bort, smurte da på litt av dette stoffet...som har fast plass i båten i lag med en liten pensel... lå å dorget 4,5tim, da jeg kom inn igjen tok jeg en fuktig fille å tørket av å det var igjen så blankt som rustfritt skal være....en av mine favoritt ting av det jeg har i "vedlikeholds kassen" under dørken :))

Guest Avmønstret#
småbåtentusiasten skrev 1 time siden:

Fungerer virkelig kun 5% fosforsyre som i tankrensen fra Biltema på (dype) rustrenner i gelcoat?

Og ja, både fosforsyre, oksalsyre og saltsyre egner seg veldig godt til akkurat det. :-) Men det er stort sett saltsyre du kan få tak i i renest mulig form og billig. Og det virker som juling. 

Guest Avmønstret#
Balder.. skrev 38 minutter siden:

Hoho, her blir det anbefalt ett svært billig ! middel som virker så godt det overhodet er mulig å få ett slikt stoff til å virke å som i tillegg ikke skader den delen av båten vi er redd for...skrog/gelcoat.

Det er ikke noe i "middelet" som gjør det. Det er kun kjemi. Oksalsyre, saltsyre og fosforsyren som er i det middelet du prøvde ødelegger ikke skrog eller gelcoat. Ingenting spesielt med "middelet" du anbefaler i såmåte.

Syrer bryter ned organiske forbindelser og sterk syre kan etse metall. Derfor virker de så bra til å rense gelcoat både for organiske materialer som feks gir gulning, og også for å etse bort metallrester/rust både fra gelcoat og også metalloverflater. Skylle godt og polere til slutt så blir det veldig bra. 

10 hours ago, pipe said:

Ja man er nesten av avhengig av ett slikt produkt når man har hvit bil.
Så Bilpleiekongen skulle ha 299,- for den så da var det greit å betale kr 199 på Mekonomen på tilbud

Var del av en pakke med en polermaskin og fremkommer da på faktura som gratis. Med andre ord vanskelig å si hva jeg betalte for den, men virker fantastisk. Spray på, se rusten renne av. Vr nesten litt skremmende å se på med tanke på at det er dører og skjermer  på bilen!

Bruker den kun over vannlinjen og da har jeg saltsyre i en skål og pensler det forsiktig på. Hansker, briller og klær som det ikke gjøre noe om det blir hull i. Spyl av forsiktig for selv da er det sterke saker!

Guest Avmønstret#
BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Fordelen med noen av vidundermiddelene er at de er tixotropiske. Har selv brukt tapetklister i pulverform for å gjøre kaustik soda tixotropisk. Vil det funke på saltsyre? Eventuelt annet?

Har lurt på det samme. 

55 minutes ago, cosmic said:

Påføre og så spyle forsiktig. Ikke gnikke og gni med svamp?

Hvis det er snakk om det gule belegget så nei, bare å se på at kjemien fungerer helt på egenhånd.

Guest Avmønstret#
BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Fordelen med noen av vidundermiddelene er at de er tixotropiske. Har selv brukt tapetklister i pulverform for å gjøre kaustik soda tixotropisk. Vil det funke på saltsyre? Eventuelt annet?

På BP har det meste vært prøvd før :-) Og alle er enige om at det ikke finnes noen "husholdningsløsning" på utfordringen. Men kanskje en burde gå ett trinn videre og lese databladene for "mirakelproduktene" for å se hvilke kjemikalier de har fortynnet syrene med?:

Pinkvin skrev 50 minutter siden:

å BP har det meste vært prøvd før :-) Og alle er enige om at det ikke finnes noen "husholdningsløsning" på utfordringen. Men kanskje en burde gå ett trinn videre og lese databladene for "mirakelproduktene" for å se hvilke kjemikalier de har fortynnet syrene med?:

Syrene er fortynnet med vann.

Guest Avmønstret#
Jannmar skrev for 2 timer siden:

Syrene er fortynnet med vann.

Jo men de har gjerne en blanding som fortykker den så den ikke fordamer/renner bort så fort. Det er veldig praktisk... kan bruke svakere blanding og la den "ligge på" og virker lengre i stedet for å jobbe med ren syre, som jo er veldig effektivt men også en sikkerhetsmessig greie å holde på med. 

Pinkvin skrev 25 minutter siden:

Jo men de har gjerne en blanding som fortykker den så den ikke fordamer/renner bort så fort. Det er veldig praktisk... kan bruke svakere blanding og la den "ligge på" og virker lengre i stedet for å jobbe med ren syre, som jo er veldig effektivt men også en sikkerhetsmessig greie å holde på med. 

Helt enig. Fortykningsmidlet gjør også at syre ikke kommer på avveie i utilgjengelige kriker, kroker og sprekker og blir liggende der og etse på eventuelle metalldeler.

Det er jo dette at stoffet er fortykket, og blir liggende, slik du skriver, som er fordelen med produktet trådstarter anbefaler, så jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor andre de andre her på forumet anbefaler forskjellige syrer i flytende form til den bruken trådstarter beskriver, selv om det riktig nok er disse syrene som er det virksomme stoffet, også i Biltemaflaska.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...