Guest Avmønstret# Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Jannmar skrev 39 minutter siden: Helt enig. Fortykningsmidlet gjør også at syre ikke kommer på avveie i utilgjengelige kriker, kroker og sprekker og blir liggende der og etse på eventuelle metalldeler. Det er jo dette at stoffet er fortykket, og blir liggende, slik du skriver, som er fordelen med produktet trådstarter anbefaler, så jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor andre de andre her på forumet anbefaler forskjellige syrer i flytende form til den bruken trådstarter beskriver, selv om det riktig nok er disse syrene som er det virksomme stoffet, også i Biltemaflaska. Er ikke helt enig i det altså, dvs er enig i det med fortykning men trådstarter nevner ikke virkestoffet med ett ord men kaller det for "vidundermiddel", som om det er noe rart i akkurat denne blandinga som gjør at det virker spesielt bra, det er det jo ikke. Det han beskriver er noe enhver sterk syre vil gjøre, bare at han syns det er utrolig fint at det skjer i løpet av 12 timer fremfor noen få minutt. Og ja, det er jo noe det... men virkningen er den samme. Så greit, tyktflytende "syre". Flott, praktisk i en del sammenhenger. Men "vidundermiddel", nei, samme gamle syra, som alltid. Og 12 timer på å virke ordentlig, kjekt noen få ganger, men som regel vil en bli ferdig kjapt. Så tja... om det er vidunderlig at det klistrer og bruker veldig lang tid så er det vel vidunderlig da, det blir jo veldig subjektivt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Pinkvin skrev 11 minutter siden: Er ikke helt enig i det altså, dvs er enig i det med fortykning men trådstarter nevner ikke virkestoffet med ett ord men kaller det for "vidundermiddel", som om det er noe rart i akkurat denne blandinga som gjør at det virker spesielt bra, det er det jo ikke. Det han beskriver er noe enhver sterk syre vil gjøre, bare at han syns det er utrolig fint at det skjer i løpet av 12 timer fremfor noen få minutt. Og ja, det er jo noe det... men virkningen er den samme. Det er vel det samme hva han kaller det. Det han vil formidle er virkningen, anvendeligheten og tilgjengeligheten. Jeg synes han gjør dette på en utmerket måte. Jeg kommer til å kjøpe ei flaske, da det høres ut til å være midt i blinken for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Jo men de har gjerne en blanding som fortykker den så den ikke fordamer/renner bort så fort. Det er veldig praktisk... kan bruke svakere blanding og la den "ligge på" og virker lengre i stedet for å jobbe med ren syre, som jo er veldig effektivt men også en sikkerhetsmessig greie å holde på med. Da blir vel løsningen for deg og kjøpe 10kg gele i pulver, med kvantums rabatt...og blande det med syren ... Kan jo spare noen kroner der...??? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Da blir vel løsningen for deg og kjøpe 10kg gele i pulver, med kvantums rabatt...og blande det med syren ... Kan jo spare noen kroner der...??? Nei, jeg har på syre og får jobben gjort med en gang. Har alltid syre i båten. Men han som kjøper syregele til heroinpris kan smøre på og dra hjem og se eplene blomstre og visne før han drar ned til båten og tørker av, siden det er så praktisk ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Etter hva jeg forstår så er båtpenger noe annet enn vanlige penger så om man betaler for heroin og får sukker så gjør det ikke noe. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 On 5/19/2019 at 12:41 PM, Kjellg said: Kjøper 1 kilo fra uk for rundt en hundrings. Så kjekt. Hvor? Link? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Hva er å foretrkke på gelcoat, saltsyre eller oxalsyre? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 småbåtentusiasten skrev for 3 timer siden: Hva er å foretrkke på gelcoat, saltsyre eller oxalsyre? Bruker begge deler, kan ikke si at jeg merker noen forskjell i funksjon utover at 30% saltsyre er ekstremt effektivt, oksalsyre er stort sett å få få kjøpt i "utvanna" blandinger så de virker gjerne litt tregere, men er antagelig noe tryggere å jobbe med, men fortsatt etsende så en må ta sine forhåndsregler på samme måte som med saltsyre. Syrevasket egen 39 fot seilbåt på fredag med saltsyre. Regnjakke, gummihansker trukket over ermet på regnjakka, vernebriller og en relativt liten klut. Tar en side i "ett drag" og spyler av med vann. Tar kanskje 15-20 minutt. Båten har ligget ute i 2 og 1/2 år så den var pissegul akter på eksossiden. Syns ikke den ble helt jevnt hvit etter en omgang så den fikk to runder med syrevask. Vasket over med svamp og båtshampoo. Lot den tørke og polerte. Er ikke noe poeng å "gnukke og gnikke" med saltsyre. Den virker gjennom kjemisk prosess og tar organisk materiale. Så om det er flekker igjen etter syrevask er det rubbing/polering som gjelder, feks på fendermerker osv. Men gelcoaten blir hvit som om båten skulle vært ny med syre :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.