Arne2
Nå vil ikke jeg gi meg ut for å være noen ekspert på stålbåter, så langt der i fra, men jeg har vel litt generell teknisk bakgrunn og så kjøpte jeg en 32 forts seilbåt, i plast for et år siden som vel med rimelighet må kunne sies å være "katta i sekken" i den grad det er mulig. Den hadde ligget i 6 år på sjøen uten vedlikehold, og alle ting man tok i, de gikk i stykker, inklusive ventiler og gjennomføring ut til sjø. Når jeg prøvde å dreie litt på dem så knakk de tvers av. Det samme gjaldt dieselslangen til motoren. Når jeg kjente litt på den så knakk den også tvers av og diesel rant ned i båten. Motoren gikk men den kokte etter 10-15 minutter. Vann kom inn ovenfra og nedenfra og etter par innledende nær-døden opplevelser, så var det å ta den på land.
Så forsvant det meste av fritid i løpet av en periode på ca 1/2 år, og i løpet av den tiden så var jeg og bestilte tid hos opphugger 2 ganger. Andre gang så fikk jeg tilbud om gratis henting med opphuggerens lastebil.
Men båt ble det merkelig nok av det allikevel, og nå, ett år senere, så fungerer det aller meste som skal fungere, ganske feilfritt. (Men man bør vel være ganske forsiktig med å si for mye om det, for da lyder det vel snart et smell ...)
Jeg synes ikke den båten som er linket opp over ser ille ut i det hele tatt, og her ville jeg brukt min sunne fornuft.
Hvis en båt har vært på sjøen i 40 år, uten at det har oppstått skade, er det da sannsynlig at den er underdimensjonert eller feilkonstruert slik at den vil bryte sammen i løpet av de neste 6 månedene? Hvis båten har 6 mm stålplater og den har klart seg i diverse vær i 40 år så er det nok sannsynlig at den har hatt styrke nok, i alle fall i de 40 årene som allerede har gått.
Så må det vel være skrog og motor som er det kostbare og kanskje også propell og propellaksling med gjennomføring ut til sjø. Andre gjennomføringer er vel viktige nok, men ikke så kostbare eller vanskelige å skifte. (Skiftet alle på min.)
Noe av det viktigste må vel være å inspisere skroget aller helst utvendig og innvendig for skade og korrosjon. Hvis det ikke er skade eller korrosjon, så kommer nok skroget til å videreføre sin gamle vane over 40 år og klare utfordringene.
Når det gjelder landstrøm og elektrisk anlegg på båt, så er vel det egentlig noen forholdsvis enkle greier. Jeg er ikke helt klar over hvilket regelverk og hvilke formelle krav det er som gjelder, men det er i alle fall ikke det samme som gjelder for boliger på land. På den annen side, så er det vel sikkert ikke noe mer fordelaktig å brenne opp i en båt enn i en bolig på land.
Min båt har så vidt jeg kan se ikke mer enn et 16A anlegg for landstrøm. Det er vel noe slikt som en fjerdedel eller mindre i forhold til et elektrisk anlegg i en bolig.
Spørsmål til de som måtte ha greie på det: Hvordan varmer man opp en 42 fot bobåt med 16A, det må da bli alt for lite, slik at det bare vil holde til å varme opp en liten del av båten. (Men hadde man installert en varmepumpe så skulle jo 16A kunne være nok.)
Som sagt. Er som bare sagt bare nybegynner med båt, men mener at man kommer et stykke avgårde med litt alminnelig sunn fornuft. Synes at den båten som er linket opp ser ganske bra ut, bortsett fra at den kanskje mangler seil.
Men akkurat den målingen av 5.9 mm skrogtykkelse ett eller annet sted, den har vel bort i mot null betydning. Den sier vel stort sett ingen ting.