Norstjerna Startet 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2019 Hjelp! Jeg har fått kuttet strømkabelen (12v) til min Sunwind DC-35T Fryseboks og trenger informasjon om hva som er pluss og minus. Kobler jeg den feil på batteriet ryker vel hele fryseboksen? Den ene ledningen er glatt, den andre har riller. Noen som har lik som kan hjelpe? Kan jeg evt koble den via sikring og stole på at den ryker hvis jeg kobler feil? -Håkon Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Du kan finne + og - med et multimeter Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Normalt er den tykke polen + Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 tacan skrev 21 minutter siden: Du kan finne + og - med et multimeter Det må du forklare nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Hvis du leser svar nummer 2 så forstår du det sikkert med litt velvilje Sitér dette innlegget Link to post
Norstjerna Svart 14.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Takk for svar! Ledningene er like tykke. Eneste forskjellen er at den ene har riller... Skjønner ikke at jeg kan finne det ut ved å bruke multimeter. Det er jo ikke strøm på boksen... Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Kan denne brukes? https://toppfritid.no/hytteutstyr/kjøkken-og-gass/reservedeler/reserve-kabel-12v-til-sunwind-kjøleboks-f-sunwind-kjøleboks-35ltr-gass-12v-230v-105749-p0000006761 Om ikke annet kan du måle på den og finne + og -. Alternativt kan du måle motstanden mellom hver pol mot eksponert metallgods i kjøleboksen dersom det finnes. Den med kortslutning vil mest sannsynlig være minus. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Gullfisk Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Hvor er den andre delen av ledningen? Du bør jo kunne måle om den med riller er pluss eller minus der. Pleier å være pluss som har riller o.l. Sitér dette innlegget Link to post
Norstjerna Svart 14.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Takk for svar! Jeg har desverre ikke den andre delen av ledningen... Tilgjengelig gods var en god idé, men ikke noe synlig... Sjekket linken - den kan nok passe... ...fristende å forsøke om det er riktig om pluss har riller... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 tacan skrev for 1 time siden: Hvis du leser svar nummer 2 så forstår du det sikkert med litt velvilje Det jeg ønsker at du forteller er hvordan man kan måle et elektrisk apparat med et multimeter og finne ut hvor man skal kople pluss og minus. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 (redigert) Lazyjack skrev 11 minutter siden: Det jeg ønsker at du forteller er hvordan man kan måle et elektrisk apparat med et multimeter og finne ut hvor man skal kople pluss og minus. Nobelprisen venter! Kanskje @Lars H. eller en av de andre elektronikkjempene har et svar. Men om man ikke tvert knekker dioder, hvilket er min spesialitet, kan vel rotasjonen på viften gi en indikasjon etter oppstart. Vanligvis skal viften suge inn og blåse over kondenseren. Det er her gassen skal over i væskefase. Redigert 14.Mai.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Hulda skrev 17 minutter siden: Nobelprisen venter! Sitér dette innlegget Link to post
moloko Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Hvis du tør/klarer å åpne den opp OG få den sammen igjen skulle det være en grei sak å finne minus ved å måle kontinuitet. Det sitter et kretskort inni der et eller annet sted, og å finne ut hva som er minus på det burde være overkommelig, ofte er det silketrykk på kretskortet som forteller hva som er hva, eller så kan du dedusere selv f.eks ved å se hvor ledningene fra stikket er koblet og lete opp datablader på det som måtte være der av spenningsregulatorer eller annet godis. Eller så kan det være så lett som at det er en sort og en rød ledning på baksiden av stikket. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 moloko skrev 1 time siden: Hvis du tør/klarer å åpne den opp OG få den sammen igjen skulle det være en grei sak å finne minus ved å måle kontinuitet. Det sitter et kretskort inni der et eller annet sted, og å finne ut hva som er minus på det burde være overkommelig, ofte er det silketrykk på kretskortet som forteller hva som er hva, eller så kan du dedusere selv f.eks ved å se hvor ledningene fra stikket er koblet og lete opp datablader på det som måtte være der av spenningsregulatorer eller annet godis. Eller så kan det være så lett som at det er en sort og en rød ledning på baksiden av stikket. Eller du kan vente på at tacan forteller oss hvordan vi kan finne det ut med bruk av multimeter. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Jeg tror jeg hadde våget meg på å koblet i sammen ledningene å sett hva som skjedde. Det er jo 50% sjanse for å treffe riktig og vifta avslører om den blåser riktig vei. Mange kjølebokser har varme og kjøling å det eneste som skjer med de boksene hvis man kobler feil er at boksen varmer når den egentlig skulle ha kjølt ned så det er ikke sikkert du ødelegger noe ved å koble feil. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Lazyjack skrev for 4 timer siden: Det jeg ønsker at du forteller er hvordan man kan måle et elektrisk apparat med et multimeter og finne ut hvor man skal kople pluss og minus. Der har du nok misforstått meg. Har ikke nevnt noe om å måle på et elektrisk apparat. De to første svarene var ment som et svar. Min feil, burde skrevet mer utfyllende svar. Det jeg mente er at det er vanlig at 12v støpsel og plugger bruker den tykkeste pinnen som pluss. Ved å kople ledningen til batteri kan man med et multimeter finne den riktige polariteten på ledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 TS sitt problem var ikke å finne + og - fra batteri men hvor de respektive skulle koples inn på fryseboksen da kabelen var kuttet. Mitt poeng var at ingen av forslagene dine med hhv. multiinstrument eller å identifisere stor/liten pol. var egnet til å løse problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Normalt er den rillede ledningen pluss. Hvorfor ikke ta en telefon til leverandøren? Han har sikkert svar. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Jens_P Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Faxen skrev for 4 timer siden: Normalt er den rillede ledningen pluss. Det er ingen absolutt regel. Se om det står noe i manual om at boksen er sikret mot feil polaritet. I så fall er det bare å prøve. Eller skru opp og se. Er du i tvil, så legg ut bilder. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.