Timmeeh Startet 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2019 Hei. Hvis man skulle være så gal at man kjøpte en plencruiser som har rocka plenen i 6 år, og motoren har ikke vært startet siden opptak. Er det noe man bør være obs på? Motoren er en sabb iveco 8061, uten turbo. Håper varmeveksleren er satt inn med frostvæske. Må en kjøre varm motor for å oppdage evt trøbbel? Den har vært tørnet jevnlig, og det ble skiftet olje når den ble satt på land. Det jeg ser for meg kan by på problemer er tæring, tørre pakninger og impeller? Vann i dieseltank og morkne slanger? Burde man skifte alt før man tar dette i bruk? Så nøye til verks som fra dieseltank til motor, samme med kjøleslanger...? Båten virker grei ellers og har stort potensiale. Er zf gir med sluregir, aksel naturligvis. Og en lang gummislange med 4 slangeklemmer til pakkboks. Her er jeg helt blank da jeg kun har erfaring med sabb sin. Er det simmerringer i denne? Burde man gjøre noe her når det har stått stille i 6 år? Tenkte først å få igang beistet (ja det er voldsom motor med sine 120hk), og se og høre hvordan ting går. Så ta det derfra. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Jeg ville ikke nødvendigvis ha skiftet det du foreslår, men I det minste sjekket det grundig. Har impeller og slanger sprekker I gummien, så bytter du. Samme med vann I tank, prøv å tappe litt fra laveste punkt og se hvordan det ser ut. 6 år uten start trenger ikke bety all verden på en dieselmotor. Jeg ville ha kjørt den på starteren med stoppen ute til den får oljetrykk først. Og etter start ville jeg ha latt den varme seg opp stille og forsiktig uten for mye belastning. Jeg er generelt skeptisk til å starte motor I båt som står på land, så om det hadde vært meg hadde jeg bunnsmurt, fått på nye anoder og satt den ut. Og heller jobbet videre med motor der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 15.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Nei det er kanskje ikke nødvendig å gå bananas. Sålenge man går over alt som må gjøres på land så kan man jo se ting an når den er sjøsatt. Skifte alle gjennomføringer. Vil imidlertidig se at den starter først da, men det går vel å sette hageslangen på sjøvannsinntaket. Sjekke impeller først. Hylse og pakkboks og slikt, er det noe man bør sjekke her? Er disse kjent for å være ok motorer? Leste ikke noe negativt når jeg søkte. 5,9L sekser på 120hk virker jo som en sjark motor, noe som passer meg perfekt da det blir mye fisking. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Tror dette er kurante greier. Om båten har hatt tilsyn mens den stod på land så forfaller den ikke fortere enn om den hadde vært på sjøen. Forutsatt at den er konservert skikkelig, men oljeskift etter opptak tyder jo på det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 15.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Høres greit ut ja. Fikk bekreftet at det ble kjørt gjennom kjølevæske i saltvann krets også. Så da er det vel bare å se hva man får til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.