Jump to content

Rakkebåene på nordvestlig retning - hvordan blir bølgene..?

R.O

Recommended Posts

Vurderer en hentetur fra Sørlandet til Oslo i helgen. 30 fots motorbåt, og sønnen min på 12år vil gjerne være med. Hvordan blir forholdene rundt rakkebåene på vest-nordvest..? Har respekt for dette området med liten båt, og spesielt på S og SV kan det bli rufsete. Men på nordvest er det vel begrenset hvor ille det kan bli? Ren vest vil kanskje gi samme forhold som på S og SV...

139483935_Skjermbilderakke.JPG.d996aafd7d3164ff4b0e442c8c1724a4.JPG

LALUNA II skrev for 6 timer siden:

Med den vinden ville jeg vært mere bekymret for strekningen Arendal Jomfuøyene enn forbi Rakke litt skvetting men ingen stor sjø det jeg kan se

Arendal og opp til Lyngør er jo godt beskyttet, men fra Lyngør og opp til Jomfruland er det utsatt. Har dog aldri hatt noen kvaler med dette strekket, selv med mindre DC. Kanskje litt psykisk også, fra jeg var guttunge har jeg hørt om de skumle rakkebåene...:)

Navionics auto genererer en rute som går tett inn mot land, ser greit ut fra sofaen, men også her husker jeg historier om dristige sjøfolk som gikk indre led forbi Rakkebåene. Har kanskje endret seg med bedre merking og bedre kart/plottere...?

Hvor langt ut fra strekker Rakkebåene seg? Kan man ikke gå på utsiden?

Skal sies at jeg og noen kamerater kjørte rett i gjennom båene med en Nidelv 24 på tidlig 90-tallet. Vi var på vei fra Kragerø og nordover. Båten var leid og ingen av oss var erfarne sjømenn. 

Plutselig "kokte" det rundt oss! En liten titt på kartet avslørte at vi sto mitt i båene. Ble mye stressende slalomkjøring i en halvtimes tid i forholdsvis rolig sjø. Bare griseflaks at vi ikke traff noe... 

Har gått over Rakkebåene i både pent og stygt vær, til og med i mørke, med min Nidelv24 flere ganger uten problemer. Det er godt merket og man kommer langt ved å bruke øynene og ikke ha nesa begravet i plotteren. 

Eneste gangen det har vært skikkelig stygt var da jeg fulgte rådet om å gå utenom i forrige uke med min Tresfjord 29. Da var det skikkelig ubehagelig!

Pequod skrev for 7 timer siden:

Har gått over Rakkebåene i både pent og stygt vær, til og med i mørke, med min Nidelv24 flere ganger uten problemer. Det er godt merket og man kommer langt ved å bruke øynene og ikke ha nesa begravet i plotteren. 

Eneste gangen det har vært skikkelig stygt var da jeg fulgte rådet om å gå utenom i forrige uke med min Tresfjord 29. Da var det skikkelig ubehagelig!

Kan ikke skjønne annet enn at indre led må våre helt kurant, dette var det verste strekket jeg fant...

rakkeb.JPG.fea1c4f2a14ce984070f4d97ee8f14bd.JPG

Erfaringsmessig gir ikke moderat mengde Nø eller Ø særlige utfordringer ved rakke. 

Tror du merker det mer Risør - Jomfruland.

Hadde holdt innsiden av jomfruland, og relativt tett mot land forbi mølen, innsiden av Tvistein og enten midtre eller indre lei alt etter hva du er komfortabel med. Så etter rakke, innsiden av svenner, vrengen osv.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...