Kweelhouse Startet 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2019 Hei! Har et lite problem med temperaturmåleren min. Når jeg kjører ligger tempen på ca 70 grader og det er jo feil. Når jeg stopper motoren med tenninga på så viser instrumentet ca 90 grader. Hva kan dette skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Når du stopper slutter vannet å sirkulere og tempen øker ( en liten stund) En del Yanmar går veldig kaldt, ikke noe unormalt med 70-75 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 15.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 1 hour ago, hanto1 said: Når du stopper slutter vannet å sirkulere og tempen øker ( en liten stund) En del Yanmar går veldig kaldt, ikke noe unormalt med 70-75 grader. Da øker såfall tempen 15 grader på 1 sekund, dette er merkelig synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Ja da er det noe annet som er galt, går tempen umiddelbart ned til 70 når du starter igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 15.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 32 minutes ago, hanto1 said: Ja da er det noe annet som er galt, går tempen umiddelbart ned til 70 når du starter igjen? Den går ned med en gang jeg starter Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Kweelhouse skrev for 5 timer siden: Når jeg kjører ligger tempen på ca 70 grader og det er jo feil. Hva er normal driftstemperatur på denne motoren? Så litt på manualen og der står det at under innkjøring av motor, så skal temperatur helst ligge mellom 71-87 grader. Kan det være noe med det elektriske (spenningsfall?) som påvirker temp-sensoren? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Lars H. Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Her må det være noe elektrisk ute og går. Utslaget på instrumentet, det være seg termometer, vanntankgiver ol. får jo spenning fra båtens 12volt opplegg. Når motoren er i gang er det høyere spenning, gjerne 14volt fra dynamoen, men idet motoren stopper, detter spenningen. Dersom det ikke er egen stabilisator i instrumentet slik at det får konstant spenning uansett dynamospenning eller bare batteriet, vil slike instrumenter få forskjellig utslag. Dette registrerer jeg på de fleste instrumentene i min båt, spesielt "billiginstrumentene". Så dette kan godt være forklaringen i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kweelhouse Svart 16.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 11 hours ago, Lars H. said: Her må det være noe elektrisk ute og går. Utslaget på instrumentet, det være seg termometer, vanntankgiver ol. får jo spenning fra båtens 12volt opplegg. Når motoren er i gang er det høyere spenning, gjerne 14volt fra dynamoen, men idet motoren stopper, detter spenningen. Dersom det ikke er egen stabilisator i instrumentet slik at det får konstant spenning uansett dynamospenning eller bare batteriet, vil slike instrumenter få forskjellig utslag. Dette registrerer jeg på de fleste instrumentene i min båt, spesielt "billiginstrumentene". Så dette kan godt være forklaringen i ditt tilfelle. OK, er det ikke en spenningsregulator på dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 (redigert) Ja, men når motoren er stoppet har den jo ingen funksjon Redigert 16.Mai.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kweelhouse Svart 16.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Takk for innspill, jeg har funnet ut av det. Han som innstallerte motor(meg) har slurvet med tiltrekkning av jordingskabel. Alt fungerer utmerket nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.